Koordinator operasjonsavdelingen

Sist oppdatert: 12.12.2022
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 0.1
Forfatter: Christine Røde Brenne/Kari L. Baadstø (avdelingssjef)
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

Sikre gjennomføring og flyt i operasjonsprogrammet slik at pasientene får en optimal behandling og planlagt operasjonsprogram blir gjennomført.

 

Sikre og bruke tilgjengelige ressurser mest mulig hensiktsmessig.

Ansvar og målgruppe 

Operasjonssykepleiere med delegert koordinatoransvar.

Handlinger 

  • Ta imot telefon, rapport, operasjonsprogram (papirutgave), og arbeidsfordelingsliste på morgenmøtet.
  • Logge seg inn på DIPS, henge opp arbeidsfordelingslisten på tavle.
  • Sjekke operasjonsprogrammet i forhold til inngrep og operatører på alle 7 stuer. Påse at det ikke er samtidskonflikt.
  • Tidlig kommunikasjon med koordinator på anestesien og ansvarlig sykepleier på DK for å sikre flyt i operasjonsprogrammet, samkjøre tidspunkter, instrumenter, personale og anestesimetode.
  • Alle henvendelser om programendringer skal gå via koordinator på operasjon, også ved overflytting av pasient til eller fra DK. Koordinator operasjon snakker med avdelingsoverlege eller, i dennes fravær, programansvarlig kirurg før evt. endring av operasjonsprogrammet. Dersom endringer fører til strykninger skal avd.sjef involveres.
  • Skaffe oversikt over instrumentbehov utover dagen. Viktig å ha en dialog også med operasjonssykepleierne på DK.
  • Finne frem instrumenter og forbruksvarer til dagens resterende operasjoner.
  • Ha løpende dialog med autoklaverings ansvarlig på sterilsentralen i forhold til instrumentbehov. Notere nøyaktig hva som trengs og når.
  • Ved spørsmål om inngrep, utstyr og leiring kontaktes hoved operatør.
  • Sørger for løpende dialog med renhold, prioriteringer m.h.t. stuevask, smitteregime, levering av prøver, leiringsutstyr og gjennomlysning apparat osv.
  • Forsyne stuene med utstyr peroperativt via gjennomstikkskapet.
  • Koordinator/avløser ordner stuene, der de kun er 2 operasjonssykepleiere, til de neste inngrepene og administrerer evt. avløsning. Ved protesekirurgi avløses det etter at fascie er lukket.
  • Operasjonsstuen ringer ut til koordinator om eventuell overtid.
  • Koordinator skaffer seg oversikt over neste dags instrumentbehov og leverer bestillingsliste for neste dags operasjoner til Sterilsentralen så raskt som mulig, men senest kl 12.00. Gi også beskjed dersom det er endringer i opprinnelig bestilling.
  • Sette frem instrumenter og forbruksvarer til neste dags operasjon.
  • Ved behov hjelpe sterilsentralen med å rydde på plass instrumenter til sterilt lager.
  • Utstyr kjøres inn på stuene etter godkjent operasjonsprogram.
  • Dersom operasjoner pågår ut over ordinær arbeidstid, informeres avdelingssjef, avdelingssykepleier, renhold og autoklaverings ansvarlig. Gi beskjed dersom det er smitte.
  • Ved ressursmangel på personell, utstyr, stue eller tid for gjennomføring av operasjonsprogrammet, kontakter avdelingssjef avdelingsoverlege.

 

Koordinator delegerer arbeidsoppgaver til operasjonssykepleier med ute funksjon.

  • Planlegge operasjonsbord for hele dagen.
  • Avløse på stuene v/behov. Undersøk om DK trenger hjelp.
  • Avhjelpe koordinator med forberedelse av stuene mellom operasjonene.
  • Eventuelt avløse koordinator til matpause.
  • Sette frem instrumenter og forbruksvarer til neste dags inngrep.
  • Hjelpe til å rydde instrumenter fra steril sone til sterilt lager.

 

  • Delegere oppgaver til andre ledige operasjonssykepleiere.

 

  • Orientere avdelingssykepleier/ eller dennes stedfortreder som skal på programmøtet ang. utilgjengelig utstyr i forhold til oppstart av morgendagens program.
  • Avdelingssjef orienteres dersom dette har konsekvenser for driften.
  • På torsdager delegerer koordinator ukentlig oppgaver til operasjonssykepleierne.
  • På fredager sjekker koordinator at listen for ukentlige oppgaver er signert og eventuelt delegerer resterende oppgaver.

 

Ved arbeidstidens slutt:

  • Sette telefonen på ladning.
  • Påse at dørene til skyllerom innenfor stue 2, lager og dør til korridor er lukket.
  • Avslutter koordinator PC.
  • Operasjonsprogram (papirutgave) makuleres.

 

Ved brannalarm følg egen branninstruks