Verktøykassen kan også lastes ned i PDF-format eller Word-format. I appen er kun PDF-formatet tilgjengelig.
Tabellen inneholder motoriske tester og kartleggingsverktøy som kan være nyttig i de ulike fasene etter EHS. Utvalget er ikke uttømmende, og det er ikke meningen at man skal bruke alle testene. Tabellen er ment å være til hjelp ved valg av egnet kartleggingsverktøy ut i fra problemstilling(er) hos det enkelte barn. Grunnleggende undersøkelser og funksjonstester, som undersøkelse av bevegelsesutslag (ROM) i ledd med goniometer, test av kraft (0-5 test/Oxford skala), spenst og sensibilitet, muskelfyldemåling, kondisjonstester, observasjon, stillings- og bevegelsesanalyse, og andre generelle undersøkelser som gjøres ved alle typer sentralnevrologiske skader hos barn, er ikke inkludert i tabellen. Multidimensjonale tester som Test of Infant Motor Performance (TIMP), Alberta Infant Motor Scale (AIMS), Peabody Development Motor Scales (PDMS-2), Movement ABC-2, NUBU 4-16 – Motorisk test og Jebsen-Taylor håndfunksjonstest, som ikke er diagnosespesifikke, er heller ikke tatt med i tabellen. Den grunnleggende kartleggingen er selvsagt nødvendig å gjennomføre også hos disse pasientene. Databasert bevegelsesanalyse i ganglaboratorium, og testing av for eksempel kraft eller utholdenhet med pulsoksymetri og BP måling i klinisk fysiologisk laboratorium, er heller ikke tatt med i tabellen. Slike mer avanserte undersøkelser kan også være aktuelt for denne pasientgruppen.
Det er foreløpig få kartleggingsverktøy som er spesielt utviklet og/eller testet for psykometriske egenskaper når det gjelder barn med EHS. Betydelig flere verktøy er undersøkt og funnet tilfredsstillende for barn med CP. Mange av disse anses som relevante og godt egnet også for pasienter med EHS, og er derfor tatt med i tabellen. Når man bruker disse kartleggingsverktøyene er det viktig å være bevisst på at det kan være forskjell på barn med medfødt skade, og barn som har hatt en periode med normal utvikling før skaden oppsto. Noen av verktøyene i tabellen er foreløpig bare validert for voksne med EHS, men kan være nyttig og hensiktsmessig å bruke også for store barn og ungdommer med EHS. «Referanseliste kartleggingsverktøy for motorikk, smerte og deltakelse» ligger i vedleggsdelen.
Kroppsstrukturer og kroppsfunksjoner |
TEST |
ALDERSSPENN |
NORMERING VALIDERING |
Referanser |
Muskelstyrke |
Five times Sit-to-stand test (5XSST) |
Fra 5 år |
Utviklet for eldre voksne. Funnet reliabel og valid for barn med CP (5-12 år) |
Wang, Liao & Peng, 2012 Kumban, 2013 |
Håndholdt dynanometer |
Fra 4-5 år |
Funnet reliabel og valid for barn. Funnet reliabel for barn med traumatisk hjerneskade |
Hébert et al 2011 Katz-Leurer et al, 2008 |
|
Hand grip styrketest |
Fra 5 år |
Reliable and valid procedure among healthy participants as well as across various clinical populations. |
Bobos et al, 2020
|
|
Muskeltonus |
Hammersmith infant neurological assessment (HINE)
|
3-12 mnd. |
Verktøy for tidlig nevrologisk undersøkelse av de minste barna |
Romeo et al, 2015 Romeo et al, 2019 |
Hypertonia Assessment Tool (HAT)
|
4-19 år |
God reliabilitet og funnet valid for testing av spastisitet |
Jethwa et al, 2010 Marsico et al, 2017 |
|
Modified Ashworth scale (MAS) |
Alle |
Funnet tilfredsstillende reliabilitet ved systematisk review og meta-analyse |
Li, Wu & Li, 2014 Meseguer-Henarejos et al, 2018
|
|
Modified Tardiue scale (MTS)
|
Alle |
Svak evidens |
Li, Wu & Li, 2014 |
|
Burke Fahn Marsden Dystonia Rating Scale
|
|
|
|
|
Ataksi |
Scale for Assessment and Rating of Ataxia (SARA) |
4-18 år |
Funnet reliabel og valid for barn med hjernetumor 4-18 år. God reliabilitet ved «early onset ataxia» (5-34 år) |
Weyer et al, 2007 Hartley et al, 2015 Brandsma et al, 2016 |
Nevrologi og spontanmotorikk |
Hammersmith infant neurological assessment (HINE)
|
3-12 mnd. |
Verktøy for tidlig nevrologisk undersøkelse av de minste barna |
Romeo et al, 2015 Romeo et al, 2019 |
Standardized Infant NeuroDevelopmental Assessment (SINDA) Ny test! Ikke publisert, tentativ publikasjon høst-21 |
6 uker – 12 mnd |
Funnet god reliabilitet og lovende prediktiv validitet for CP o.a. utviklingsforstyrrelser |
Hadders-Algra et al, 2019 Hadders-Algra et al, 2020 |
|
NUBU 4-16 – nevromotorisk undersøkelse for barn og ungdom fra 4-16 år - Soft sign test
|
4-16 år |
Utviklet og normert for norske barn (bygger på BOT-2)
|
Andrup, Janson & Gjærum, 2012 |
|
Balanse og postural kontroll |
Timed Up and Go (TUG) |
Fra 3 år |
Utviklet for eldre personer med balanseutfordringer. Funnet reliabel og valid for barn og ungdom fra 3 år. Funnet reliabel for barn med TBI. Protokollen er oversatt til norsk og funnet reliabel. |
Williams et al, 2005 Hallemans et al, 2020 Katz-Leurer et al, 2008 Newman et al, 2018 Botolfsen & Helbostad, 2010 |
Bergs Balance Scale (BBS) |
Fra 15 år |
Funnet reliabel og valid for eldre med balanseproblemer, slagpasienter og personer med vestibulær dysfunksjon |
Berg et al, 1992 Usuda et al, 1998 Whitney et al, 2003 Berg et al, 1995 |
|
Pediatric Balance Scale (PBS) |
5-15 år |
Barneversjon av Bergs balanseskala. Funnet god reliabilitet for barn med mild/moderat motorisk funksjonsnedsettelse. Funnet valid for barn med CP. |
Franjoine et al, 2003 Chen et al, 2013 |
|
Kids Balance Evaluation Systems Test (Kids-BESTest) og Kids-Mini-BESTest (kortversjon)
|
6-18 år |
God reliabilitet for måling av postural kontroll hos skolebarn med CP |
Dewar et al, 2017 Dewar et al, 2019 |
|
Balance Error Scoring System (BESS test) |
Fra 9-10 år |
Funnet valid og reliabel for måling av statisk balanse og stabilitet hos (unge) voksne, og kan brukes på barn fra 9-10 års alder. |
Bell et al, 2011 Khanna, Baumgartner & LaBella, 2015 |
|
Trunk impairment scale (TIS) |
Fra 6 år |
Utviklet for slagpasienter. Funnet reliabel og valid for voksne med slag og MS, og for barn med CP. |
Verheyden et al, 2004, 2006 og 2010 Pavão et al, 2019 |
|
Posture and postural ability scale (PPAS)
|
Fra 6 år |
Funnet reliabel og valid for voksne og barn med CP
|
Rodby-Bousquet et al, 2014 og 2016 |
|
Community Balance and Mobility Scale (CB&M) |
Fra 13 år |
Kanadisk test utviklet for ABI. Utmerket reliabilitet for ungdom. Lite brukt i Norge |
FV Wright, Ryan & Brewer, 2010 MJ Wright & Bos, 2012 |
|
Gangfunksjon og fysisk aerob kapasitet |
Timed Up and Go (TUG) |
Fra 3 år |
Funnet reliabel og valid for barn og ungdom fra 3 år. Funnet reliabel for barn med TBI. Protokollen er oversatt til norsk og funnet reliabel. |
Williams et al, 2005 Hallemans et al, 2020 Katz-Leurer et al, 2008 Newman et al, 2018 Botolfsen & Helbostad, 2010 |
High mobility assessment tool (HiMAT) |
6-17 år |
Utviklet for personer med TBI. Funnet reliabel og valid for barn med TBI (6-17 år). |
Kissane et al 2015 Eldridge et al 2020 Kleffelgaard et al 2015
|
|
6 min gangtest |
|
|
Geiger et al, 2007 Baque, 2016 |
|
10 meter gangtest |
|
Validert og reliabilitetstestet for TBI og slag hos voksne |
VanLoo et al 2004 Mosely et al 2004 |
|
Fatigue og svimmelhet |
PedsQL multidemensional fatigue scale |
|
Egner seg for barn med TBI. God reliabilitet og validitet hos barn med kreft. |
Varni et al, 2002 McCarthy et al, 2005 |
Visual analogue scale- fatigue (VAS-F) |
|
|
Lee, Hicks & Nino-Murcia, 1991 LaChappelle & Finlayson, 1998 |
|
Fatigue severity scale (FSS) |
|
Utviklet for personer med SLE og MS. Oversatt til norsk |
Krupp et al., 1989 Lerdal, 2005 |
|
Dizziness Handicap Inventory-Children and Adolescents (DHI-CA) |
|
Foreløpig svak evidens for barn med ABI |
Tiwari et al, 2020 |
|
Smerte |
Visuell analog skala (VAS) |
Fra 8 år |
Selvrapportering |
Helsebiblioteket.no |
Numeric Rating Scale (NRS) |
Fra 8 år |
Selvrapportering ved hjelp av tall |
||
FPS-R (Faces Pain Scale-Revised)
|
Fra 4-5 år |
Selvrapportering ved hjelp av ansikter |
||
FLACC (Face, Legs, Activity, Cry, Consolability) |
0-5 år |
Observasjon av barn med redusert verbalt språk og forståelse. Oversatt til norsk og validert og reliabilitetstestet |
Helsebiblioteket.no
|
|
r-FLACC (Revised-Face, Legs, Activity, Cry, Consolability) |
4-19 år |
Observasjon av barn uten verbalt språk med fysisk og kognitiv funksjonsnedsettelse. Validert for barn 4-19 år. |
||
Aktivitet og deltakelse |
TEST |
ALDERSSPENN |
NORMERING VALIDERING |
Referanser |
Motorisk funksjon og avansert mobilitet |
Gross Motor Function Measure (GMFM) |
5 mnd – 16 år |
Utviklet for barn med CP og Down syndrom. Validert for barn med traumatisk hjerneskade |
Linder-Lucht, 2007 |
Pediatric Evaluation og Disability Inventory (PEDI)
PEDI-CAT (ny versjon) |
6 mnd – 7,5 år (eller tilsvarende funksjonsnivå)
0-20 år |
Oversatt til norsk og normert for norske barn
|
Haley et al, 1992 Ziviani et al, 2001 Berg et al 2004, 2008 og 2015
Fragala-Pinkham et al, 2016 Shore et al, 2019 |
|
High Mobility Assessment Tool (HiMAT) |
6-17 år |
Utviklet for personer med TBI. Funnet reliabel og valid for barn med TBI (6-17 år). |
Kissane et al 2015 Eldridge et al 2020 Kleffelgaard et al 2015 |
|
Acquired Brain Injury –Challenge Assessment (ABI-CA) Krever sertifisering |
7-17 år Gående uten hjelpemidler |
Funnet reliabel og valid. Utviklet for godt fungerende barn med EHS. |
Ibey et al 2010 McArthur et al 2013 Wong et al 2017 |
|
Assisting Hand Assessment (AHA) Krever sertifisering |
18 mnd – 18 år
|
|
Davis, Galvin & Soo, 2010 Louwers et al, 2016 |
|
Mini-Assisting Hand Assessment (Mini-AHA) Krever sertifisering |
8-18 mnd |
|
Greaves, Imms, Dodd & Krumlinde-Sundholm, 2013 |
|
Hand Assessment for Infants (HAI) Krever sertifisering |
3-12 mnd |
|
Krumlinde-Sundholm et al, 2017 |
|
Both Hands Assessment (BoHA) Krever sertifisering |
18 mnd – 12 år |
|
Elvrum, Zethræus, Vik & Krumlinde-Sundholm, 2018 |
|
Box and Block Test |
3-19 år |
|
Mathiowets, Federman & Wiemer, 1985 Jongbloed-Pereboom, Nijhuis-van der Sanden & Steenbergen, 2013 |
|
Daglige aktiviteter og deltakelse i samfunnet
|
Pediatric Evaluation og Disability Inventory (PEDI)
PEDI-CAT (ny versjon) |
6 mnd – 7,5 år (eller tilsvarende funksjonsnivå) 0-20 år |
Utviklet for barn med funksjonsnedsettelser. Funnet valid for barn med ABI. Oversatt til norsk og normert for norske barn |
Haley et al, 1992 Ziviani et al, 2001 Berg et al 2004, 2008 og 2015
|
Canadian Occupatinoal Performance Measure (COPM) |
Alle (For barn < 7 år og personer med tilsvarende funksjonsnivå, kan nærpersoner intervjues) |
Alle diagnosegrupper. Egner seg for personer med varige funksjonsnedsettelser. |
|
|
Children's Assessment of Participation and Enjoyment (CAPE) Preferences for Activities of Children (PAC) |
6-21 år
|
Funnet valide og reliable. Finnes i norske versjoner som er funnet reliable.
|
King et al, 2007 Imms, 2008 Nordtorp et al, 2012
|
|
Functional Independence Measure for Children (WeeFIM)
|
|
Funnet valid for barn med ABI. |
Ziviani et al, 2001
|
Det anbefales bred nevropsykologisk undersøkelse som i størst mulig grad dekker alle undernevnte funksjonsområder, spesielt for barn i skolealder. Valg av metoder må tilpasses barnets alder og utviklingstrinn, kapasitet og evt. sensomotoriske utfall. I det følgende angis forslag til tester som kan benyttes for å undersøke de ulike funksjonsområder.
Førskolealder 0-5 år
Funksjonsområder |
Metoder |
Utviklingsnivå Evnenivå * |
Bayley-3 (0 - 3 ½ år) WPPSI-IV (2 ½ - 7 ½ år) |
Sensomotorikk |
Bayley-3 Finmotorisk skala (0 - 3 ½ år) NEPSY-2 Visuomotorisk presisjon ( > 3 år) |
Psykomotorisk tempo/ prosesseringshastighet |
WPPSI-IV Utstrykning, Koding, Symbolleting ( > 4 år) |
Oppmerksomhet/arbeidsminne |
WPPSI-IV Bildehukommelse, Spatial hukommelse ( > 2 ½ år) NEPSY-2 Repetisjon av setninger ( > 3 år) |
Innlæring og hukommelse |
NEPSY-2 Hukommelse for figurer/historier ( > 3 år) |
Språk ** |
Bayley-3 Språklig skala (0 - 3 ½ år) C-BILLT Test av språkforståelse (1,6 - 7 år) NRDLS (3 – 7 år) WPPSI-IV Informasjon, Bildebenevnelse, Ordgjenkjenning ( > 2 ½ år) Ordforståelse, Likheter, Resonnering ( > 4 år) SVKS (alle alder) BPVS-II (3-16 år) TROG-2 (4-16 år) Social Networks Inventory (alle alder) Viking taleskala ( >= 4 år) CFCS (2-12 år) |
Visuell problemløsning og konstruksjon |
Bayley-3 Kognitiv skala (0 - 3 ½ år) WPPSI-IV Terningmønster, Puslespill, Matriser, Bildekategorier Beery VMI |
Eksekutive funksjoner |
NEPSY-2 Ordflyt ( > 3 år) NEPSY-2 Statue ( > 3 år) |
Sosial persepsjon |
NEPSY-2 Affektgjenkjenning, Mentalisering ( > 3 år) |
* Wechsler Nonverbal Scales of Ability/Leiter-3 kan benyttes som erstatningstester for barn med betydelige språkvansker. Testene er ikke normert i Skandinavia og Leiter-3 testen har ikke tilstrekkelig antall kognitive funksjonsdomener til å kunne vise pålitelige mål på generelt evnenivå som WPPSI-IV (Ref. Regional retningslinje for diagnostisk utredning av barn ved spørsmål om utviklingshemming.
** Kartlegging av språkferdigheter kan med fordel gjennomføres i samarbeid med spesialpedagog/logoped.
Bayley Scales of Infant and Toddler Development, 3ed (Bayley – 3), Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence, 4ed (WPPSI – IV), A Developmental Neuropsychological Assessment (NEPSY – 2), The Beery – Buktenica Developmental Test of Visual – Motor Integration (Beery VMI), The New Reynell Developmental Language Scales (NRDLS), Computer-Based instrument for Low motor Language Testing (C-BILLT). Skema til Vurdering af kommunikasjon og sprog (SVKS). British Picture Vocabular Test (BPVS-II), Test of Reception of Grammar-2 (TROG-2), Communication Function Classification Scale (CFCS)
Skolealder 6-17 år
Funksjonsområder |
Metoder |
Evnenivå * |
WPPSI-IV (< 7 ½ år) / WISC-V (6 – 16,11 år) / WAIS-IV ( > 16 år) |
Sensomotorikk |
Grooved pegboard NEPSY-2 Visuomotorisk presisjon (< 8 år) D-KEFS Trail making test 5 ( > 8 år) |
Psykomotorisk tempo og mental effektivitet |
WPPSI-IV/WISC-V Utstrykning, Koding, Symbolleting D-KEFS Trail Making Test betingelse 1-3 ( > 8 år) NEPSY-2 Inhibisjon ( > 5 år) D-KEFS Color-Word Interference Test betingelse 1+2 ( > 8 år) |
Oppmerksomhet/arbeidsminne |
WPPSI-IV/WISC-V Bildehukommelse, Spatial hukommelse/Tallhukommelse CAVLT-2 Immediate Memory Span ( > 6 ½ år) |
Innlæring og hukommelse |
NEPSY-2 Hukommelse for Historier/Navn/Ordliste ( > 5 år) CAVLT-2 Innlæringsbetingelse, umiddelbar og utsatt gjengivelse ( > 6 ½ år) RCFT Umiddelbar og utsatt gjenkalling ( > 6 år) |
Språk ** |
WPPSI-IV/WISC-V Likheter, Informasjon, Ordforståelse, Resonnering NEPSY-2 Semantisk & Fonologisk flyt/D-KEFS Ordflyt betingelse 1+2 ( > 8 år) SVKS (alle alder) BPVS-II (3-16 år) TROG-2 (4-16 år) Social Networks Inventory (alle alder) Viking taleskala ( >= 4 år) CFCS (2-12 år) |
Visuell problemløsning og konstruksjon |
WPPSI-IV/WISC-V Terningmønster, Puslespill/Visuelle puslespill, Matriser, Bildekategorier/Figurvekter Beery VMI RCFT kopieringsbetingelsen ( > 6 år) |
Eksekutive funksjoner |
NEPSY-2 Inhibisjon ( > 5 år) NEPSY-2 Dyresortering ( > 5 år) D-KEFS Color-Word Interference Test betingelse 3+4 ( > 8 år) D-KEFS Trail Making Test betingelse 4 ( > 8 år) D-KEFS Ordflyt betingelse 3 ( > 8 år) |
Sosial persepsjon |
NEPSY-2 Affektgjenkjenning, Mentalisering |
* Wechsler Nonverbal Scales of Ability/Leiter-3 kan benyttes som erstatningstester for barn med betydelige språkvansker. Testene er ikke normert i Skandinavia og Leiter-3 testen har ikke tilstrekkelig antall kognitive funksjonsdomener til å kunne vise pålitelige mål på generelt evnenivå som WPPSI-IV/WISC-V/WAIS-IV (Ref. Regional retningslinje for diagnostisk utredning av barn ved spørsmål om utviklingshemming.
** Kartlegging av språkferdigheter kan med fordel gjennomføres i samarbeid med spesialpedagog/logoped.
Wechsler Preschool and Primary Scale of Intelligence, 4ed (WPPSI – IV), Wechsler Intelligence Scale for Children, 5ed (WISC – V), Grooved pegboard fra Halstead – Reitan nevropsykologiske testbatteri, A Developmental Neuropsychological Assessment (NEPSY – 2), Delis – Kaplan Executive Function System (D – KEFS), Children´s Auditory Verbal Learning Test – 2 (CAVLT – 2), Rey Complex Figure Test and Recognition Trial (RCFT), The Beery – Buktenica Developmental Test of Visual – Motor Integration (Beery VMI), Skema til Vurdering af kommunikasjon og sprog (SVKS).British Picture Vocabular Test (BPVS-II), Test of Reception of Grammar-2 (TROG-2), Communication Function Classification Scale (CFCS)
Område |
Spørreskjema |
Aktuelt for hvem |
Opplevde symptomer etter skade |
HBI |
Foreldrerapport fra 5 år Selvrapport fra 7 år |
Eksekutive symptomer |
BRIEF-P BRIEF-2 |
Foreldre/pedagograpport 2-5 år Foreldre/pedagograpport 5-18 år Selvrapport fra 11 år |
Muntlig og pragmatisk språk |
CCC-2 CELF-4 Pragmatisk profil CDI CFCS |
Foreldre/pedagograpport 4-16 år Foreldrerapport 5-12 år Foreldrerapport 0-3 år Foreldrerapport 2-12 år |
Psykisk helse
|
ASEBA: CBCL, TRF, YSR |
Foreldre/pedagograpport 1 ½-5 år Foreldre/pedagograpport 6-18 år Selvrapport 11-18 år |
SDQ |
Foreldre/pedagograpport 4-17 år Selvrapport fra 11 år |
|
MFQ |
Selvrapport 8-18 år |
|
BYI-II |
Selvrapport 7-18 år |
|
Livskvalitet |
PedsQL |
Foreldrerapport fra 2 år Selvrapport fra 5 år |
Deltagelse |
CASP |
Selvrapport fra 11 år Foreldrerapport fra 3 år |
Udekkede behandlingsbehov |
FNQ-P |
Foreldrerapport |
Foreldres mestring |
PSS (foreldrestress) |
Foreldrerapport |
TOPSE (foreldres self-efficacy) |
Foreldrerapport |
|
Familiefungering |
FAD |
Foreldrerapport |
Fatigue |
Peds QL Multidimensional Fatigue Scale * |
Selvrapport fra 5 år Foreldrerapport fra 2 år |
Selvhjelpsferdigheter i dagliglivet |
Vineland – II ABAS - II |
Foreldrerapport 0-18 år Foreldre/pedagograpport 2-21 år |
*Vær oppmerksom på at dette skjemaet måler tre områder: Generell fatigue, Søvn/hvile-fatigue og kognitiv fatigue. Kognitiv fatigue overlapper med kognitive symptomer etter skade for vår målgruppe. Man kan dermed få en falskt høy fatigue-skåre dersom man bruker samleskåren på dette skjemaet.
Health and Behavior Inventory (HBI), Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF-P/BRIEF-2), Children’s Communication Checklist (CCC-2), Pragmatisk profil - Clinical Evaluation of Language Fundamentals 4ed (CELF – 4), Child Behavior Checklist, Strengths & Difficulties Questionnaire (SDQ), Mood and feelings questionnaire – Humøret ditt (MFQ), Beck Youth Inventories – Second ed (BYI-II), The Pediatric Quality of Life Inventory Peds QL, Child and Adolescent Scale of Participation (CASP), Family Needs Questionnaire Pediatric Version (FNQ-P), Parental Stress Scale (PSS), Tool to measure Parenting Self-Efficacy (TOPSE), Family Assessment device (FAD), Peds QL Multidimensional Fatigue Scale, Vineland Adaptive Behavior Scales 2nd ed, Adaptive Behavior Assessment System(ABAS-II), Communicative Development Inventories(CDI). Communication Function Classification Scale (CFCS)
Oppfølgingstidspunkt |
Fokusområde/ Funksjonsområde |
Oppgaver |
Innen 2 måneder etter hjemkomst |
·Familiestøtte · Fysisk, kognitivt og emosjonelt symptomtrykk ·Informasjon om barnehabiliteringens arbeidsmåte |
·Tverrfaglig konsultasjon eller kontakt per telefon/videokonsultasjon ·planlegge videre tverrfaglig oppfølging i barnehabiliteringen |
I løpet av det første året etter skaden |
·Samarbeid med involverte instanser ·Informasjons- og veiledningsbehov for kommunale instanser, spesielt mtp skjerming og hvile · Diagnoseformidling til barnets/familiens arenaer ·Medisinske, kognitive, emosjonelle og sosioøkonomiske problemstillinger |
·delta i 1. samarbeidsmøter og 1. ansvarsgruppemøte, deretter ved behov samtale med foreldre evt. Søsken ·arrangere nettverksmøte/informasjonsmøte skole/barnehage i samarbeid med kommunale instanser ved behov ·tverrfaglig konsultasjon
|
1 år et etter sykdom/skade* |
·Kognisjon ·Motorisk funksjon ·Fatigue/ Energiøkonomisering ·Behov for innleggelse til tverrfaglig vurdering ved Sunnaas Sykehus? ·Gruppetilbud, deltagelse |
·Tverrfaglig konsultasjon og kartlegging ·nevropsykologisk testing/undersøkelse = > OBS ta hensyn til trettbarhet når flere konsultasjoner planlegges på en dag/i løpet av kort tid. ·Informasjon om regionale senfasetilbud, lokale gruppe- og fritidstilbud |
>1 år etter skaden, mellom overgangsoppfølging * |
·Tilrettelegging ·Energiøkonomisering ·Språk ·ADL ·Psykososial støtte |
·tverrfaglig konsultasjon/sosionomsamtal ·Kartlegging av ADL og språkferdigheter ·delta samarbeidsmøte og ansvarsgruppemøte ·samtale med søsken |
Overganger (barnehage/skole, barneskole/ungdomsskole osv.) |
·Selvstendighet ·Egenomsorg ·Mobilitet ·Skolestart/andre overganger og tilrettelegging |
·tverrfaglig konsultasjon ·nevropsykologisk testing/undersøkelse ved barnehabilitering ·delta i skoleforberedende samarbeidsmøter og ansvarsgruppemøter ·Informasjonsutveksling med nye institusjoner ved overganger |