Barn og unge med TS kan ha behov for tilrettelegging i barnehage og skole. Behov for tilrettelegging kan oppstå pga. sameksisterende tilstander (f.eks. lærevansker eller ADHD), men tics i seg selv kan også føre til utfordringer i skolehverdagen. Tics med hodet kan for eksempel gjøre det vanskelig å fokusere på det en skal lese, og tics i en arm/ hånd vil kunne gjøre det vanskelig å skrive. Vokale tics kan være plagsomt både for eleven selv og for resten av klassen. Noen kan bli slitne fordi de undertrykker tics og det igjen kan påvirke evnen til å være fokusert på skolearbeidet.
PPT (pedagogisk-psykologisk tjeneste) er en viktig instans i kommunen som kan gi råd og veiledning til skolen/barnehage slik at eventuelle tilretteleggingsbehov kan ivaretas innenfor det ordinære opplegget. Det er også PPT som er kommunens sakkyndige instans og som gjør vurderinger om behov for særskilt tilrettelegging. Dersom PPT ikke har nødvendig kompetanse, er Statped deres nærmeste støttesystem. PPT er henvisende instans til Statped. Sistnevnte driver råd, veiledning og annen bistand for PPT/skole bl.a. om nevroutviklingsforstyrrelser Statped.no: Tourettes-og-tilrettelegging