Følgene av en EHS vil ofte kreve innsats fra mange fagpersoner innenfor ulike fagområder både i helsetjenesten og det pedagogiske systemet. Barnehagen og skolen, i tillegg til hjemmet, er de viktigste re-/habiliteringsarenaene for barn med EHS etter hjemkomst fra sykehuset. Tidlig informasjonsoverføring, opplæring om EHS og mulige pedagogiske konsekvenser av skaden samt avklaring av behov for tilrettelegging er avgjørende for hvordan det går med barnet i det videre forløpet.
En sentral målsetting er å bidra til at det etableres et tilpasset opplæringstilbud og et koordinert tjenestetilbud i overgangen fra sykehus til hjem og barnehage/skole. Sykehuset i samarbeid med lokal PPT (kommunal eller fylkeskommunal) har hovedansvar for at barnets rettigheter til undervisning i helseinstitusjon er ivaretatt (Lov om pasient – og brukerrettigheter § 6-4). Skoleavdelingen på Sunnaas sykehus er tilknyttet Nesodden videregående skole, og Viken Fylkeskommune utfører derfor en sakkyndig vurdering for pasientene i skolepliktig alder i den tid de er innlagt der. Så snart barnet skal overføres til hjemkommunen må lokal PPT (kommunal eller fylkeskommunal) foreta en sakkyndig vurdering av elevens behov basert på medisinsk informasjon om barnets forløp etter sykdom eller skade, sykehusets vurderinger av barnets behov for re-/habilitering samt hjemskolens organisering, rammer og struktur.
Skoler og barnehager arbeider ut ifra et ulikt lovgrunnlag, Opplæringsloven og Barnehageloven. I tillegg har skoler og barnehager ulik kompetanse og er ulikt organisert. Det vil være vanskelig for utenforstående aktører å gjøre vurderinger av et barns opplæringsbehov mens det fremdeles er innlagt på sykehus eller institusjon, ettersom man ikke kjenner barnets normale kontekstuelle opplæringsforhold. I henhold til Lov om Opplæring § 5.1 og Lov om barnehager § 31 er det derfor de lokale PPTe som skal foreta vurderinger om barns rett til spesialundervisning/spesialpedagogisk hjelp og vurdere innhold og omfang av denne. Det samme gjelder blant annet vurdering av behov for opplæring i ASK, utsatt skolestart og fritak fra opplæringsplikten som kan være aktuelle områder å vurdere sakkyndig når det gjelder funksjonsutfall og behov for barn med EHS.
Alle kommuner plikter iht. Opplæringsloven § 5-6 å ha sin egen PPT. Det er altså disse, i tillegg til de fylkeskommunale PPT for videregående opplæring, som er sakkyndige ift. Opplæringsloven og Barnehageloven. De besitter nødvendig kunnskap om den enkelte kommune, om den enkelte skole eller barnehage, den enkelte barnegruppe/klasse og barn/elev og som sammen med helseaktøren, foresatte og barnehage/skole kan sikre en vellykket tilbakeføring til kommunen.
Barnehabilitering ved koordinator har ansvar for å formidle nødvendig helseinformasjon til kommunal eller fylkeskommunal PPT i barnets hjemkommune. Hjemkommunen har hovedansvar for at barnet/ungdommen tilbys tjenester på faglig forsvarlig nivå etter hjemkomst fra sykehuset. Herunder sikre overføring av informasjon fra sykehuset til kommunen og engasjere riktige fagpersoner lokalt innenfor helse- og pedagogiske virksomheter.
Forekomsten av barn med EHS er relativt lav i skole og barnehage sammenlignet med andre, mer typiske, medfødte lidelser. Barnehagene/skolene har derfor som oftest behov for et samarbeid med, og støtte fra andre kommunale instanser slik som ergoterapitjenesten, fysioterapitjenesten, helsestasjon og PPT. Barn og ungdom med EHS har ofte omfattende vansker som krever høy fagekspertise og systematiske tiltak, en kompetanse man heller ikke kan forvente at den lokale PPT besitter. For å kunne gi barn med EHS en god re-/habilitering er det derfor som oftest behov for å søke om tjenester fra Statped sin landsdekkende faglige avdeling for EHS (LFEHS).
Statped LFEHS kan gi opplæring, råd og veiledning til lokale fagpersoner i tillegg til supplerende spesialpedagogiske kartlegginger ved behov. Statped er en statlig tjeneste med spesialpedagogisk spisskompetanse innenfor flere fagområder hvorav EHS er ett av disse. Statped skal primært veilede landets PPT etter søknad fra disse. Det vil allikevel i mange tilfeller være formålstjenlig å involvere Statped i fase tre eller tidligere i BHL EHS ved at Sykehuset henvender seg til Statped via STRAKS-tjenesten.
For mer utdypende informasjon se Samarbeidspartnere.