Henvisning- ekstern instans (edi)

Sist oppdatert: 22.11.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.3
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Endringer siden forrige versjon 

Ny brukerveiledning ved Arena versjon 23.2

Målgruppe og omfang 

Brukerveiledningen beskriver hvordan helseforetak skal videre-henvise pasient til eksternt behandlingssted i spesialisthelsetjenesten for samme eller ny tilstand.

 
 

Brukerveiledningen skal bidra til at henvisninger kommer inn hos mottaker i riktig arbeidsflyt, og inneholder:

  • Nødvendig og tilstrekkelig informasjon om pasientens helsetilstand

  • Faglig begrunnelse for henvisningen

  • Nødvendige pasientadministrative opplysninger som rettighetsinformasjon, koder for pakkeforløp.

 
 
Brukerveileder gjelder leger og behandlere som henviser innad i spesialisthelsetjenesten, samt kontorpersonell som eventuelt får oppgaver med utsendelse av vedlegg til dokument Henvisning ekstern instans (edi). Helseforetakene er ansvarlig for å etablere god arbeidsflyt mellom lege og kontorpersonell for utsendelse av henvisningsdokumentet.
Brukerveileder må være kjent for personell som er involvert i henvisningsprosessen.

 

Brukerveiledningen beskriver følgende scenarier:

  • Videre-henvisning for samme tilstand innad i spesialisthelsetjenesten

  • Henvisning ny tilstand innad i spesialisthelsetjenesten

  • Tilbakeføring av pasient til henvisende helseforetak/sykehus

  • Pasienten benytter seg av rett til valg av behandlingssted

Fremgangsmåte 

3.1 Når pasienten videre-henvises for samme tilstand til helseforetak/sykehus i spesialisthelsetjenesten

 

  • Epikrise/poliklinisk notat (edi) opprettes og ferdigstilles

  • Det skal fremkomme informasjon om at pasienten henvises til annet helseforetak, men at henvisningen sendes i eget dokument Henvisning ekstern instans (edi).

  • Epikrise/Poliklinisk notat sendes til henviser og fastlege

  • Dokument Henvisning ekstern instans (edi) skal opprettes og sendes elektronisk for å komme i riktig arbeidsflyt hos mottaker

  • Henvisningen skal inneholde rettighetsdatoer for aktuell henvisningsperioden

 

3.2 Når pasienten henvises for ny tilstand til helseforetak/sykehus i spesialisthelsetjenesten

  • Epikrise/poliklinisk notat opprettes og ferdigstilles

  • Det skal fremkomme informasjon om at pasienten henvises til annet Helseforetak, men at henvisingen sendes i eget dokument Henvisning ekstern instans (edi)

  • Dokument Henvisning ekstern instans (edi) skal opprettes og sendes elektronisk for å komme i riktig arbeidsflyt hos mottaker

  • Rettighetsdata skal i dette tilfellet ikke sendes med henvisning. Automatisk genererte rettighetsdatoer må fjernes før utsendelse.

 

3.3 Opprette dokument; Henvisning ekstern instans (edi)

 

  • Opprett nytt dokument

 

  • Søk dokument Henvisning ekstern instans (edi)

 

Dokumentbetegnelse: Automatisk visning. Feltet er redigerbart, ved ønske om å legge til tekst.

 

Hendelsestidspunkt: Automatisk visning av dagens dato, men endres ved å benytte kalenderen.

 

Kontakt: Knytt til aktuell kontakt. Velg rett kontakt fra nedtrekks-menyen

 

Henvisning: Knytt til aktuelt henvisningsløp. Velg fra nedtrekks-menyen

 

Forfatter: Registreres automatisk.

 

Behandlende avdeling: Registreres automatisk når Kontakt er registrert

Skjul/Vis flere valg: Åpner/reduserer

Hovedmottaker: Søk opp aktuelt fagområde og velg helseforetak/sykehus.

Dersom hovedmottaker ikke registreres, vil det ikke være mulig å opprette dokumentet, uten at det også registreres Skal ikke sendes (dokumentet lagres kun i pasientens journal)

Kopimottaker: Søk opp aktuell kopimottaker. Hurtigmeny med forslag vises over hovedmottaker og registreres ved å klikke Legg til.

Henvisning ekstern instans (edi) legger ikke til kopimottakere automatisk, da fastlege og henviser til oppfølgingen i eget foretak, skal informere om dette i epikrise/poliklinisk notat.

 

Søkekriterier: Settes for å forenkle søk av mottaker

 

Skal ikke sendes: Markers dersom Hovedmottaker ikke skal registreres.

NB! Dokumentet går ikke i arbeidsflyt, men lagres kun i pasientens journal; det vil si ingen utleveringsrutine

Sendes kun til pasient: Markers dersom det kun skal sendes til pasienten

 

Dokument til utlevering: Ved valg av mottaker som ikke er EDI-mottaker, vil feltet Dokument til utlevering aktiviseres. Søk opp ønsket Arbeidsgruppe. Evt. stjernemarker favoritt. Registrer eventuelt Frist eller Haster

Klikk Opprett dokument

 

 

3.4 Registrering i henvisning; Henvisning ekstern instans (edi)

 

 

Benytt tekstbehandlingsfeltet over dokumentet for redigering og utforming av dokumentet.

Ved Sett inn og Innstillinger får man tilgang til flere funksjoner.

  • Sjekk at ferdigutfylte felter er utfylt med riktig informasjon

  • Fyll ut felter i henvisningsdokumentet etter oppsatt mal

  • Forsøk å kopiere inn mest mulig tekst for å minske behov for vedlegg.

  • Ledetekster skal ikke fjernes

  • Skriv i dokumentet hvilke vedlegg som blir ettersendt. Vedlegg må sendes per post

  • Rettighetsdatoer registreres automatisk inn i dokumentet fra henvisningsperioden som knyttes til dokumentet

 

 

  • Dersom ny tilstand:

Rettighetsdatoer for valgte henvisningsperiode registreres automatisk inn i dokumentet, disse må derfor fjernes ved ny tilstand

 

3.5 Kvalitetssikring av dokumentet

 

Før dokumentet godkjennes må det kvalitetssikres at alle nødvendige felt er fylt ut:

  • Kontroller mottaker(e)

  • Henvisningen er fullstendig utfylt

  • Forløpstider for pakkeforløp skal registreres dersom pasienten er i et pakkeforløp Aktuelle koder med dato registreres av forfatter selv

  • Det må sendes intern melding knyttet til dokumentet dersom det skal ettersendes vedlegg per post eller oversendes bilder

3.6 Utlevering av Henvisning ekstern instans (edi)

 

Dokumentet utleveres automatisk til registrerte mottakere, når dokumentet godkjennes av behandler.

NB! Dersom mottaker ikke er registrert, vil henvisningen kun lagres i pasientens journal.

Henviser/fastlege skal alltid ha informasjon om at pasienten henvises videre til ekstern instans. Enten i form av epikrise/poliklinisk notat eller kopi av henvisning.

Ved oppretting dokumenttype Henvisning ekstern instans (edi) vil henvisningen komme i riktig arbeidsflyt hos mottakeren. Dokumentet mottas hos Dokumentsenter, som oppretter Henvisning i siden Henvisninger, og det går informasjon i arbeidsflyt til siden Henvisninger til vurdering og Oppgaver - Mine arbeidsoppgaver- Ekstern henvisning til vurdering.

Merk: Ved å sende dokumenttype Epikrise/Poliklinisk notat(edi) som henvisning til mottaker, sende dokumentet i arbeidsflyt til siden Oppgaver- Dokument til vurdering, og ligger kun som et dokument i pasientens journal.

Det forutsettes at mottaker fanger opp at det er en henvisning og sørger for at det blir opprettet Henvisning i siden Henvisninger, kommer i arbeidsflyt i siden Henvisninger til vurdering, og Oppgave- Mine arbeidsoppgaver- ekstern henvisning til vurdering.

 

3.7 Feil i Henvisning ekstern instans (edi)

Feil i dokumentopplysningene:

  • Gå til Opplysninger

  • Klikk Endre dokumentinformasjon

  • Lagre

 

Feil i registrering av pasientopplysninger:

 

 

  • Klikk Rett/Slett/Flytt

  • Velg: Lag ny versjon

  • Fyll ut begrunnelse

 

  • Rediger Henvisning ekstern instans (edi)

  • Klikk Godkjenn. Dokumentet sendes automatisk til allerede registrerte mottakere

Definisjoner 

EDI-dokument (edi) – Journaldokument i DIPS Arena som er satt opp til å sendes på elektronisk format

Behandlingssted i spesialisthelsetjenesten menes Helseforetak, Sykehus, Behandlingsinstitusjoner, Rehabiliteringssenter

Referanser 

Henvisningsveileder

Retningslinjer for samhandlingsparter i ansvarsoverføring etter rettighetsavklaring

Brukerveiledning:

Primærhenvisning, registrere

Henvisning fra annet HF - allerede rettighetsvurdert