Bilder og tekst er endret iht. DIPS Arena versjon 23.2
Målgruppen for denne brukerveiledningen er ansatte som bruker DIPS og som har behov for å rydde og feilrette registreringer knyttet til oppmøte, planlagte kontakter og poliklinisk virksomhet.
Brukerveiledningen inneholder følgende:
3.1 Pasientlisten Ryddeliste
3.1.1 Registrere manglende oppmøte
3.1.2 Feilregistrert oppmøte
3.2 Opphold
3.2.1 Angre oppmøte
3.2.2 Feil omsorgsnivå
3.2.3 Gjør om poliklinisk opphold til innleggelse
3.2.4 Gjør om innleggelse til poliklinisk opphold
3.2.5 Feil i Oppgjør
Feil registrert takst
Feil beløp ved bruk av takster
Kreditering HELFO
slettes)
3.2.6 Feil i Lokal aktivitet - medisinsk koding
3.3 Siden Henvisninger
3.3.1 Feilopprettede kontakter
3.3.2 Kontakter opprettet på feil henvisning.
3.3.3 Gjenåpne henvisninger som er feilaktig lukket
3.4 Dokumentliste
3.4.1 Rette opp dokumenttilknytning til feil opphold
3.4.2 Godkjent dokument skrevet på feil pasient
Se underkapitler for fremgangsmåte.
Pasientlisten inneholder pasienter satt opp med planlagte kontakter (tilsvarende oppmøtelisten) og kan sorteres og filtreres på dato, post, seksjon, lokalisering og avdeling, tilsvarende andre pasientlister. Øverst i listen er det et filter som står med standard «Alt innhold», det er mulig her å filtrere på «Kun planlagte, Møtt og Avlyst». Dersom du filtrerer i andre kolonner vil dette filteret vise «Egendefinert»
Listen benyttes til kvalitetssikring og rydding av planlagte kontakter for oppmøteregistrering, manglende oppmøteregistrering eller feil oppmøteregistrering.
I listen er det mulig å sortere på periode ved å registrere fra- og til- dato.
Sorter listen etter aktuelle datoer slik at du får ønsket periode
Sorter på Kun planlagte øverst i listen
Klikk på meny på aktuell pasient for å registrere oppmøte/ikke møtt
Klikk Registrer oppmøte. Nytt vindu åpnes. Velg Registrer oppmøte eller Registrer oppmøte og vis opphold.
For å Registrere ikke møtt, trykk på hamburger menyen til venstre og ett nytt vindu vil åpnes.
Her kan du ta stilling til videre oppfølging og om pasienten skal betale gebyr. Deretter trykk Lagre og gå til oppgjør.
Registrere oppmøte/ikke møtt kan også gjøres fra siden Oppmøteliste og Timebok i siden Planlegging. Se egne brukerveiledninger.
Det er også mulig å avslutte kontakten fra ryddelisten ved å velge Vis planlagt kontakt fra menyen. Når kontakten åpnes sett hake ved Avslutt kontakt og velg riktig avslutt kode og ev. sett pasienten tilbake på ventelisten via videre plan.
Sorter listen etter aktuelle datoer slik at du får ønsket periode
Finn aktuell pasient i listen ved å sortere på Møtt øverst i listen.
Klikk på Menyen og velg Angre oppmøte. Nytt vindu åpnes. Klikk Angre oppmøte for å bekrefte.
Fra meny er det også mulig å gå til Opphold og Vise planlagt kontakte
Feilregistrert oppmøte kan endres på forskjellige måter.
fra siden Oppmøteliste: Klikk på Meny og velg Angre oppmøte.
Fra siden Opphold: klikk på fanen Om oppholdet, og klikk på Angre oppmøte. En dialogboks åpnes.
Klikk Slett for å bekrefte.
Fra siden Planlegging: høyreklikk på den aktuelle timen og velg Angre oppmøteregistrering.
NB! Det er ikke mulig å angre oppmøte hvis det er registrert koder på oppholdet. Disse må slettes før oppmøte reverseres.
Feilregistrert omsorgsnivå kan bare endres i planlagt kontakt.
Åpne siden Henvisninger
Velg aktuell kontakt som skal rettes, og klikk Åpne slik at kontakten åpnes i arbeidsflaten
Klikk i nedtrekksmeny og velg omsorgsnivå
Klikk Lagre og lukk
Åpne siden Opphold (Ctrl+Alt+F)
Velg riktig opphold fra listen
Åpne arkfane Oppfølging og velg Legg inn pasient
Velg riktig post
Klikk Legg inn pasient for å bekrefte
Åpne siden Opphold (Ctrl+Alt+F)
Velg riktig opphold fra listen
Åpne arkfane Sengepostrutiner
Velg Gjør om til poliklinikk
Fyll ut de relevante feltene for poliklinisk konsultasjon
Klikk Gjør om til poliklinikk for å bekrefte
Feil registrert takst
Arena settes takst 201b automatisk. Dersom forsøker å sette inn takst 201b igjen får man et varsel. Hvis man skriver 201 istedenfor 201b, får man ingen varsel og den feilregistrerte taksten må slettes.
Velg riktig poliklinisk opphold
Klikk i arkfane Oppgjør
Finn feil takst og trykk på Slett (søppelbøtte-ikon)
Feil beløp på takster
Hvis man får tilbakemelding om at beløp på brukte takster ikke stemmer overens med det som er bestemt av HELFO, må det rapporteres til Sykehuspartner.
Når vi får tilbakemelding fra Sykehuspartner, må disse takstkodene registreres på nytt
Kreditering Helfo
Hvis opphold er Låst med RTV, trenger man ikke å Kreditere HELFO lenger i Arena. Dersom du gjør endringer på et opphold som er rapportert og godkjent av HELFO, vil det bli laget en kreditering til HELFO i bakgrunnen. Dette erstatter knappen “kredit Helfo” i Classic. Dersom du gjør endringer på et opphold som har status “Avvist av Helfo” eller “ikke rapportert”, vil statusen endres til “Oppholdet er uoppgjort” når det lagres.
Takster redigeres direkte fra fanen Oppgjør.
3.2.6 Feil i Lokal aktivitet - medisinsk koding
Dersom der er benyttet feil Lokal aktivitet og det er knyttet prosedyrekoder og tilstandskoder til denne må dette manuelt slettes i fanen for Medisinsk koding og siden Medisinsk koding.
Åpne siden Opphold (Ctrl+Alt+F)
Velg riktig opphold
Åpne arkfane Medisinsk koding
Slett feilregistrert prosedyrekode/tilstandskode
For å endre kodeansvarlig klikk på blyant-ikonet på den aktuelle koden
For å legge til prosedyrekode eller ATC kode på en registrert kode klikk på koden den skal knyttes mot, og søk opp kode.
Det er ikke mulig å slette opprettede kontakter i DIPS Arena, derfor må feilopprettede kontakter avsluttes.
Åpne Kontakten i arbeidsflaten ved å klikke på dette ikonet , eller dobbeltklikke på kontakten.
Hak av for Avlys og velg avsluttkode Feilregistrert.
Hak av for Videre plan.
Det er også mulig å gjenåpne kontakter som er avsluttet ved en feil.
Åpne Kontakten i arbeidsflaten ved å klikke på dette ikonet , eller dobbeltklikke på kontakten.
klikk Gjenåpne og klikk Gjenåpne for å bekrefte (dersom du gjenåpner en kontakt på en lukket henvisningsperiode, gjenåpnes også henvisningsperioden).
Det er ikke mulig å flytte en kontakt fra en henvisning til en annen henvisning. Disse må avsluttes. Følg fremgangsmåte beskrevet punkt 1 – 3 under 3.3.1 Feilopprettede kontakter.
For å gjenåpne henvisninger som er lukket må en opprette en ny kontakt på henvisningsperioden, eller gjenåpne den siste lukkede kontakten i henvisningsperioden.
Klikk på den aktuelle henvisningen i listen.
Opprett en Ny kontakt, kopier en tidligere kontakt
Henvisningen kan gjenåpnes ved å gjenåpne en lukket kontakt dersom denne er feilaktig lukket. Se punkt 3.3.1
Klikk Ja, gjenåpne perioden
Fyll ut (Kontroller hvis kopiert kontakt) aktuelle felt i kontakten og klikk lagre og lukk
Dersom et dokument er knyttet til feil opphold eller henvisning endres dette i fanen Opplysninger på det aktuelle dokumentet.
Åpne aktuelt dokument i arbeidsflaten.
Klikk på fanen Opplysninger
Klikk Endre dokumentinformasjon
Velg korrekt kontakt/innleggelse i nedtrekksmey under Kontakt
Velg korrekt henvisning i nedtrekksmeny under Henvisning
Klikk Lagre.
Dersom det er opprettet dokument på feil pasient, kan dette flyttes til en annen pasient. For å få tilgang til å gjøre det må du først sende dokumentet i arbeidsflyt til en arbeidsgruppe du har tilgang til.
Åpne dokument i arbeidsflaten
Klikk Send til, og velg Vurdering. Skriv inn dokument skrevet på feil pasient i emnefeltet. Velg arbeidsgruppen du ønsker å sende til.
Klikk Send.
Åpne Oppgaver, og undermappen Dokument til vurdering
Åpne dokumentet i arbeidsflaten og klikk Rett/flytt
En blå felt åpnes, Flytt til annen pasient, i nedtrekksmeny
Søk opp pasient i feltet merket med pasient
Skriv inn begrunnelse og klikk Ok.
Ingen aktuelle definisjoner.
Relaterte dokumenter:
Arena Oppmøteregistrere
Arena Opphold, oppfølging og videre plan
Arena Henvisning…
Arena Opphold Medisinske koder registrere
Søkeord til EK/e-håndbok: rydde, gjenåpne, ryddeliste, henvisningsperiode, opphold, oppmøteregistrere, medisinsk koding, økonomi, takst, feil