Ortopedisk sengepost - Arbeid i skyllerom

Sist oppdatert: 05.02.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 0.1
Forfattere: Stine Langdalen, Sunniva M. Vannebo
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

Sikre godt renhold av skyllerom slik at rent utstyr ikke dekontamineres og smittespredning unngås.

Ansvar/målgruppe 

Sykepleiere / hjelpepleiere

Handlinger 

Generelt:

Skylleromet er avdelingens mest utsatte sted med hensyn til smittespredning.

Her håndteres rent og urent.

Her desinfiseres og rengjøres alt utstyr som har vært i kontakt med pasienter.

Her håndteres urin og avføringsprøver.

Her lagres avfall og skittentøy.

 

Det er viktig at urent og rent utstyr alltid holdes godt adskilt !!

  • Håndvask etter urent arbeid og før rent arbeid.
  • Urent gods går umiddelbart til desinfeksjon eller oppbevares kort tid på egen uren benk.
  • Rent og desinfisert utstyr legges direkte i skap for rent utstyr.
  • Skittentøy legges direkte i riktig sekk.
  • Alle har ansvar for at skyllerommet til enhver tid er ryddig.

Oppgaver hver dag:

Skyllerommet rengjøres når morgenstellet ute i avdelingen er ferdig.

Start på ren side, avslutt på uren.

Bruk varmt såpevann og vask:

  • Arbeidsbenker m/ hyller over og vegg bak, fronter på skap og dekontaminator / vaskemaskin.

Desinfiser med Desinfeksjonssprit 70 %

  • Arbeidsbenker m/ hyller over, fronter på skap og dekontaminator / vaskemaskin
  • Knytt sammen og bytt ut fulle sekker med avfall og skittentøy
  • Kontroll av dekontaminator og instrumentvaskemaskin (Se IK-skyllerom).

 

Tilleggsoppgaver en dag i uken:

Start på ren side, avslutt på uren.

Bruk varmt såpevann og vask:

  • Inni skap og hyller.
  • Øvrig utrustning (skittentøy- og bøttestativ)
  • Lever rengjort utstyr til sterilisering
  • Utvidet kontroll av dekontaminator og instrumentvaskemaskin (Se IK-skyllerom).

 

Beskyttelsesutstyr:

Ved urent arbeid og fare for søl skal det brukes engangs beskyttelsesfrakk, hansker og vernebriller.

Desinfeksjon og rengjøring av utstyr:

Alt utstyr som tåler varme skal desinfiseres i dekontaminator.

Kjemiske desinfeksjonsmidler brukes bare når utstyret ikke tåler varme. (Se oppslag på skyllerommet )

Rengjøring av spesielt utstyr:

Digitale termometre

Hårklipper

Sortering av avfall:

Se EK – Retningslinjer for sortering av avfall

 

Dokumentasjon: Signer på ”Sjekkliste/signaturliste arbeid i skyllerom som henger på skyllerom hofte, rygg og kne.

Kontroll 

Vernetiltak:

Oversikt over kjemiske stoffer finnes på MHH-fellesområde → Kjemiske stoffer → mapper for Sikkerhets datablad. Gjør tiltak som beskrevet i disse.

Avvik meldes i henhold til sykehusets rutiner. F07.02-01

Referanser/vedlegg 

F07.02-01

Saksgang ved uønskede hendelser

F22.02-02

PeraSafe - blanding og bruk

F22.02-05

Desinfeksjon av digitale termometere

F22.02-07

Hårklipperen - rengjøring og desinfeksjon

F22.02-10

Sjekkeliste / signaturliste arbeid i desinfeksjonsrom.

F25.01-02

Papir- og pappsortering

F25.01-03

Glass-, metall- og batterisortering

F25.01-04

Matavfall

F25.01-05

Smittefarlig avfall

F25.01-08

Kjemisk avfall

F25.01-09

Legemiddelavfall

F25.01-10

Forbruksavfall / restavfall

F25.01-11

Brukte lysstoffrør og lyspærer

F25.01-12

Problemavfall hvitevarer, brunevarer, elektrisk utstyr, teknisk utstyr, tonere, medisinsk utstyr m.m.

F25.01-13

Brannfarlig avfall

F25.01-14

Plast