Verktøykasse

Dette emnet er hentet fra
10.01.2022Versjon 0.2

Generelt 

Verktøykassen kan også lastes ned i PDF-format eller Word-format. I appen er kun PDF-formatet tilgjengelig.

 

Verktøykasse Word.docx - Verktøykasse PDF.pdf

Forslag til kartleggingsverktøy for motorikk, smerte og deltakelse (alle faser) 

Tabellen inneholder motoriske tester og kartleggingsverktøy som kan være nyttig i de ulike fasene etter EHS. Utvalget er ikke uttømmende, og det er ikke meningen at man skal bruke alle testene. Tabellen er ment å være til hjelp ved valg av egnet kartleggingsverktøy ut i fra problemstilling(er) hos det enkelte barn. Grunnleggende undersøkelser og funksjonstester, som undersøkelse av bevegelsesutslag (ROM) i ledd med goniometer, test av kraft (0-5 test/Oxford skala), spenst og sensibilitet, muskelfyldemåling, kondisjonstester, observasjon, stillings- og bevegelsesanalyse, og andre generelle undersøkelser som gjøres ved alle typer sentralnevrologiske skader hos barn, er ikke inkludert i tabellen. Multidimensjonale tester som Test of Infant Motor Performance (TIMP), Alberta Infant Motor Scale (AIMS), Peabody Development Motor Scales (PDMS-2), Movement ABC-2, NUBU 4-16 – Motorisk test og Jebsen-Taylor håndfunksjonstest, som ikke er diagnosespesifikke, er heller ikke tatt med i tabellen. Den grunnleggende kartleggingen er selvsagt nødvendig å gjennomføre også hos disse pasientene. Databasert bevegelsesanalyse i ganglaboratorium, og testing av for eksempel kraft eller utholdenhet med pulsoksymetri og BP måling i klinisk fysiologisk laboratorium, er heller ikke tatt med i tabellen. Slike mer avanserte undersøkelser kan også være aktuelt for denne pasientgruppen.

 

Det er foreløpig få kartleggingsverktøy som er spesielt utviklet og/eller testet for psykometriske egenskaper når det gjelder barn med EHS. Betydelig flere verktøy er undersøkt og funnet tilfredsstillende for barn med CP. Mange av disse anses som relevante og godt egnet også for pasienter med EHS, og er derfor tatt med i tabellen. Når man bruker disse kartleggingsverktøyene er det viktig å være bevisst på at det kan være forskjell på barn med medfødt skade, og barn som har hatt en periode med normal utvikling før skaden oppsto. Noen av verktøyene i tabellen er foreløpig bare validert for voksne med EHS, men kan være nyttig og hensiktsmessig å bruke også for store barn og ungdommer med EHS. «Referanseliste kartleggingsverktøy for motorikk, smerte og deltakelse» ligger i vedleggsdelen.

 

Kroppsstrukturer og kroppsfunksjoner

TEST

ALDERSSPENN

NORMERING VALIDERING

Referanser

Muskelstyrke

Five times Sit-to-stand test (5XSST)

Fra 5 år

Utviklet for eldre voksne. Funnet reliabel og valid for barn med CP (5-12 år)

Wang, Liao & Peng, 2012

Kumban, 2013

Håndholdt dynanometer

Fra 4-5 år

Funnet reliabel og valid for barn. Funnet reliabel for barn med traumatisk hjerneskade

Hébert et al 2011

Katz-Leurer et al, 2008

Hand grip styrketest

Fra 5 år

Reliable and valid procedure among healthy participants as well as across various clinical populations.

Bobos et al, 2020

 

Muskeltonus

Hammersmith infant neurological assessment (HINE)

 

3-12 mnd.

Verktøy for tidlig nevrologisk undersøkelse av de minste barna

Romeo et al, 2015

Romeo et al, 2019

Hypertonia Assessment Tool (HAT)

 

4-19 år

God reliabilitet og funnet valid for testing av spastisitet

Jethwa et al, 2010

Marsico et al, 2017

Modified Ashworth scale (MAS)

Alle

Funnet tilfredsstillende reliabilitet ved systematisk review og meta-analyse

Li, Wu & Li, 2014

Meseguer-Henarejos et al, 2018

 

Modified Tardiue scale (MTS)

 

Alle

Svak evidens

Li, Wu & Li, 2014

Burke Fahn Marsden Dystonia Rating Scale

 

 

 

 

Ataksi

Scale for Assessment and Rating of Ataxia (SARA)

4-18 år

Funnet reliabel og valid for barn med hjernetumor 4-18 år.

God reliabilitet ved «early onset ataxia» (5-34 år)

Weyer et al, 2007

Hartley et al, 2015

Brandsma et al, 2016

Nevrologi og

spontanmotorikk

Hammersmith infant neurological assessment (HINE)

 

3-12 mnd.

Verktøy for tidlig nevrologisk undersøkelse av de minste barna

Romeo et al, 2015

Romeo et al, 2019

Standardized Infant NeuroDevelopmental Assessment (SINDA)

Ny test! Ikke publisert, tentativ publikasjon høst-21

6 uker – 12 mnd

Funnet god reliabilitet og lovende prediktiv validitet for CP o.a. utviklingsforstyrrelser

Hadders-Algra et al, 2019 Hadders-Algra et al, 2020

NUBU 4-16 – nevromotorisk undersøkelse for barn og ungdom fra 4-16 år - Soft sign test

 

4-16 år

Utviklet og normert for norske barn (bygger på BOT-2)

 

 

Andrup, Janson & Gjærum, 2012

Balanse og

postural kontroll

Timed Up and Go (TUG)

Fra 3 år

Utviklet for eldre personer med balanseutfordringer. Funnet reliabel og valid for barn og ungdom fra 3 år.

Funnet reliabel for barn med TBI. Protokollen er oversatt til norsk og funnet reliabel.

Williams et al, 2005

Hallemans et al, 2020

Katz-Leurer et al, 2008

Newman et al, 2018

Botolfsen & Helbostad, 2010

Bergs Balance Scale (BBS)

Fra 15 år

Funnet reliabel og valid for eldre med balanseproblemer, slagpasienter og personer med vestibulær dysfunksjon

Berg et al, 1992

Usuda et al, 1998

Whitney et al, 2003

Berg et al, 1995

Pediatric Balance Scale (PBS)

5-15 år

Barneversjon av Bergs balanseskala.

Funnet god reliabilitet for barn med mild/moderat motorisk funksjonsnedsettelse.

Funnet valid for barn med CP.

Franjoine et al, 2003

Chen et al, 2013

Kids Balance Evaluation Systems Test (Kids-BESTest) og

Kids-Mini-BESTest (kortversjon)

 

6-18 år

God reliabilitet for måling av postural kontroll hos skolebarn med CP

Dewar et al, 2017

Dewar et al, 2019

Balance Error Scoring System (BESS test)

Fra 9-10 år

Funnet valid og reliabel for måling av statisk balanse og stabilitet hos (unge) voksne, og kan brukes på barn fra 9-10 års alder.

Bell et al, 2011

Khanna, Baumgartner & LaBella, 2015

Trunk impairment scale (TIS)

Fra 6 år

Utviklet for slagpasienter. Funnet reliabel og valid for voksne med slag og MS, og for barn med CP.

Verheyden et al, 2004, 2006 og 2010

Pavão et al, 2019

Posture and postural ability scale (PPAS)

 

Fra 6 år

Funnet reliabel og valid for voksne og barn med CP

 

 

Rodby-Bousquet et al, 2014 og 2016

Community Balance and Mobility Scale (CB&M)

Fra 13 år

Kanadisk test utviklet for ABI. Utmerket reliabilitet for ungdom.

Lite brukt i Norge

FV Wright, Ryan & Brewer, 2010

MJ Wright & Bos, 2012

Gangfunksjon

og fysisk aerob kapasitet

Timed Up and Go (TUG)

Fra 3 år

Funnet reliabel og valid for barn og ungdom fra 3 år.

Funnet reliabel for barn med TBI. Protokollen er oversatt til norsk og funnet reliabel.

Williams et al, 2005

Hallemans et al, 2020

Katz-Leurer et al, 2008

Newman et al, 2018

Botolfsen & Helbostad, 2010

High mobility assessment tool (HiMAT)

 

6-17 år

 

Utviklet for personer med TBI. Funnet reliabel og valid for barn med TBI (6-17 år).

 

Kissane et al 2015

Eldridge et al 2020

Kleffelgaard et al 2015

 

6 min gangtest

 

 

Geiger et al, 2007

Baque, 2016

10 meter gangtest

 

Validert og reliabilitetstestet for TBI og slag hos voksne

VanLoo et al 2004

Mosely et al 2004

Fatigue og

svimmelhet

PedsQL multidemensional fatigue scale

 

Egner seg for barn med TBI.

God reliabilitet og validitet hos barn med kreft.

Varni et al, 2002

McCarthy et al, 2005

Visual analogue scale- fatigue (VAS-F)

 

 

Lee, Hicks & Nino-Murcia, 1991

LaChappelle & Finlayson, 1998

Fatigue severity scale (FSS)

 

Utviklet for personer med SLE og MS. Oversatt til norsk

Krupp et al., 1989

Lerdal, 2005

Dizziness Handicap Inventory-Children and Adolescents (DHI-CA)

 

Foreløpig svak evidens for barn med ABI

Tiwari et al, 2020

Smerte

Visuell analog skala (VAS)

Fra 8 år

Selvrapportering

Helsebiblioteket.no

Numeric Rating Scale (NRS)

Fra 8 år

Selvrapportering ved hjelp av tall

FPS-R

(Faces Pain Scale-Revised)

 

 

 

Fra 4-5 år

Selvrapportering ved hjelp av ansikter

FLACC (Face, Legs, Activity, Cry, Consolability)

0-5 år

Observasjon av barn med redusert verbalt språk og forståelse. Oversatt til norsk og validert og reliabilitetstestet

 

 

 

 

 

Helsebiblioteket.no

 

r-FLACC (Revised-Face, Legs, Activity, Cry, Consolability)

4-19 år

Observasjon av barn uten verbalt språk med fysisk og kognitiv funksjonsnedsettelse. Validert for barn 4-19 år.

Aktivitet og deltakelse

TEST

ALDERSSPENN

NORMERING VALIDERING

Referanser

Motorisk funksjon

og avansert mobilitet

Gross Motor Function Measure (GMFM)

5 mnd – 16 år

Utviklet for barn med CP og Down syndrom. Validert for barn med traumatisk hjerneskade

Linder-Lucht, 2007

Pediatric Evaluation og Disability Inventory (PEDI)

 

 

PEDI-CAT (ny versjon)

6 mnd – 7,5 år

(eller tilsvarende funksjonsnivå)

 

0-20 år

Oversatt til norsk og normert for norske barn

 

Haley et al, 1992

Ziviani et al, 2001

Berg et al 2004, 2008 og 2015

 

Fragala-Pinkham et al, 2016

Shore et al, 2019

High Mobility Assessment Tool (HiMAT)

6-17 år

Utviklet for personer med TBI. Funnet reliabel og valid for barn med TBI (6-17 år).

Kissane et al 2015

Eldridge et al 2020

Kleffelgaard et al 2015

Acquired Brain Injury –Challenge Assessment

(ABI-CA)

Krever sertifisering

7-17 år

Gående uten hjelpemidler

Funnet reliabel og valid. Utviklet for godt fungerende barn med EHS.

Ibey et al 2010

McArthur et al 2013

Wong et al 2017

Assisting Hand Assessment (AHA)

Krever sertifisering

18 mnd – 18 år

 

 

 

Davis, Galvin & Soo, 2010

Louwers et al, 2016

Mini-Assisting Hand Assessment (Mini-AHA)

Krever sertifisering

8-18 mnd

 

Greaves, Imms, Dodd & Krumlinde-Sundholm, 2013

Hand Assessment for Infants (HAI)

Krever sertifisering

3-12 mnd

 

Krumlinde-Sundholm et al, 2017

Both Hands Assessment (BoHA)

Krever sertifisering

18 mnd – 12 år

 

Elvrum, Zethræus, Vik & Krumlinde-Sundholm, 2018

 

Box and Block Test

 

3-19 år

 

Mathiowets, Federman & Wiemer, 1985

Jongbloed-Pereboom, Nijhuis-van der Sanden & Steenbergen, 2013

Daglige aktiviteter og deltakelse i samfunnet

 

 

Pediatric Evaluation og Disability Inventory (PEDI)

 

PEDI-CAT (ny versjon)

6 mnd – 7,5 år

(eller tilsvarende funksjonsnivå)

0-20 år

Utviklet for barn med funksjonsnedsettelser. Funnet valid for barn med ABI. Oversatt til norsk og normert for norske barn

Haley et al, 1992

Ziviani et al, 2001

Berg et al 2004, 2008 og 2015

 

Canadian Occupatinoal Performance Measure (COPM)

Alle

(For barn < 7 år og personer med tilsvarende funksjonsnivå, kan nærpersoner intervjues)

Alle diagnosegrupper. Egner seg for personer med varige funksjonsnedsettelser.

 

Children's Assessment of Participation and Enjoyment (CAPE)

Preferences for Activities of Children (PAC)

6-21 år

 

Funnet valide og reliable.

Finnes i norske versjoner som er funnet reliable.

 

King et al, 2007

Imms, 2008

Nordtorp et al, 2012

 

Functional Independence Measure for Children (WeeFIM)

 

 

Funnet valid for barn med ABI.

Ziviani et al, 2001

 

Forslag til nevropsykologiske testbatteri etter alder og funksjonsområde 

Det anbefales bred nevropsykologisk undersøkelse som i størst mulig grad dekker alle undernevnte funksjonsområder, spesielt for barn i skolealder. Valg av metoder må tilpasses barnets alder og utviklingstrinn, kapasitet og evt. sensomotoriske utfall. I det følgende angis forslag til tester som kan benyttes for å undersøke de ulike funksjonsområder.

 

Førskolealder 0-5 år

Funksjonsområder

Metoder

Utviklingsnivå

Evnenivå *

Bayley-3 (0 - 3 ½ år)

WPPSI-IV (2 ½ - 7 ½ år)

Sensomotorikk

Bayley-3 Finmotorisk skala (0 - 3 ½ år)

NEPSY-2 Visuomotorisk presisjon ( > 3 år)

Psykomotorisk tempo/

prosesseringshastighet

WPPSI-IV Utstrykning, Koding, Symbolleting ( > 4 år)

Oppmerksomhet/arbeidsminne

WPPSI-IV Bildehukommelse, Spatial hukommelse ( > 2 ½ år)

NEPSY-2 Repetisjon av setninger ( > 3 år)

Innlæring og hukommelse

NEPSY-2 Hukommelse for figurer/historier ( > 3 år)

Språk **

Bayley-3 Språklig skala (0 - 3 ½ år)

C-BILLT Test av språkforståelse (1,6 - 7 år)

NRDLS (3 – 7 år)

WPPSI-IV Informasjon, Bildebenevnelse, Ordgjenkjenning ( > 2 ½ år)

Ordforståelse, Likheter, Resonnering ( > 4 år)

SVKS (alle alder)

BPVS-II (3-16 år)

TROG-2 (4-16 år)

Social Networks Inventory (alle alder)

Viking taleskala ( >= 4 år)

CFCS (2-12 år)

Visuell problemløsning og

konstruksjon

Bayley-3 Kognitiv skala (0 - 3 ½ år)

WPPSI-IV Terningmønster, Puslespill, Matriser, Bildekategorier

Beery VMI

Eksekutive funksjoner

NEPSY-2 Ordflyt ( > 3 år)

NEPSY-2 Statue ( > 3 år)

Sosial persepsjon

NEPSY-2 Affektgjenkjenning, Mentalisering ( > 3 år)

 

* Wechsler Nonverbal Scales of Ability/Leiter-3 kan benyttes som erstatningstester for barn med betydelige språkvansker. Testene er ikke normert i Skandinavia og Leiter-3 testen har ikke tilstrekkelig antall kognitive funksjonsdomener til å kunne vise pålitelige mål på generelt evnenivå som WPPSI-IV (Ref. Regional retningslinje for diagnostisk utredning av barn ved spørsmål om utviklingshemming.

 

** Kartlegging av språkferdigheter kan med fordel gjennomføres i samarbeid med spesialpedagog/logoped.

Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3ed (Bayley – 3), Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence, 4ed (WPPSI – IV), A Developmental Neuropsychological Assessment (NEPSY – 2), The Beery – Buktenica Developmental Test of Visual – Motor Integration (Beery VMI), The New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS), Computer-Based instrument for Low motor Language Testing (C-BILLT). Skema til Vurdering af kommunikasjon og sprog (SVKS). British Picture Vocabular Test (BPVS-II), Test of Reception of Grammar-2 (TROG-2), Communication Function Classification Scale (CFCS)

 

 

Skolealder 6-17 år

Funksjonsområder

Metoder

Evnenivå *

WPPSI-IV (< 7 ½ år) / WISC-V (6 – 16,11 år) / WAIS-IV ( > 16 år)

Sensomotorikk

Grooved pegboard

NEPSY-2 Visuomotorisk presisjon (< 8 år)

D-KEFS Trail making test 5 ( > 8 år)

Psykomotorisk tempo og

mental effektivitet

WPPSI-IV/WISC-V Utstrykning, Koding, Symbolleting

D-KEFS Trail Making Test betingelse 1-3 ( > 8 år)

NEPSY-2 Inhibisjon ( > 5 år)

D-KEFS Color-Word Interference Test betingelse 1+2 ( > 8 år)

Oppmerksomhet/arbeidsminne

WPPSI-IV/WISC-V Bildehukommelse, Spatial hukommelse/Tallhukommelse

CAVLT-2 Immediate Memory Span ( > 6 ½ år)

Innlæring og hukommelse

NEPSY-2 Hukommelse for Historier/Navn/Ordliste ( > 5 år)

CAVLT-2 Innlæringsbetingelse, umiddelbar og utsatt gjengivelse ( > 6 ½ år)

RCFT Umiddelbar og utsatt gjenkalling ( > 6 år)

Språk **

WPPSI-IV/WISC-V Likheter, Informasjon, Ordforståelse, Resonnering

NEPSY-2 Semantisk & Fonologisk flyt/D-KEFS Ordflyt betingelse 1+2 ( > 8 år)

SVKS (alle alder)

BPVS-II (3-16 år)

TROG-2 (4-16 år)

Social Networks Inventory (alle alder)

Viking taleskala ( >= 4 år)

CFCS (2-12 år)

Visuell problemløsning og

konstruksjon

WPPSI-IV/WISC-V Terningmønster, Puslespill/Visuelle puslespill, Matriser,

Bildekategorier/Figurvekter

Beery VMI

RCFT kopieringsbetingelsen ( > 6 år)

Eksekutive funksjoner

NEPSY-2 Inhibisjon ( > 5 år)

NEPSY-2 Dyresortering ( > 5 år)

D-KEFS Color-Word Interference Test betingelse 3+4 ( > 8 år)

D-KEFS Trail Making Test betingelse 4 ( > 8 år)

D-KEFS Ordflyt betingelse 3 ( > 8 år)

Sosial persepsjon

NEPSY-2 Affektgjenkjenning, Mentalisering

 

* Wechsler Nonverbal Scales of Ability/Leiter-3 kan benyttes som erstatningstester for barn med betydelige språkvansker. Testene er ikke normert i Skandinavia og Leiter-3 testen har ikke tilstrekkelig antall kognitive funksjonsdomener til å kunne vise pålitelige mål på generelt evnenivå som WPPSI-IV/WISC-V/WAIS-IV (Ref. Regional retningslinje for diagnostisk utredning av barn ved spørsmål om utviklingshemming.

 

** Kartlegging av språkferdigheter kan med fordel gjennomføres i samarbeid med spesialpedagog/logoped.

Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence, 4ed (WPPSI – IV), Wechsler Intelligence Scale for Children, 5ed (WISC – V), Grooved pegboard fra Halstead – Reitan nevropsykologiske testbatteri, A Developmental Neuropsychological Assessment (NEPSY – 2), Delis – Kaplan Executive Function System (D – KEFS), Children´s Auditory Verbal Learning Test – 2 (CAVLT – 2), Rey Complex Figure Test and Recognition Trial (RCFT), The Beery – Buktenica Developmental Test of Visual – Motor Integration (Beery VMI), Skema til Vurdering af kommunikasjon og sprog (SVKS).British Picture Vocabular Test (BPVS-II), Test of Reception of Grammar-2 (TROG-2), Communication Function Classification Scale (CFCS)

Forslag til spørreskjemaer som kan brukes som del av oppfølging av barn og ungdom med EHS 

Område

Spørreskjema

Aktuelt for hvem

Opplevde symptomer etter skade

HBI

Foreldrerapport fra 5 år

Selvrapport fra 7 år

Eksekutive symptomer

BRIEF-P

BRIEF-2

Foreldre/pedagograpport 2-5 år

Foreldre/pedagograpport 5-18 år

Selvrapport fra 11 år

Muntlig og pragmatisk språk

CCC-2

CELF-4 Pragmatisk profil

CDI

CFCS

Foreldre/pedagograpport 4-16 år

Foreldrerapport 5-12 år

Foreldrerapport 0-3 år

Foreldrerapport 2-12 år

Psykisk helse

 

 

 

 

 

ASEBA: CBCL, TRF, YSR

Foreldre/pedagograpport 1 ½-5 år Foreldre/pedagograpport 6-18 år

Selvrapport 11-18 år

SDQ

Foreldre/pedagograpport 4-17 år

Selvrapport fra 11 år

MFQ

Selvrapport 8-18 år

BYI-II

Selvrapport 7-18 år

Livskvalitet

PedsQL

Foreldrerapport fra 2 år

Selvrapport fra 5 år

Deltagelse

CASP

Selvrapport fra 11 år

Foreldrerapport fra 3 år

Udekkede behandlingsbehov

FNQ-P

Foreldrerapport

Foreldres mestring

PSS (foreldrestress)

Foreldrerapport

TOPSE (foreldres self-efficacy)

Foreldrerapport

Familiefungering

FAD

Foreldrerapport

Fatigue

Peds QL Multidimensional Fatigue Scale *

Selvrapport fra 5 år

Foreldrerapport fra 2 år

Selvhjelpsferdigheter i dagliglivet

Vineland – II

ABAS - II

Foreldrerapport 0-18 år

Foreldre/pedagograpport 2-21 år

 

*Vær oppmerksom på at dette skjemaet måler tre områder: Generell fatigue, Søvn/hvile-fatigue og kognitiv fatigue. Kognitiv fatigue overlapper med kognitive symptomer etter skade for vår målgruppe. Man kan dermed få en falskt høy fatigue-skåre dersom man bruker samleskåren på dette skjemaet.

 

Health and Behavior Inventory (HBI), Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF-P/BRIEF-2), Children’s Communication Checklist (CCC-2), Pragmatisk profil - Clinical Evaluation of Language Fundamentals 4ed (CELF – 4), Child Behavior Checklist, Strengths & Difficulties Questionnaire (SDQ), Mood and feelings questionnaire – Humøret ditt (MFQ), Beck Youth Inventories – Second ed (BYI-II), The Pediatric Quality of Life Inventory Peds QL, Child and Adolescent Scale of Participation (CASP), Family Needs Questionnaire Pediatric Version (FNQ-P), Parental Stress Scale (PSS), Tool to measure Parenting Self-Efficacy (TOPSE), Family Assessment device (FAD), Peds QL Multidimensional Fatigue Scale, Vineland Adaptive Behavior Scales 2nd ed, Adaptive Behavior Assessment System(ABAS-II), Communicative Development Inventories(CDI). Communication Function Classification Scale (CFCS)

Tabell for tiltak ved barnehabiliteringen  

Oppfølgingstidspunkt

Fokusområde/ Funksjonsområde

Oppgaver

Innen 2 måneder etter hjemkomst

·Familiestøtte

· Fysisk, kognitivt og emosjonelt  symptomtrykk

·Informasjon om barnehabiliteringens arbeidsmåte

·Tverrfaglig konsultasjon eller kontakt per telefon/videokonsultasjon

·planlegge videre tverrfaglig oppfølging i barnehabiliteringen

I løpet av det første året etter skaden

·Samarbeid med involverte instanser

·Informasjons- og veiledningsbehov for kommunale instanser, spesielt mtp skjerming og hvile

· Diagnoseformidling til barnets/familiens arenaer

·Medisinske, kognitive, emosjonelle og sosioøkonomiske problemstillinger

·delta i 1. samarbeidsmøter og 1. ansvarsgruppemøte, deretter ved behov

samtale med foreldre evt. Søsken

·arrangere nettverksmøte/informasjonsmøte skole/barnehage i samarbeid med kommunale instanser ved behov

·tverrfaglig konsultasjon

 

1 år et etter sykdom/skade*

·Kognisjon

·Motorisk funksjon

·Fatigue/ Energiøkonomisering

·Behov for innleggelse til tverrfaglig vurdering ved Sunnaas Sykehus?

·Gruppetilbud, deltagelse

·Tverrfaglig konsultasjon og kartlegging

·nevropsykologisk testing/undersøkelse = > OBS ta hensyn til trettbarhet når flere konsultasjoner planlegges på en dag/i løpet av kort tid.

·Informasjon om regionale senfasetilbud, lokale gruppe- og fritidstilbud

>1 år etter skaden, mellom overgangsoppfølging *

·Tilrettelegging

·Energiøkonomisering

·Språk

·ADL

·Psykososial støtte

·tverrfaglig konsultasjon/sosionomsamtal

·Kartlegging av ADL og språkferdigheter

·delta samarbeidsmøte og ansvarsgruppemøte

·samtale med søsken

Overganger (barnehage/skole, barneskole/ungdomsskole osv.)

·Selvstendighet

·Egenomsorg

·Mobilitet

·Skolestart/andre overganger og tilrettelegging

·tverrfaglig konsultasjon

·nevropsykologisk testing/undersøkelse ved barnehabilitering

·delta i skoleforberedende samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter

·Informasjonsutveksling med nye institusjoner ved overganger