Postoperativ oppfølgning 1.virkedag

Sist oppdatert: 18.04.2024
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 1.0
Forfatter: Kirsti Garbom
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt 

Sykepleie oppfølgning av dagkirurgiske pasienter første virkedag etter kirurgi. Møte pasientenes behov for gjentatt informasjon, og mulighet for å stille spørsmål.

Handlinger 

Pasientene ringes opp 1. virkedag postoperativt. Det tas utgangspunkt i skriftlig informasjon som pasienten har fått med hjem. Mindre kirurgi utført i lokal bedøvelse ringes kun hvis det er behov som kartlegges opersjonsdagen.

 

  • Hvordan har pasienten det etter hjemkomst?
  • Pasienten forstår bruk av smertestillende og hjelpeskjema ?
  • Pasienten opplever kontroll på selvmedisinering og effekten av smertelindring
  • Pasienten forstår belastning og aktivitet etter sin egen operasjon, jfr operasjonsbeskrivelse, og for noen veiledning fra fysioterapeut.
  • Hva er status på bandasjen og forstår pasienten videre oppfølging av sår og bandasjering?
  • Eventuelle spørsmål
  • Spørsmål til lege eller annet helsepersonell formidles ved behov

 

Veiledning og råd gis ved behov. Er det ikke svar hos pasienten, legges det igjen beskjed hvis det er mulig.

 

Oppringningen dokumenteres i EDS, dagkirurgisk notat/evaluering og signeres. Etter høytider som jul og påske blir det ikke gjort oppringning. Dette gjelder også ved sommerlukning.

 

Avdelingen er åpen for henvendelser alle hverdager sykehuset er i drift frem til klokken 15.00.