Rusmiddelbruk - barn, pårørende og kollegaer

Sist oppdatert: 20.12.2023
Utgiver: Helse Bergen
Versjon: 1.0
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Oppfølging av pårørende 

Rusproblemer er sjelden et problem bare for den som bruker rusmidlet. Familiemedlemmer, arbeidskolleger og venner blir ofte involvert, noen ganger på en måte som kan føre til psykiske problemer. Pårørende til pasienter med rusproblemer kan få rett til helsehjelp for sin egen del, henvisning sendes da på vanlig måte til Avdeling for rusmedisin. Det finnes egne behandlingstilbud innen spesialisthelsetjenesten, bl.a. Stiftelsen Bergensklinikkene og Avdeling for rusmedisin.

Spesielt om barn som pårørende 

Dette er bl.a. hjemlet i Lov om helsepersonell § 10a. Helsepersonells plikt til å bidra til å ivareta mindreårige barn som pårørende

  • Snakk med pasienten om barnets informasjons- eller oppfølgingsbehov og tilby informasjon og veiledning om aktuelle tiltak. Innenfor rammene av taushetsplikten skal helsepersonellet også til by barnet og andre som har omsorg for barnet, å ta del i en slik samtale.
  • Innhent samtykke til å foreta oppfølging som anses som hensiktsmessig
  • Bidra til at barnet og personer som har omsorg for barnet, i overensstemmelse med reglene om taushetsplikt, gis informasjon om pasientens sykdomstilstand, behandling og mulighet for samvær. Informasjonen skal gis i en form som er tilpasset mottakerens individuelle forutsetninger.

 

 

Foreligger det rutiner for å dekke barns hjelpebehov? Eller for å sikre at aktuell instans blir informert ved behov for vurdering/oppfølging? Er det avtalt videre oppfølging av barna ved aktuelle instanser (eks. fastlege, helsestasjon, skolehelsetjeneste, PPT, BUP)? Hvis behov for oppfølging fra andre instanser, samtykker pasienten til at det opprettes kontakt med disse?

 

Utdrag fra sosial og helsedirektoratets veileder. Rundskriv IS-5/ 2006

 

OBS: Når det gjelder din rett og plikt som helsepersonell til å melde fra til Barnevernet, se Melderutiner – Barnevern.

 

Det finnes også en rekke frivillige organisasjoner som tilbyr støtte til pårørende, se lenkebibliotek bakerst i heftet.

Oppfølging av kollega med rusproblemer 

Her følger et modifisert utdrag fra policydokumentet til Helse Bergen: Arbeidsplassen er den viktigste forebyggende arena for den voksne befolkningen og har som sådan et stort forebyggingspotensial. Ansatte tilbringer en stor del av livet på arbeidsplassen, og ansatte flest er innforstått med at arbeid og rusmiddelbruk ikke hører sammen. Likevel må ansatte bevisstgjøres på hva dette kan innebære i deres egen hverdag.

 

Et sykehus er en arbeidsplass hvor ansatte relativt lett får tilgang til ulike medikamenter som kan gi en rusvirkning. Det er også en arbeidsplass hvor feil begått av ansatte kan få dramatiske, også fatale konsekvenser.

 

Rusmiddelarbeidet bør ta utgangspunkt i følgende forhold:

 

Pasientsikkerhet

Et sykehus er en arbeidsplass hvor det stilles krav til ansattes konsentrasjon og nøyaktighet i utførelsen av arbeidsoppgaver. Misbruk av alkohol, narkotika eller andre rusmidler svekker ansattes evne til å utføre arbeidet på en forsvarlig og tillitsvekkende måte, noe som kan resultere i at det begås feil som kan få alvorlige konsekvenser for våre pasienter.

 

Forebygging

Et sykehus er en arbeidsplass hvor det benyttes medikamenter i behandlingen, også slike medikamenter som kan gi en rusvirkning isolert, eller sammen med andre rusmidler. Det er viktig at det etableres systemer og rutiner som forhindrer at medikamenter misbrukes eller omsettes for ulovlig bruk og at ansatte fristes til å begå tyveri eller underslag av medikamenter.

 

Omdømme

Et sykehus er en viktig samfunnsinstitusjon som er avhengig av tillit fra befolkningen. Rusmisbruk er et økende samfunnsproblem, og stiller foretaket overfor store utfordringer i behandlingen av rusrelaterte skader. Ansatte skal derfor ha en bevisst holdning til rusbruk i alminnelighet, og det påhviler et særlig ansvar å vise måtehold med rusmidler i alle sammenhenger hvor ansatte opptrer som representant for foretaket.

 

AKAN

Arbeidsplasser som er tilknyttet AKAN kompetansesenter (Arbeidslivets komité mot alkoholisme og narkomani) har egne rutiner for oppfølging av ansatte med rusproblemer. Akan kompetansesenter er en ideell organisasjon som ble stiftet i 1963 og eies av den norske stat, Norsk Arbeidsgiverforening (NAF, nå NHO) og Landsorganisasjonen (LO). Se for øvrig www.akan.no