Tilberedning av legemidler til infusjon og injeksjon

Sist oppdatert: 07.11.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.0
Forfattere: Inger Johansen, Kirsti Garbom, Jannicke Sundsby Karlengen
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

Sikre at tilberedning og fortynning av legemidler til infusjon og injeksjon foregår på en sikker og forskriftsmessig måte, både for pasient og den som foretar tilberedningen, og at dette dokumenteres i henhold til myndighetskrav.

Ansvar  

Leger og sykepleiere

Lokaler / arbeidssted  

  • Tilsetningsarbeidet bør fortrinnsvis foregå i eget rom og på egnet plass
  • Ved seksjoner som ikke har eget medisinrom, skal stedet der tilsetningsarbeidet foregår være adskilt fra annen virksomhet
  • Arbeidsplassen skal
    • Ha gode lysforhold
    • Være utformet slik at man har nødvendig utstyr innen rekkevidde
  • Unngå samtaler eller andre forstyrrelser
  • Forutsatt at prosedyre for aseptisk arbeidsteknikk/rengjøring av arbeidsflate følges, ansees det at LAF-benk ikke er nødvendig pt.

Før tilsetning eller tilberedning  

Skal det kontrolleres at:

  • Legemidlet kan gis intravenøst (gjelder i.v. inj./inf.)
  • Legemidlet er forlikelig med injeksjon/infusjonsvæsken
  • Holdbarheten av legemidlet og injeksjon/infusjonsvæsken ikke er overskredet
  • Legemidlet (hvis oppløsning) og injeksjon/infusjonsvæsken ikke inneholder partikler eller synlige utfellinger: luftbobler stiger - partikler synker
  • Emballasjen ikke har defekter eller er skadet - se etter sprekker, slagmerker, lekkasjer som dugg/væske i ytterposen, at lukkingen er tett etc.

Praktisk gjennomføring 

Tilsetninger/tilberedninger bør så vidt mulig, foretas umiddelbart før administrering.

 

Gjennom alle deler av prosedyren, utfør håndhygiene/hånddesinfeksjon etter gjeldende hygieniske prinsipper. Dersom sår/rifter, bør hansker benyttes.

 

Forberedelse

  • Finn frem nødvendig utstyr; engangsservietter til overflatedesinfisering, klorhexidinsprit 5mg/ml, sterile kompresser, sprøyter, kanyler, filterkanyler, propper, overføringskanyler, infusjonssett, engangshansker, evt. absorberende materiale og underlag o.l.
  • Arbeidsbenken tørkes ren med fuktig klut ved synlig søl
  • Ren / tørr arbeidsbenk desinfiseres med engangsservietter til overflatedesinfisering.

 

Aseptisk arbeidsmetode

  • Desinfiser alle membraner som skal perforeres - samt ampullehalser - med klorhexidinsprit 5 mg/ml på steril kompress, og la det virke i 30 sek./til det er tørt
  • Berør ingen koblingssteder, kanyler, overføringskanyler o.l
    Dersom noe skulle bli berørt, skal utstyret kastes og nytt finnes frem!
  • Bruk aldri samme kanyle/overføringskanyle/minispike o.l. til å perforere mer enn 1 membran
  • Ved opptrekk med filterkanyle, bytt til vanlig kanyle for videre administrering/ tilsetning. Filterkanyler benyttes for å fange opp små partikler, spesielt viktig ved bruk av glassampuller

 

Tilberedning, avfall og rengjøring

  • Kontroller at du har riktig type infusjonssett
  • Fyll infusjonssettet frem til beskyttelseshetten
  • Kontroller at alt tørrstoff er løst opp før beregnet dose av legemidlet trekkes opp
  • Etter hver tilsetning, må infusjonsvæskebeholderens innhold blandes godt ved å snu opp-ned
  • Oppstår det synlige forandringer av løsningen under tilsetningsarbeidet, skal farmasøyt ved sykehusapoteket og/eller lege kontaktes
  • Tilberedning skal merkes og dokumenteres før utlevering/administrering
    • Unntatt fra alle krav om merking er hastesituasjoner, der injeksjonen administreres umiddelbart etter tilberedning.
  • Kanyler og glassampuller kastes i kanylebøtte
  • Synlig søl tørkes opp. Etter bruk, vaskes benkeflaten ren med fuktig klut.

 

Utlevering/administrasjon

  • Dobbeltkontroll skal utføres

Merking av injeksjoner og infusjoner med tilsetninger 

  • Injeksjoner og infusjoner med tilsetninger skal merkes med standardiserte etiketter
  • Dersom det benyttes etiketter med fargekoding, bør det benyttes standardiserte etiketter med fargekoder i henhold til Norsk Standard NS 7400:2017
  • Infusjoner
    • Standardisert tilsetningsetikett skal brukes ved alle infusjoner med tilsetninger av legemidler for å sikre god og entydig merking: ved bruk av infusjonsposer, minibag'er, sprøytepumper etc.
    • Fyll ut etiketten før den festes til beholderen. Fest etiketten før hetteglass og overføringskanyle tas av, for å sikre at etiketten kommer på rett pose
  • Utfylling av etiketter
    • Dato/klokkeslett: Fyll ut dato og klokkeslett for når tilsetningen er gjort.
    • Sign/Sign: Etiketten signeres av den som har utført tilberedningen, og av den som har kontrollert
    • Pas-ID: Pasientnavn og fødselsdato påføres. Kontroller mot pasientens ordinasjon
    • Adm.måte: Administrasjonsmåte skal påføres (i.v.; s.c.; CVK; epidural etc.)
    • Tilsatt legemiddel - styrke - mengde
    • Væske: preparatnavn, styrke og volum av tilsatt legemiddel skal påføres, samt type og volum infusjonsvæske
    • Tørrstoff: Etiketten påføres total mengde legemiddel (mg), samt type og volum av infusjonsvæsken
    • Nøyaktig konsentrasjon og totalvolum av tilberedningen påføres ved bruk av sprøytepumpe
  • Injeksjoner
    • Merking kan begrenses til preparatnavn og styrke i de tilfeller opptrekket skjer umiddelbart før administrasjon, og hele dosen skal benyttes.
    • Merking kan utelates ved enkeltopptrekk som gjøres hos pasienten, og hvor samme sykepleier/lege trekker opp og administrerer umiddelbart
    • Kravet til opplysninger ved merking av sprøyter som istandgjøres for senere administrasjon, er det samme som for infusjoner: preparatnavn, styrke/mengde, administrasjonsform/måte, fremstillingsdato, klokkeslett (og holdbarhet), hvem som har fremstilt produktet og kontrollert, og til hvilken pasient det er tiltenkt