PROMS - elektronisk registrering av pasientdata

Sist oppdatert: 06.03.2023
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.0
Forfatter: Camilla Kolrud Dybwad
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Ansvar / målgruppe  

Sykepleiere på ortopedisk poliklinikk.

Handlinger 

PROMS

 

Patient Reported Outcome Measures (PROM), er skjema som måler hvordan pasientene opplever forhold knyttet til helse og sykdom og behandlingseffekt. PROM inkluderer mål på symptomer, funksjonsnivå, helsestatus og/eller helserelatert livskvalitet (nasjonalt servicemiljø for medisinske kvalitetsregistre).

Last ned appen Authy (twilio authy) på egen mobil.

 

- Gå inn på LIME-survey via Edge.

https://martinasurvey.no/_hofte/index.php/admin/authentication/sa/login

 

- Skriv inn brukernavnet og passordet hver enkelt har fått tildelt. Under AuthKey (optional) skrives nummeret som står i appen når denne åpnes.

 

- Åpne: Hofteprotese - 6 mnd hjemmekontroll.

Kneprotese - 6 mnd hjemmekontroll.

 

- Velg deltakere under menyen for undersøkelse.

 

- Trykk deretter på: Vis deltakere.

 

- Gå videre gjennom å trykke på symbolet under Handling som her er markert med gult. Her finner du pasientens svar.

 

- Åpne Dips, finn pasienten ved hjelp av NPR nr eller pasientens id.

- Gå til summering av pasientens svar, kopier dette med Ctrl C

 

- Åpne nytt dokument- kopiere in Ctrl V – lagre.

 

- Ortopedene ønsker tilbakemelding etter kne og hofte opr. (Proms svar)

Åpne dokumentet.

Trykk på Dokument.

Velg «Send til» og «Send internmelding»

Velg operatør og skriv i emnefeltet Knekontroll eller Hoftekontroll. På den måten får hver operatør vite hvordan det har gått med «sin» pasient.

 

- Ved KOOS 12 Livskvalitet-svar på under 44, skal pasienten kontaktes.Dette gjelder også hvis pasienten har svart JA på om hun/han har hatt komplikasjoner i forbindelse med eller etter inngrepet.Hvis pas har problemer med hofte eller kne som gjør at hun/han ønsker å bli oppringt av en sykepleier, skal vi også gjøre dette hvis pasienten beskriver problemet og oppgir telefonnummer. Har pasienten stivt kne (under 90 grader bøy), har sterke smerter eller lignende skal operatør kontaktes og pas kan ved behov få en kontrolltime.

 

- Gå tilbake til Limesurvey og ruten med "penn" (rediger denne deltakeren).

 

- Skriv spl ok i kolonnen "fornavn".

Etterbehandling 

Registrering og koding av pasienten i DIPS:

 

- Ha riktig pasient oppe i DIPS.

- Trykk F7-bildet: Finn rett kontakt.

 

- Dobbeltklikk og åpne den planlagte kontakten:

 

- Seksjon: Hofte eller kne

- Lokalisering: Ortopedisk Poliklinikk

- Behandler: Denne endres til egen signatur

- Kontakttype: Indirekte pasientkontakt

- Kontaktårsak: Skriv kne - eller hofteprotese kontroll

Haken i påminnelse ruten fjernes

- ALT+M - > Lagre - > ja

- Ressurs: HOFKON/KNEKON.

- Beskrivelse av tiltak: skriv hofteproteskontroll/kneproteskontroll.

- Dato og klokkeslett

- GI TID >trykk ok deretter på lukk

 

- Registrer pasienten som møtt ved å høyre klikke i time boken på timen.

 

- Lokalisering: Ortopedisk poliklinikk.

- Behandler: Egen signatur.

- Frikode: Ingen egenandel.

- Diagnose: Z09.0 og Z96.6

- Prosedyre: WMGA28

- Takst: 201B

- Konsultasjonstype: Indirekte pasientkontakt.

- Indirekte aktivitet: Teknisk episode.

- Sted for aktivitet: På egen institusjon.

 

Telefonkonsultasjon, når pasienten IKKE har svart på spørsmål pga mangel av mailadresse etc. Samme prosedyre/registrering som ved PROMS men annerledes i konsultasjonsbildet.

- Behandler: Egen signatur.

- Frikode: Skal ikke endres om det står noe (Ingen egenandel).

- Diagnose: Z09.0 og Z96.6

- Prosedyre: Tomt.

- Takst: 201b.

- Konsultasjonstype: Telefonkonsultasjon med egenandel.

- Indirekte aktivitet: Skal være «tomt».

- Sted for aktivitet: Telemedisinsk behandling der behandler er.

Kontroll 

Den ansvarlige legen (operatøren) kontaktes ved spørsmål om:

- stivt kne (under 90 graders bøy).

- sterke smerter.

- unormale tilstander.