Telefonkonsultasjon

Sist oppdatert: 30.01.2025
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.4
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

Prosedyren beskriver hvordan telefonkonsultasjoner skal registreres for å sikre korrekt rapportering.

 

Viser forøvrig til krav ved telefonkonsultasjon i Helsedirektoratets dokument

https://www.helsedirektoratet.no/tema/finansiering/innsatsstyrt-finansiering-og-drg-systemet/innsatsstyrt-finansiering-isf 

(kapittel 5.24 Videokonsultasjoner og 6.22 Telefonkonsultasjoner)

Ansvar/målgruppe 

Administrerende direktør i respektive helseforetak er ansvarlig for at prosedyren er kjent i eget helseforetak.

Prosedyren gjelder alle som gjennomfører og registrerer telefonkonsultasjoner.

Planlagt telefonkonsultasjon 

Erstatter en konsultasjon som ellers ville blitt gjennomført enten i helseforetaket/sykehuset eller ambulant i fysisk møte mellom behandler og pasient.
Konsultasjonen innebærer reell helsehjelp og følgende krav må være oppfylt:

 

  • Undersøkelse av eller innhenting av opplysninger fra pasient med hensikt å vurdere helsetilstand, behandling eller veiledning om videre oppfølging og behandling
  • Vurdering av videre behandling som bidrar til fremgang i pasientforløpet
  • Dokumentering i pasientens journal
  • Pasienten må være informert at det er en konsultasjon, og at det kan kreves egenandel. Konsultasjonen skal som hovedregel være planlagt i forkant, og pasienten må ha mulighet til å velge en annen konsultasjonsform.

 

Det er ikke anledning til å kreve «ikke møtt» gebyret 201c dersom pasienten ikke «møter» til avtalt telefonkonsultasjon. 

Ikke planlagt telefonkonsultasjon 

Dette gjelder for pasienter som ringer inn til poliklinikksykepleier, ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom eller lege. Det er også aktuelt når man får beskjed om å ringe til pasienter (fra f.eks gul lapp i DIPS). 

 

Vurder om kontakten er å anse som en konsultasjon. Endring av timeavtaler eller andre administrative formål er ikke en konsultasjon. 

 

Pasienten registreres i DIPS på samme måte som planlagte telefonkonsultasjoner. Vi kan kode for takster, men trenger ikke ta egenandel.

 

Forutsetning for å kunne kode for takster/ta refusjon: 

  • Kontakt mellom behandler og pasient
  • Undersøkelse/innhenting av opplysninger fra pasient med hensikt å vurdere helsetilstand eller behandling, eller veiledning om videre oppfølging og behandling
  • Resulterer i en vurdering av videre behandling som bidrar til fremgang i pasientforløpet
  • Dokumenteres i pasientjournalen

Registrering og koding i DIPS 

  • Aktiver pasienten i DIPS
  • Trykk F7-bildet: finn rett omsorgsperiode øverst til venstre
  • Trykk på "Ny kontakt" nede til venstre

 

  • Seksjon: Velg riktig seksjon
  • Lokalisering: Velg aktuell lokalisering, f.eks Ortopedisk poliklinikk 
  • Behandler: Denne endres til egen signatur
  • Kontakttype: Telefonkonsultasjon
  • Kontaktårsak: Skriv hva som er årsaken til konsultasjonen
  • For planlagte konsultasjoner kan du la haken i ruten påminnes være på. Da vil pasienten få sms varsling. Ved ikke-planlagte konsultasjoner fjernes haken i ruten "Påminnes" 
  • ALT+M->Lagre->ja

 

  • Ressurs: Aktuell lege/ergo/fysio/sosionom/sykepleier
  • Beskrivelse av tiltak: for eksempel oppfølging knesmerter/kneartrose
  • Dato og klokkeslett
  • Trykk på "Gi Tid", deretter på "Lukk"
  • Opprett og send ut timebrev til planlagte telefonkonsultasjoner

Registrering etter avsluttet telefonkonsultasjon 

  • Registrer pasienten som møtt ved å høyreklikke på timen i timeboken,
  • Trykk på "Registrer oppmøte"
  • Lokalisering: for eksempel Ortopedisk poliklinikk.
  • Behandler: Egen signatur
  • Konsultasjonstype: Telefonkonsultasjon
  • Sted for aktivitet: Telemedisinsk behandling (der behandler er)
  • NB! For ikke planlagte telefonkonsultasjoner bruk: Frikode: Ingen egenandel. (Ingen egenandel blir fakturert)
  • Diagnose: aktuell diagnosekode
  • Takst: 201b

Merk! Taksten må registreres for at ISF-refusjon utløses.

 

Oppgjørsbildet i DIPS ser slik ut for planlagte telefonkonsultasjoner

 

Oppgjørsbildet i DIPS ser slik ut for ikke planlagte konsultasjoner

 

Ekspedisjonen

  • Den enkelte behandler oppmøteregistrerer pasienten
  • Kontrollerer at registreringer i konsultasjonsbildet er riktig
  • Sender faktura til pasienten
  • Ved «ikke møtt», skal det ­ikke sendes krav om «ikke møtt gebyr»