Isolering - prosedyre

Sist oppdatert: 30.04.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.3
Forfatter: Elisabeth Duvaland
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Generelt 

For å hindre smittespredning skal pasienter med mistenkt eller påvist infeksjon håndteres og plasseres i henhold til dette dokumentet.

 

  • Den enkelte leder har ansvar for at prosedyren er kjent blant ansatte, legge til rette for at prosedyren kan følges og for nødvendig opplæring.
  • Den enkelte ansatte har ansvar for å etterleve prosedyren.
  • Mottakende lege, evt. avdelingens lege i samråd med sykepleier, avgjør om pasienten skal isoleres eller ikke, og hvilket regime som skal følges. Dette dokumenteres under "kritisk informasjon" i DIPS.
  • Ansvarlig lege må avgjøre når isoleringen skal opphøre. "Kritisk informasjon" avsluttes.
  • Ansvarshavende sykepleier har ansvar for gjennomføring av isoleringsregimet og for å informere alle berørte parter, dvs. pasienter, sykehuspersonell og pårørende.
  • I akutte situasjoner, før lege har vurdert situasjonen, tas avgjørelsen om isolering av sykepleier.

Indikasjon, kriterier for isolering og avisolering 

Indikasjoner for isolering er gitt hos FHI https://www.fhi.no/sv/smittsomme-sykdommer/sykdommer/

 

Hyggpigst for MHH:

 

SYKDOM/MIKRO-

ORGANISME

ÅRSAK

INKUBA-

SJONSTID

INFISERT
MATERIALE

SMITTEMÅTE

 

SMITTE

REGIME

ENEROM

ISOLERINGSTID KOMMENTARER
Sårinfeksjon og
hudlesjon
- med
kontrollerbar*
sekresjon

Gule stafylokokker
Streptokokker gr. A

Ukjent etiologi/
før svar på
bakteriologisk
undersøkelse.

Ikke aktuelt Puss Direkte/indirekte
kontakt
B Ja *Kontrollerbar sekresjon = bandasje
dekker sår/drenasje og fanger opp alt
puss.
MRSA og andre
multiresistente
bakterier
Ikke aktuelt Puss Direkte/indirekte
kontakt
K* Ja Til utskrivelse * Kontaktsmitte med munnbind ved
MRSA
Meldingsplikt ved:
MRSA
Gram negative bakterier med ESBLCARBA
VRE

Div. bakterier utenom de overnevnte

Ikke aktuelt Puss Direkte/indirekte
kontakt
B Nei
Sårinfeksjon og
hudlesjon
- med
ukontrollerbar*
sekresjon
Stafylokokker
Streptokokker gr. A
Ukjent / før svar på
bakteriologisk us.
Ikke aktuelt Puss Direkte/indirekte
kontakt
K Ja Så lenge det er ukontrollerbar puss-sekresjon,
men minimum 2 døgn
(streptokokker) / 3 døgn
(stafylokokker) etter
start av korrekt antibiotikabehandling med
tydelig klinisk effekt.

*Ukontrollerbar =
drenasje/sår ikke dekket av bandasje
eller bandasje blir gjennomtrukket av
puss.

(Barrierebrudd)

MRSA og andre
multiresistente
bakterier
Ikke aktuelt Puss Direkte/indirekte
kontakt
K* Ja Til utskrivelse * Kontaktsmitte med munnbind ved
MRSA
Meldingsplikt ved:
MRSA
Gram negative bakterier med ESBLCARBA
VRE
Div. bakterier
utenom de
overnevnte
Ikke aktuelt Puss Direkte/indirekte
kontakt
K Ja Så lenge det er
ukontrollerbar
puss-sekresjon.

B=basale smittevernrutiner , K=kontaktsmitte

Mottak av pasient 

Isolerte pasienter skal undersøkes og behandles etter de samme prinsipper/retningslinjer som andre pasienter, dvs. at nødvendige undersøkelser og behandling skal gjennomføres uten unødvendig forsinkelse.

 

Ved kjent eller mistenkt smitte er det viktig å starte isolering umiddelbart. Pasienten bør plasseres i isolat/enerom, og ikke i felles venteområde eller korridor. Pasienter skal få informasjon om gjennomføring av isolering og hvorfor isolering iverksettes, hva som er smitteførende og hvordan smitteoverføring skjer, aktuelle tiltak og antatt varighet av disse. Det skal være godt tilrettelagt for håndhygiene for pasienter og besøkende.

Beskyttelsesutstyr brukes av helsepersonell på enerom/isolat/undersøkelsesrom o.l. , dvs. som hovedregel ikke i korridor eller andre fellesarealer. Utstyret tas av før rommet/sluse/forgang forlates og etterfølges alltid av håndhygiene. Noen unntak ved transport av pasient ut av isolat.

 

Tabell 1. Smitteisolat

Kontaktsmitte

 

Kontaktsmitte med munnbind

 

Dråpesmitte

Luftsmitte*

Rom

Isolat/enerom - helst med forgang, eget bad fortrinnsvis med dekontaminator.

Isolat/enerom fortrinnsvis med kontrollert undertrykksventilasjon, sluse og bad med dekontaminator.

Merking

På døren til isoleringsenheten (alternativt i forgang/sluse) festes plakat for aktuelt smitteregime.

 

Inventar og utstyr

Unødvendig inventar og utstyr fjernes før pasienten tas inn i rommet. Møblene skal være i et materiale som kan rengjøres og desinfiseres, ha hele overflater (uten skade). Utstyr som er vanskelig å desinfisere (f.eks. telefon/ fjernkontroll) bør dekkes til med plast e.l.

Adgangsbegrensning

Kun nødvendig personell og besøkende skal ha adgang til pasientrommet.

*MHH har ikke luftsmitteisolat (ved behov for luftsmitteisolering må pasienten overføres annet sykehus i HSØ. Bærum sykehus har luftsmitteisolat)

Beskyttelsesutstyr 

Tabell 2. Beskyttelsesutstyr ved kontaktsmitte, kontaktsmitte med munnbind og dråpesmitte. Ved *luftsmitte ta kontakt med smittevernpersonell

Utstyr Kontaktsmitteisolering Dråpesmitteisolering
Smittefrakk

Skal brukes ved direkte kontakt med pasienten og/eller kontaminert utstyr, flater, inventar.

Frakk benyttes av alle som går inn i rommet

Hansker

 

Skal brukes ved risiko for kontakt med biologisk materiale, sår (ikke-intakt hud), kontaminert utstyr og overflater. Behov for hanskeskift og håndhygiene er det samme på isolat (også kohort), som ved annen pleie.

Bytt alltid hansker etter urene oppgaver, også inne i isolatet.

Utfør håndhygiene mellom hvert hanskeskift.

Hansker skal være tilgjengelig inne på isolatet.

Skal brukes ved risiko for kontakt med biologisk materiale, sår (ikke-intakt hud), kontaminert utstyr og overflater. Behov for hanskeskift og håndhygiene er det samme på isolat (også kohort), som ved annen pleie.

Bytt alltid hansker etter urene oppgaver, også inne i isolatet.

Utfør håndhygiene mellom hvert hanskeskift.

Hansker skal være tilgjengelig inne på isolatet.

Munnbind/åndedrettsvern

Kontaktsmitte:

Munnbind brukes ved risiko for sprut av biologisk materiale som ved hoste, oppkast, manipulering av luftveiene.

 

Kontaksmitte med munnbind:

Munnbind brukes av alle som går inn i rommet/isolatet.

Dråpesmitte:

Munnbind skal brukes ved opphold nærmere pasienten enn 2 meter.

Det kan være aktuelt å benytte åndedrettsvern etter indikasjon.

Øybeskyttelse:

briller/visir

Ved risiko for sprut av biologisk materiale for eksempel sprut og søl for eksempel ved hoste, oppkast, manipulering av luftveiene.

Ved risiko for sprut av biologisk materiale som ved hoste, oppkast, manipulering av luftveiene.

Ved RS-virus, covid-19 og influensa brukes øyebeskyttelse ved nærkontakt innenfor 2 meter.

Lue/hette Brukes ved risiko for direkte tilsøling av håret og vurderes ved aerosolgenererende prosedyrer. Brukes ved risiko for direkte tilsøling av håret og vurderes ved aerosolgenererende prosedyrer.

Skoovertrekk/rombunde

sko

Rombundne sko er vanligvis ikke nødvendig. Ved tilstander med store mengder søl på gulvet, f.eks. ved uttalt oppkast, kan det være aktuelt med rombundne sko. Disse bør kunne tas på og av uten bruk av hendene, og må kunne vaskes i dekontaminator.

Skoovertrekk skal ikke benyttes.

Rombundne sko er vanligvis ikke nødvendig. Ved tilstander med store mengder søl på gulvet, f.eks. ved uttalt oppkast, kan det være aktuelt med rombundne sko. Disse bør kunne tas på og av uten bruk av hendene, og må kunne vaskes i dekontaminator.

Skoovertrekk skal ikke benyttes.

 

Tabell 3. På- og avkledning av beskyttelsesutstyr

Påkledning - rekkefølge

Avkledning -rekkefølge

  1. Utfør håndhygiene
  2. Ta på munnbind/åndedrettsvern
  3. Ta på eventuell øyebeskyttelse og hette
  4. Ta på smittefrakk
    • Legefrakk skal tas av og oppbevares utenfor isoleringsenheten
  5. Ta på hansker

 

  1. Ta av hanskene, utfør håndhygiene
  2. Ta av smittefrakk, som kastes. Utfør håndhygiene.
    • Arbeidstøy som ikke har vært beskyttet, skiftes snarest mulig
  3. Ta av øyebeskyttelse og eventuell hette
    • Flergangs øyebeskyttelse kan rengjøres og desinfiseres etter bruk
    • Synskorrigerende brille vaskes ved kontaminering
  4. 4. Ta av munnbind/åndedrettsvern og utfør håndhygiene

Besøkende

  • Antall besøkende skal begrenses, helst ikke mer enn 2 besøkende samtidig.
  • Det må gis informasjon både muntlig og skriftlig om isoleringstiltak. Informasjonen som gis til besøkende må være avklart med pasienten (informert samtykke/taushetsplikt).
    • Informasjonen bør omfatte:
      • Hvorfor isolering iverksettes
      • Hva som er smitteførende
      • Hvordan smitteoverføring skjer
      • Hvordan besøkende skal oppføre seg i pasientrommet
    • Bruk av beskyttelsesutstyr tilsvarende det helsepersonell benytter. I enkelt tilfeller kan dette vurderes og vil avhenge av agens og smitterisiko. For eksempek kan det ved bærerskap av resistente mikrober vanligvis ikke være nødvendig at husstandsmedlemmer bruker beskyttelsesutstyr når punktene nedenfor følges.
    • Besøkende må instrueres i og vises håndhygiene.
    • Besøkendes yttertøy skal ikke tas med inn på pasientrommet, men oppbevares på egnet sted.
    • Besøkende skal ikke besøke andre pasienter etter besøk hos en isolert pasient.
    • For pårørende som utfører pleieoppgaver vurderes bruk av beskyttelsesutstyr særskilt. Pårørende skal ikke utføre oppgaver utenfor pasientrommet som å hente mat eller utstyr i lager eller skap.

Prøvetaking, matservering og intern transport  

Prøvetaking

  • Nødvendig flergangsutstyr til prøvetaking skal oppbevares i isolatet og ikke bringes inn og ut.
  • Prøvetakingskurv/-tralle skal etterlates utenfor.
  • Rekvisisjoner skal ikke tas inn. Kontaminert prøvebeholder desinfiseres.

​Ved prøvetaking skal det vanligvis brukes samme beskyttelsesutstyr som ved alle andre prosedyrer der man kommer i direkte kontakt med pasienten. Den som skal ta prøven, må på forhånd vurdere om det er nødvendig med assistanse fra annet personell pga. spesielle forhold i pasientrommet. Hvis selve prøvetakingen kan tenkes å medføre spesiell risiko, f.eks. ukontrollert sprut/søl med smittefarlig materiale, er det viktig å legge forholdene til rette for å unngå smittespredning, f.eks. tildekking av sengetøy med plast, bruk av øyebeskyttelse i tillegg til munnbind o.l.

 

Matservering

Det brukes vanlig servise, bestikk og serveringsbrett. Matrester kastes i avfall. Serviset desinfiseres i dekontaminator tilknyttet isolatet, før vanlige oppvaskrutiner. Benyttes rom som ikke har dekontaminator, embaleres serviset, dekontamineres i dekontaminator på desinfeksjonsrom/skyllerom, før vanlige oppvaskrutiner.

 

Intern transport av smitteisolert pasient

Før transport

  • Avdelingen som skal motta pasienten og utføre undersøkelsen/behandlingen må varsles i god tid på forhånd.
  • Så fremt det ikke forsinker akutt diagnostikk og/eller behandling skal:
    • Pasienten skifte til rent sykehustøy og utføre håndhygiene før transporten starter.
    • Sår ha rene, tørre og tette bandasjer. Drenasjesystemer må være uten lekkasje.
  • Ved luftveisinfeksjoner bør pasienter som tolerer det påføres munind eller instrueres i å dekke til munn og nese med papir ved hosting og nysing. Det må tilretteleggees for forsvarlig oppsamling av papir/ekspektorat.
  • Ved transportert i seng, skal både seng og sengetøy være rent.
    • Dersom pasienten ikke kan flyttes til ny seng, må sengetøy skiftes så langt det er mulig.
      • Dersom pasienten kun har ligget kort tid i sengen (opp til få timer) kan dette vurderes.
    • Sengegavl, fotende, sengehester og sidekantene på sengebunnen desinfiseres.
    • Utstyr som er nødvendig under transport, for eksempel infusjonspumper etc., desinfiseres.
  • Ved transport i rullestol som oppbevares i pasientrommet, utføres desinfeksjon av berørings- og kontaktpunkter.
  • Behov for beskyttelsesutstyr må vurderes i hvert enkelt tilfelle.
  • Papirer som medbringes, legges i plastmappe (skal ikke legges i sengen/rullestol).

Under transport

  • Pasienten kjøres/ledsages under hele transporten.
    • Pasienter som kan/ønsker gå selv behøver ikke transporteres i seng/rullestol dersom det ellers ikke er behov for dette.
  • Unødig opphold i venteområde skal unngås.

 

  • Det er ikke nødvendig å utføre smittevask/stenge av fellesarealer etter ordinær transport. Ved søl eller om transporten må stoppe for akutt behandling i fellesarealer, gjøres en vurdering om området må holdes stengt og smittevask utføres.

  • Ved bruk av portørtjeneste kjører helsepersonellet pasientens seng ut til portør ved avhenting. Pasienten skal ikke oppholde seg i korridor i påvente av portør.

  • Ved retur til pasientrom kjører portør sengen inn på isolatet, trekker i alarmsnor for å varsle at pasienten har returnert og utfører håndhygiene på vei ut av isolatet.

     

Rengjøring, desinfeksjon, håndtering av avfall og tekstiler 

Sengeposten/ansvarlig sykepleier skal informere renholdsavdelingen ved leder og renholder på sengeposten om rom som benyttes til smitteisolering, samt smitteregime og agens.

 

Daglig renhold utføres med vanlig rengjøringsmetode, - se A.Hu.22.01-01.

 

Tabell 4. Renholdsfrekvens under isolering

Rom/områder

Renholder Helsepersonell/renholder (evt.andre)
Isolat/enerom og tilhørende bad Daglig renhold + desinfeksjon av berøringspunkter

Desinfeksjon av berøringspunkter x 1/døgn etter hovedstell

Sluse/forgang til isolat Daglig renhold + desinfeksjon av berøringspunkter

Bruk prefuktede desinfeksjonskluter til berøringspunkter.

Utstyr til renhold er rombundet, evt. må det alltid desinfiseres før det tas ut av rommet.

Renholder benytter samme beskyttelsesutstyr som annet personell.

Det er ikke nødvendig å flytte pasienten ut av rommet mens desinfeksjon av berøringspunkter utføres.

 

Valg av utstyr og møbler

Flergangsutstyr benyttes dersom utstyret kan rengjøres og desinfiseres etter gjeldende retningslinjer for det aktuelle isoleringsregimet. Det er ikke nødvendig å bruke engangsutstyr i større utstrekning enn det som er vanlig for pasienter som ikke er isolert.

Møblene i pasientrommet skal være i et materiale som er enkelt å desinfisere og rengjøre. En bør tilstrebe mest mulig glatte og ubrutte flater.

 

Flergangsutstyr

  • Utstyr som er vanskelig å desinfisere (f.eks. telefon), bør om mulig dekkes til med plast e.l. for å hindre forurensning.
  • Nødvendig undersøkelsesutstyr (stetoskop, blodtrykksapparat, utstyr til prøvetaking, lommelykt og lignende) oppbevares i sykerommet, og skal om mulig ikke bringes ut og inn så lenge isoleringen pågår.
  • Bare nødvendig utstyr tas inn i rommet.
  • Når det ikke lenger er bruk for utstyret, skal alt utstyr som tåler varmedesinfeksjon desinfiseres i spyledekontaminator før det tas ut av isolatet. Unntak: Utstyr som senere skal steriliseres, f. eks. kirurgiske instrumenter. Disse skal kun rengjøres og desinfiseres i vaskedekontaminator (instrumentvaskemaskin) uten forutgående varmebehandling i spyledekontaminator. Begrunnelse: spyledekontaminator gir ikke god nok rengjøring av denne typen utstyr, og den påfølgende varmebehandlingen kan 'brenne fast' urenheter.
  • Hvis isolatet ikke har egen dekontaminator, må utstyret emballeres i plastpose, bringes direkte til avdelingens desinfeksjonsrom og desinfiseres der.
  • Større mobilt utstyr (EKG-apparat, røntgenapparat o.l.) og annet utstyr som ikke kan varmedesinfiseres, må desinfiseres med egnet kjemisk desinfeksjonsmiddel før det bringes ut av pasientrommet (om mulig). Dette bør gjøres i forgang.
  • Papirer skal ikke bringes inn og ut av pasientrommet.

 

Avfall

Fulle avfallsposer skal ikke lagres på pasientens rom, i forgang eller i fellesarealer. Avfall fra isolat legges i gul pose og sorteres som smittefarlig avfall når de tas ut av rommet. Posen knytes igjen før den tas ut av rommet og legges i avfallssekk eller i gul avfallsboks (smittefarlig avfall). Dersom avfallsposen blir tilsølt med biologisk materiale på utsiden, skal den dobbelt-emballeres i ny pose før den bringes ut av pasientrommet. Rutinemessig dobbeltemballering er ikke nødvendig.

 

Tekstiler

Unngå risting av sengetøy. Skittentøyet rulles forsiktig sammen inne på rommet. Skittentøy skal håndteres som smittetøy og legges direkte i vannoppløselig pose til smittetøy (uten mellomlagring på nattbord, møbler, gulv e.l.), som lukkes og plasseres i merket smittetøysekk (gul tøysekk/sekk påtrykt SMITTE). Vått tøy emballeres i tørt tøy. Blir posens ytterside kontaminert, skal den dobbel-emballeres med ny vannoppløselig pose før den legges i skittentøysekken. Rutinemessig dobbel-emballering er ikke nødvendig. Vannoppløselig pose må ikke fylles for full, slik at den kan legges direkte inn i vaskemaskin uten å åpnes.

 

Privat tøy til vask

Pasientens privattøy bør om mulig sendes hjem for vask

Stell av døde 

Rutiner ved isolering opprettholdes ved stell av døde som har vært isolert. Stedlig prosedyre for stell ved mors gjennomføres og merking for smitte markeres med gul markeringspenn på navnelapp.

 

Det tilrettelegges slik at pårørende kan ta farvel med den døde i avdelingen hvor pasienten har ligget. Pårørende som ønsker kan få delta i stell av den døde, men må benytte personlig beskyttelsesutstyr tilsvarende som for helsepersonell. Desinfiser berøringspunkter i isolatet før visning. Pårørende får informasjon om atferd under visning. Ved visning trenger ikke pårørende benytte beskyttelsesutstyr. Pårørende kan berøre den døde med hender, men ikke annen direkte kontakt som klemming, kyssing og lignende tett kontakt. Håndhygiene må utføres etter all berøring av den døde.

Opphør av isolering 

  • Renholdsavdelingen ved leder og renholder kontaktes ved behov for smittevask (A.Hu.22.01-01.).
    • Når renholder ikke er tilgjengelig kan smittevask utføres av annet personell. Dette forutsetter at personalet har fått nødvendig opplæring og at utstyr som er tilpasset oppgaven er tilgjengelig.
  • Dersom det etter utreise kommer informasjon om påvist smitte, vurderes smittevask. (Etter lang tid (dager) har det som regel ingen hensikt)

 

RYDDING OG KLARGJØRING FØR SMITTEVASK

Ved rydding og klargjøring av isolatet skal personalet bruke samme beskyttelsesutstyr som under pågående isolering.

Heng opp sjekkliste MHH oppgavefordeling ved opphør av isolering.docx

Sengetøy og sengeutstyr

  • Laken, trekk til dyner, putevar osv. tas av og legges i vannoppløselige poser som legges i tøysekk for smittetøy.
  • Puter og dyne legges i vannoppløselig pose, deretter i gul tøysekk.
  • Madrasser skal ha fastsittende plasttrekk som kan rengjøres og desinfiseres. Madrasstrekk med hull må erstattes.

 

Flergangsutstyr

  • Flergangsutstyr som tåler varmedesinfeksjon desinfiseres i isolatets spyledekontaminator (bekkenspyler).
  • Instrumenter og utstyr som senere skal steriliseres, skal ikke varmedesinfiseres i - spyledekontaminator.
    • Det må emballeres i plastpose, dobbellemballeres, bringes til desinfeksjonsrom og om mulig legges direkte i vaskedekontaminator (instrumentvaskemaskin).
  • Flergangsutstyr som ikke tåler varmedesinfeksjon, eller som er for stort til å behandles i dekontaminator, desinfiseres med egnet desinfeksjonsmiddel
  • Flergangsutstyr som ikke tåler desinfeksjon med varme/fukt må spesialbehandles (kjemisk desinfeksjon/gass/UVC-stråling).
  • Utstyr som ikke kan desinfiseres kastes.
  • Kontakt smittevernpersonell ved behov for beslutningsstøtte.

Engangsartikler

  • Engangsutstyr som ikke har vært oppbevart i lukket skuff/skap, kastes som restavfall.
  • Engangsutstyr som har ligget innelukket, og som ikke har vært berørt under isoleringen, behøver ikke kastes.
  • Alt engangsutstyr som har vært på rom hvor det har vært gjennomført luftsmitteisolering skal kastes.

 

Opphør av isolering når pasienten fortsatt skal ligge i rommet

  • Hvis pasienten fortsatt skal ligge i rommet etter at isoleringen er avsluttet, får pasienten dusje og rene klær. Pasienten flyttes over i en ren seng og kjøres ut av rommet mens smittevask utføres.
  • Etter at rommet er ryddet og klargjort, utføres smittevask. Renholdsavdelingen er ansvarlig for smittevask, se prosedyre: A.Hu.22.01-01 og A.Hu.22.01-02

 

POLIKLINIKKER, BILDEDIAGNOSTIKK

For kortvarig/begrenset opphold og oversiktlige situasjoner med kjent eller mistenkt smittestatus, og uten søl med kroppsvæsker, med unntak av luftsmitte, kan smittevask etter en vurdering erstattes med desinfeksjon av brukt utstyr, berøringspunkter og vannrette flater. Det kan da benyttes desinfeksjonskluter som f.eks OxyWipeS, desinfeksjonsspritkluter. NB! Det skal skiftes til ny desinfeksjonsklut for hvert utstyr og område i rommet. Se plakat.