Journalføring og klagesaker

Sist oppdatert: 11.01.2024
Utgiver: Regional kompetansetjeneste for smerte
Versjon: 0.1
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Langvarige smerter er komplekse, og ved slike tilstander er det mange faktorer som er relevante å vurdere. Noen ganger er ikke pasient og behandler enige, og vi har sett eksempler på at journalføring har blitt påklaget. På bakgrunn av slike klagesaker som har vært vurdert hos Statsforvalteren vil vi påpeke to momenter som er vesentlige i journalføringen. Dette for både å sikre at journalen er så rett som mulig og at helsepersonell ikke påvirkes til å modifisere teksten sin i frykt for mulige følger.

 

  • Det første er om opplysningene i journalnotatet er feilaktige eller misvisende. Et eksempel her kan være å skrive at pasienter har angstsymptomer. Da må det eksplisitt komme frem om disse skriver seg fra et spørreskjema, anamnesen eller kanskje observasjon som gjøres under konsultasjonen.
  • Det andre er om opplysningene føles belastende for pasienten. Her er det store individuelle forskjeller og vi kan ikke bedømme hva en pasient vil oppleve som belastende. Men vi kan alle passe på at vi bruker et nøkternt og balansert språk så langt det er mulig. Men så lenge du ivaretar at opplysningene er korrekte og med god dokumentasjon fra hvor de kommer så vil du tidvis skrive noe pasienten opplever som belastende, og som fortsatt er helt riktig å la stå slik­.
  • Gå til avsnitt
  • .
  • Lukk