Patologi, Bestille

Sist oppdatert: 14.11.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.5
Forfattere: Regional faggruppe Bestilling og Svar
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Endringer siden forrige versjon 

Tilpasset til Arena 23.2

Målgruppe og omfang 

Alle som har tilgang til å rekvirere laboratorieundersøkelser i DIPS Arena. Denne brukerveiledningen forutsetter at «Kom i gang med Arena» er lest.

Brukerveiledningen gjelder for STHF, SiV, SSHF og OUS.

Funksjonalitet og hvilke tjenester som kan rekvireres elektronisk kan variere fra HF til HF.

3. Fremgangsmåte 

Viktig informasjon:

 

  • Alt prøvemateriale som sendes innen fagområdet for patologi må være tydelig merket med en beholderetikett skrevet ut fra Prøvetaking i DIPS Arena
  • Lokale rutiner for rekvirering, utskrift og merking av beholdere er viktig
  • Dersom en prøve skal tas av en annen enn rekvirenten (f.eks. intervensjon) må rekvisisjonen først lagres som et utkast, før prøvetaker (f.eks. radiolog) fullfører og sender bestillingen
  • Henvisninger til radiologiske undersøkelser opprettes som en separat bestilling.

3.1 Start bestilling: 

  1. Åpne pasient og gå til Startmeny og Bestilling
  2. Fyll ut informasjon under «Rekvirent og opphold/planlagt kontakt»
  3. Velg aktuell(e) tjeneste(r) fra tjenestetilbudet under Patologi. Det er også mulig å søke etter tjenester i søkefeltet
  4. Etter at en tjeneste er valgt er det mulig å legge til kopimottaker (intern eller ekstern). Dersom pasienten er registrert med en fastlege kan knappen «Fastlege» benyttes. Ikke alle HF tilbyr kopimottaker.

 

 

3.2 Tjenestetilbudet 

Patologitjenestetilbudet er satt opp som kombinasjoner av organ (topografi) og uttaksmetode (prosedyre).
 
I tjenestetilbudet vises histologi og cytologitjenester som henholdsvis rosa og grønne punkter.
Histologi og cytologitjenester kan kombineres i en bestilling, men bestillingen vil automatisk splittes, og det vil sendes ut separate svarrapporter.
 
 

 
Hver tjeneste som legges til, tilsvarer en beholder med prøvemateriale. For å legge til ytterligere beholdere under samme tjeneste velges +Materiale der det er mulig.
 
For hver beholder må /kan det fylles ut en kommentar til prøvematerialet og fikseringsmedium. For noen tjenester er det også mulig å fylle ut anatomisk lokalisasjon og/eller posisjon. Hva som må fylles ut vil variere ut i fra valgt tjeneste.
 

3.3 Kliniske opplysninger 

Fyll ut kliniske opplysninger. Det er ikke nødvendig å repetere informasjon fylt ut i kommentar til tjenesten.
 
Fyll ut eventuelle tilleggsopplysninger. Obligatoriske er merket med rød stjerne.
 

3.4 Anatomiske maler 

Anatomiske maler kan skrives ut ved å trykke på
bindersknappen. Velg aktuell anatomisk mal fra listen og
trykk på «Skriv ut»
 
Marker på malen hvor prøven(e) er tatt
 
 
Hver beholder skal merkes med én etikett, påse at det klistres riktig etikett på aktuell beholder. Dersom vedlegg (f.eks. anatomisk mal) skal sendes med prøvematerialet, må en ekstra beholderetikett skrives ut ved å velge "Antall 2" for en av beholderne. Denne etiketten settes på utskriften som sendes sammen med prøvematerialet til mottakende laboratorium.

3.5 Prøvetaking hastegrad og tidspunkt 

Hastegrad: Velg mellom Rutine , CITO og Pakkeforløp . Ikke benytt Øyeblikkelig hjelp ved bestilling av patologitjenester
 
Ønsket tidspunkt: Korrekt prøvetakingstidspunkt er viktig for å vite hvor lenge prøvematerialet har vært fiksert
 
Poliklinisk: Fjern haken ved «Omtrentlig tidspunkt» og sett korrekt tidspunkt for prøvetaking
 
Inneliggende: Ikke mulig å sette tidspunkt tilbake i tid i dette bildet. Korrekt tidspunkt må settes i fanen Prøvetaking når beholderetiketter skal skrives ut
 

3.6 Fullføre bestilling 

Når alle obligatoriske felter er ferdig utfylt, kan man gå til Prøvetaking og skrive ut etiketter. Bestillingen blir sendt samtidig som man skriver ut etiketter. Om prøvetaking skal utføres på et senere tidspunkt lagrer man bestillingen som et utkast.

 

 

  • Når bestillingen er sendt vises den automatisk i siden Oversikt.
    • Ved gjennomført Prøvetaking, det etiketter skrives ut og prøven sendes, vil bestillingen ligge under årstallene i oversikten.
    • Ved bruk av Utkast vil bestillingen legges under Utkast i oversikten.
    • Dersom prøven kun er sendt, uten utskrift av etiketter, vil bestillingen ligge under Planlagt i oversikten.
  • Det er mulig å redigere bestillingen, men dette må gjøres så raskt som mulig, og aldri etter at prøvematerialet er sendt til laboratoriet.
  • Det er mulig å avbestille rekvisisjonen. Rekvisisjonen blir kansellert i mottakende fagsystem

 

3.7 Utskrift av beholderetiketter 

  1. Kontroller og eventuelt endre prøvetidspunkt
  2. Hver beholder skal merkes med én etikett, påse at det klistres riktig etikett på aktuell beholder. Dersom vedlegg (f.eks. anatomisk mal) skal sendes med prøvematerialet, må en ekstra beholderetikett skrives ut ved å velge "Antall 2" for en av beholderne. Denne etiketten settes på utskriften som følger med prøven.
  3. Trykk på « Skriv ut og send » for å skrive ut beholderetikettene.
  4. Ved endringer av antall beholdere, må etiketter skrives ut på nytt og beholdere må remerkes.
 

 
 
Eksempel på beholderetiketter:
Rekvirent bestiller to ulike tjenester, og sender to beholdere med
biopsi fra colon og én beholder med biopsi fra rectum .
 
Beholderetikettene nummereres automatisk fra DIPS. Etikettene viser
antall beholdere per tjeneste (f.eks. 1/2 ). Dersom det kun er bestilt én beholder for
en tjeneste vises 0/0 på etiketten.
 
Etikettene inneholder også informasjon om hastegrad,
fikseringsmedium, rekvirent, enhet og prøvetakingstidspunkt.
 

Definisjoner 

Beholder

En fysisk beholder for å ta vare på prøvemateriale. Eksempler er utstryk, glass og bøtte.

Bestilling

En bestilling kan resultere i at en eller flere rekvisisjoner opprettes. Dersom bestillingen består av flere materialer, kan dette resultere i en rekvisisjon pr materiale. Dette bestemmes av aktuell konfigurasjon.

Etikett

En merkelapp som klistres på prøverør/beholder, som inneholder informasjon som laboratorium trenger for å kunne koble beholderen til en rekvisisjon.

Henvisning

En bestilling av radiologitjenester.

Multidisiplinær bestilling

En bestilling som inneholder flere disipliner, for eksempel bestillinger til både laboratorier og radiologi.

Rekvisisjon

En bestilling av laboratorieundersøkelser.

Tjenester

De tjenestene som foretaket tilbyr til rekvirentene/de som henviser. En tjeneste kan være en laboratorieundersøkelse eller radiologiundersøkelse. Til hver tjeneste følger et sett med egenskaper f.eks. påkrevde beholdere, spørsmål som må besvares ved bestilling, veiledning etc.

Tjenestetilbud

Er det tilbudet av tjenester eller analyser som tilbys rekvirentene.

Tjenesteyter

Den som tilbyr tjenester for bestilling. Dette kan være et laboratorium, en radiologiavdeling eller et fagsystem.

Utkast

Lagret bestilling som et utkast (kladd). Bestillingen må ferdigstilles og fullføres for å bli iverksatt.