Bestilling av medikamenter

Sist oppdatert: 27.02.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.0
Forfatter: Anders Sander
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Generelt 

Hensikt og omfang

Sikre riktig beholdning av aktuelle medikamenter.

 

Sikre at gjeldende lover og forskrifter overholdes.

 

Ansvar / målgruppe

Avdelingssjef har hovedansvaret for bestilling, sjekk av holdbarhet, og kontroll av medisiner.

 

Dette er et delegert ansvar som avdelingssykepleier på avdelingen har.

 

Anestesisykepleiere.

Handlinger 

  • Sjekker beholdning av medisiner jevnlig.
  • Tilpasser bestillingene ut fra drift.
  • Bestilling skjer via intern link «Tønsys» daglig (om nødvendig) før kl. 10:30.
  • Sjekker at mottatte medisiner stemmer overens med bestillingen. Alle medikamenter leveres i plomberte bokser.
  • Signere for mottatte medisiner med dato og signatur på ordreseddel.
  • Kvittere og signere i narkotikapermen for mottak av A-preparater i egen kolonne. Det utføres daglig kontroll med A-preparater, og dobbeltsigneres for dette.
  • Utføre renhold i medisinskapet og kjøleskapet.
  • Sjekker holdbarhet og utfører kontroll av narkotika regnskapet den siste dagen i hver måned. Link. Denne kontrollen er delegert til anestesisykepleier.
  • Sjekke temperatur i medisinskapet en gang pr måned, -temperaturen


Skal ikke overskride 25°C.

Oppbevaring 

A-preparater oppbevares i narkotikaskap.

 

Øvrige medikamenter oppbevares på hyller i medisinrom og i kjøleskap. Medisinrommet er alltid låst, og kun anestesisykepleiere og anestesileger har korttilgang.

Kontroll 

Permen for narkotikakontroll.

 

Internrevisjon ved tilsynsfarmasøyt.

Referanser 

  1. Legemiddelhåndteringspermen.
  2. F21.04-04