Taushetsplikt gjelder fra alle opplysninger vedrørende pasienten, inkludert pasientjournal og muntlige opplysninger
Legevaktspersonell skal kun søke adgang til pasientinformasjon som er nødvendig for å gi en forsvarlig behandling
Taushetsplikt gjelder også overfor annet helsepersonell som ikke er direkte involvert i pasientens behandling
Legevaktspersonell som ikke er direkte involvert i pasientbehandlingen skal ikke søke adgang til pasientinformasjon
Taushetsplikt gjelder for alle yrkesgrupper på legevakten
Taushetsplikt gjelder også for informasjon om pasienter som man har fått i fritiden når man ha fått denne informasjonen fordi man jobber som helsepersonell («du som er lege..: min svoger har fått noe utslett….»)
Legevaktspersonell har en aktiv plikt til å hindre at uvedkommende får tilgang til taushetsbelagt informasjon («låse» data, ikke sende sensitive opplysninger på mail etc.)
Unntak fra taushetsplikt
Når pasienten har gitt sitt samtykke til at informasjonen kan videreformidles
Når opplysningen er anonymisert (kasuistikk ved internundervisning etc.)
Når opplysningen som er nødvendig for behandling gis til samarbeidende helsepersonell og pasienten ikke aktivt har reservert seg mot dette
Når det foreligger tungtveiende private eller offentlige interesser (fare for liv og helse, fare for store materielle skader etc.)
Når det foreligger meldings- eller opplysningsplikt (Barnevernet, NAV, Tilsynsmyndigheter. Se også kapittel «meldeplikt» i prosedyren «Helserett»)
Reaksjoner ved brudd på taushetsplikt
Avvik fra kravene om taushetsplikt vurderes som et alvorlig brudd på gjeldende lover og på interne prosedyrer og følges opp som en personalsak
Sanksjoner gis individuelt og etter sakens alvorlighetsgrad
Se også administrativ prosedyre «Urettmessig innsyn i journal»