SKÅRINGSSKJEMA FOR PANIKKANFALL
A, B og C må være oppfylt:
Behandling av panikkanfall på Legevakten
Panikkanfallene er så intenst ubehagelige at pasientene blir livredde. I en slik situasjon hjelper bare regelen om de 4 A: Akseptere – Avlaste – Avklare – Ansvar.
1. Akseptere
Gi først pasienten (og symptomene) tilstrekkelig verdighet. Helsepersonell må etablere en tilfredsstillende behandlingskontakt og tillit før man gir uttrykk for at anfallet er helt ufarlig. Hvis man straks antyder at anfallet kan ha psykiske årsaker, ødelegges kommunikasjon og behandlingsmuligheter.
2. Avlaste
Gjør straks enkle undersøkelser som viser at pasientens plager blir tatt alvorlig og grundig undersøkt og vurdert: BT og puls, oksygenmetning, evt EKG. Gjør somatisk undersøkelse. Hvis det er grunn til det, kan man raskt gi uttrykk for at dette ikke ser farlig ut.
3. Avklare
Før enhver behandling skal det være en diagnostisk avklaring. Legen skal utelukke at panikkanfallet kan være sekundært, f.eks utløst av hjerteinfarkt eller annen sykdom. Ofte er det mest rasjonelt å legge pasienten på Obsposten med supplerende lab (f.eks infarktstatus, evt infeksjonsprøver, D-dimer). Pasienten roer seg ned under betryggende forhold, og kan senere utskrives uten å tape ansikt.
4. Ansvar
Panikkanfall har en tendens til å skje igjen, og panikklidelse kan utvikle seg hvis ikke pasienten får tilstrekkelig informasjon og forklaring om sammenheng med stress. Utskrivningssamtalen etter somatisk avklaring på Obsposten er det ideelle tidspunktet for å gi pasienten trygghet slik at han/hun selv kan overta ansvaret for egenbehandling når liknende anfall begynner igjen. Forklar at panikkanfall utløses av stresshormoner, og at anfallet ikke nødvendigvis medfører panikk eller dødsangst (se skåringsskjema). Det kan være lurt å presisere at pasienten er velkommen tilbake her hvis han/hun skulle få et kraftig anfall som han/hun ikke får stoppet selv.
Andre medisinske/praktiske tiltak