PLO- Samhandling- Pasienter med behov for kommunale tjenester

Sist oppdatert: 06.08.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.0
Forfatter: Sofie Ryen Lindbach
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

  • Sikre riktig oppfølging i bruk av PLO-skjema

Målgruppe 

  • Ansatte på sengeposten som bistår i pasientbehandling

Sende PLO- melding om innlagt pasient 

  • «PLO – melding om innlagt pasient» sendes til kommunen dersom pasienten mottar kommunale tjenester fra før innleggelse.

 

  • Dersom pasienten ikke mottar kommunale tjenester før innleggelse vil «PLO-Helseopplysninger» være den første meldingen man oppretter og sender til kommunen.

Dersom pasienten mottar kommunale tjenester fra før 

  • Dersom pasienten mottar kommunale tjenester fra før

 

  1. Finn riktig pasient og klikk aktiver. Se til at du har klikket deg inn på rett pasient.

 

  1. Klikk på (Ctrl + F12) for å åpne fanen «sengepostrutiner»

 

  1. Klikk på arkfane PLO informasjon som er markert øverst på fanen «sengepostrutiner».

 

 

  1. Hak av «Send melding om innlagt pasient»

 

 

  1. Deretter klikk «Lagre».

 

  1. Opprett nytt dokument som heter «PLO helseopplysninger».

Dersom pasienten IKKE mottar kommunale tjenester fra før 

  • Dersom pasienten IKKE mottar kommunale tjenester fra før

 

  1. Finn riktig pasient og klikk arkiver. Se til at du har klikket deg inn på rett pasient.
  2. Klikke på (Ctrl + F12)
  3. Søk opp aktuell kommune og trykk velg. Send melding om innlagt pasient skal IKKE hakes av.

 

 

  1. Klikk «Lagre».

 

 

 

Før du oppretter «PLO helseopplysninger» må du fylle ut «tentativ utreisedato» på pasienten. Hvis ikke får du ikke godkjent «PLO helseopplysninger», og sendt skjemaet til kommunen. Dette finner du ved å trykke Ctrl + F12. Velg datoen pasienten trolig skal hjem og trykk lagre.

 

 

  1. Opprett nytt dokument som heter «PLO helseopplysninger». PLO helseopplysninger skal være den første meldingen som sendes til kommunen på pasienter som ikke har kommunale pleie- og omsorgstjenester fra før.

 

 

 

Hva skjer så?

  • Etter at helseopplysningene er sendt, og mottatt av kommunen, vil du få svar tilbake fra kommunen i journaldokumenter som heter «svar på forespørsel». Dersom du ønsker å svare på forespørselen til kommunen oppretter du et nytt dokument som heter «PLO svar på forespørsel».

 

Når man lukker vinduer til «PLO svar på forespørsel» kommer dette vinduet opp:

 

Viktig at man trykker «JA» på at en signerer for at dokumentet er vurdert. Hvis ikke havner dokumentet som «Ikke sett og vurdert» i en egen mappe som heter ORT PLO MH, og må godkjennes via den mappen.

 

  • Dersom det skulle oppstå endringer i pasientens videre behandling opprettes et nytt notat «PLO helseopplysninger». Notatet skal inneholde informasjon om eventuelle endringer og sendes videre til kommunen. Dette slik at man opprettholder fortløpende dialog mellom kommunen og MHH.