Oppdatert informasjon i pkt. 3.6 - Redigere bestilling
Alle som har tilgang til å rekvirere laboratorieundersøkelser i DIPS Arena. Denne brukerveiledningen forutsetter at «Kom i gang med Arena» er lest.
Funksjonalitet og hvilke tjenester som kan rekvireres elektronisk kan variere fra HF til HF. Spesielle unntak listes opp under:
Arena Bestilling er en multidisiplinær bestillingsløsning. Det betyr at rekvirenter kan bestille laboratorieundersøkelser og henvise til radiologiske undersøkelser i samme bestilling.
Siden Bestilling er pasientspesifikk.
Arkfanen Ny bestilling i siden Bestilling består av flere deler i tillegg til knappene for bl.a. lagring og sending av bestilling:
Avsnittet «Bestille laboratorieundersøkelser» og brukerveiledningen «Radiologi, Henvisning» bør leses før det opprettes en multidisiplinær bestilling.
I søkefeltet (Ctrl+K) kan det søkes etter enkelttjenester og pakker.
Vær oppmerksom på at man ved bruk av søkefeltet vil få treff på både enkelttjenester og analysepakker som inneholder aktuell analyse.
Kliniske opplysninger registreres i høyre kolonne.
Tilleggsopplysninger registreres også i høyre kolonne.
Påkrevde felter er merket med rød stjerne.
6. Rekvirere mikrobiologiske og patologiske undersøkelser:
Registrer Prøvemateriale, Lokalisasjon og Posisjon hvis det er påkrevd.
Registrer Kliniske opplysninger og Tilleggsopplysninger hvis det er påkrevd.
For å bestille flere av samme tjeneste, feks biopsier, kan man trykke på +Materiale.
Klikk på bindersknappen for eventuelt å velge anatomiske maler. Skriv ut malene, marker på utskriftene hvor prøvene er tatt, merk med pasient-ID og send dem sammen med prøvebeholderne til laboratoriet.
7. Slett uønskede tjenester ved enten å fjerne haken på tjenestene i tjenestetilbudet eller klikk Slett på de valgte tjenestene.
Dersom det er valgt flere pakker som inneholder noen av de samme tjenestene og kun én eller noen av pakkene skal beholdes, bør alle pakkene slettes før ønskede pakker velges på nytt. Dette for å sikre at alle tjenestene i pakkene kommer med i bestillingen.
8. Registrer eventuell kopimottaker av lab- og radiologisvar, eventuelt Klikk Fastlege som kopimottaker. Det kan legges til kun én kopimottaker
for hhv. lab- og radiologisvar.
Feltet for Kopimottaker blir aktivt først når én eller flere tjenester er valgt.
Knappen Fastlege er inaktiv dersom det ikke er registrert fastlege på pasienten.
9. Kontroller og eventuelt korriger verdiene i feltene Prøvetakingstype, Hastegrad og Ønsket tidspunkt.
Antall rader for planlegging av prøvetaking avhengig av hvilke tjenester som er valgt. Hver rad representerer en rekvisisjon.
10. Klikk Send bestilling (Alt+S) når bestillingen er ferdig.
Knappen Send bestilling blir aktiv først når alle obligatoriske felt for bestillingen er utfylt. Hinttekst på send-knappen viser ev. manglende registreringer eller andre konflikter.
Arkfanen Oversikt åpnes med fokus på den sendte bestillingen.
Arkfanen Oversikt i siden Bestilling består av to deler:
Rekvisisjonslisten: Pasientens rekvisisjoner er gruppert under Utkast, Planlagt, årstall og Avbestilte alt avhengig av rekvisisjonens status.
Rekvisisjonsdetaljer: Til høyre for rekvisisjonslisten vises detaljer om valgte rekvisisjon.
Etiketter kan skrives ut i arkfanen Ny bestilling før bestillingen er sendt og i arkfanen Oversikt når bestillingen er sendt.
Etikettene for kun én prøvetakingstype vises av gangen. Dersom bestillingen inneholder flere prøvetakingstyper, må prøvetakingstype i feltet Prøvetakingstype endres for å få skrevet ut de andre etikettene
NB! Det er veldig viktig å klikke Send bestilling for at laboratoriet skal få oversendt bestillingen.
Ved behov for å skrive ut etiketter på nytt, klikk Prøvetaking fra arkfanen Oversikt. Sett hake for aktuelle beholdere og klikk Skriv ut etiketter og lukk (Ctrl+P).
For å opprette flere identiske bestillinger gjentatt over flere døgn, uker, eller måneder, kan det opprettes regelmessige bestillinger. Funksjonen kan ikke benyttes for å sende gjentatte bestillinger innenfor samme døgn, for bestillinger med andre hastegrader enn Rutine.
Dersom det ikke er hake i Bruk lørdager, Bruk søndager eller Bruk helligdager velges kun ukedager.
NB! Det er veldig viktig å klikke Send bestilling for at laboratoriet skal få oversendt bestillingen.
Arena Bestilling er en multidisiplinær bestillingsløsning. Det betyr at det kan bestilles laboratorieundersøkelser og henvises til radiologiske undersøkelser i samme bestilling.
Det anbefales å bruke denne funksjonen for å sende sensitive pasientdata kun til de som har tjenstlig behov for å se disse.
En bestilling kan lagres som utkast dersom brukerrollen har tilgang denne funksjonen. Utkastet kan redigeres og ferdigstilles på et senere tidspunkt.
Det forutsettes her at avsnittet «Bestille laboratorieprøver» er lest.
Lagrede utkast finnes i rekvisisjonslisten i arkfanen Oversikt.
Når en bestilling lagres som utkast, så blir det opprettet en oppgave typen Bestillinger til ferdigstilling i den private arbeidsgruppe til den som er registrert som rekvirerende lege.
Det er tjenesteyterne som bestemmer om det kan legges til tjenester til tidligere innsendte bestillinger. Det er i så fall lagt inn holdbarhet på enkelttjenester eller prøvematerialer. Ved etterrekvirering sjekkes det om det aktuelle prøvematerialet fortsatt er holdbart og følgelig at tjenester kan etterrekvireres.
Bestillinger som ikke er låst kan med noen unntak endres. Bestillingen låses når alle etikettene er skrevet ut eller planlagt prøvetakingstidspunkt er passert. Regler og oppsett som styrer når bestillingen låses kan være forskjellig mellom foretakene, se lokale prosedyrer.
En bestilling kan være delvis låst dersom noen av etikettene er skrevet ut. Dersom bestillingen er låst/delvis låst, kan tjenester etterbestilles hvis dette er tillatt.
I noen tilfeller kan det være gjort endringer i labsystemet som gjør det umulig å redigere bestillingen i Arena. Det vil da ikke være mulig å bruke knappen Redigere bestilling og endringer må ringes inn til laboratoriet.
Radiologitjenester kan ikke endres eller fjernes ved redigering av bestilling.
Merk! Rekvirentinformasjon skal IKKE endres etter at bestillingen er sendt.
Funksjonen Avbestill benyttes for å avbestille hele bestillingen, dvs. ikke bare enkelttjenester.
Se avsnittet Bestille laboratorieprøver for sletting av enkelttjenester.
Beholder |
En fysisk beholder for å ta vare på prøvemateriale. Eksempler er citratrør, EDTA-rør, glass og bøtte. |
Bestilling |
En bestilling kan resultere i at en eller flere rekvisisjoner opprettes. Dersom bestillingen består av flere materialer, kan dette resultere i en rekvisisjon pr materiale. Dette bestemmes av aktuell konfigurasjon. |
Etikett |
En merkelapp som klistres på prøverør/beholder, som inneholder informasjon som laboratorium trenger for å kunne koble beholderen til en rekvisisjon. |
Henvisning |
En bestilling av radiologitjenester. |
Multidisiplinær bestilling |
En bestilling som inneholder flere disipliner, for eksempel bestillinger til både laboratorier og radiologi. |
Rekvisisjon |
En bestilling av laboratorieundersøkelser. |
Tjenester |
De tjenestene som foretaket tilbyr til rekvirentene/de som henviser. En tjeneste kan være en laboratorieundersøkelse eller radiologiundersøkelse. Til hver tjeneste følger et sett med egenskaper f.eks. påkrevde beholdere, spørsmål som må besvares ved bestilling, veiledning etc. |
Tjenestetilbud |
Er det tilbudet av tjenester eller analyser som tilbys rekvirentene. |
Tjenesteyter |
Den som tilbyr tjenester for bestilling. Dette kan være et laboratorium, en radiologiavdeling eller et fagsystem. |
Utkast |
Lagret bestilling som et utkast (kladd). Bestillingen må ferdigstilles og fullføres for å bli iverksatt. |