Det er gjort mindre språklige rettelser.
Det er ingen aktuelle endringer i Arena v.23.2.
Målgruppen for denne brukerveiledningen er helsepersonell innen psykisk helse og rus.
Se underkapitler for fremgangsmåte.
Opprett nytt dokument (Ctrl+N)
Registrering av hendelser i pakkeforløpet kan gjøres i den pasientspesifikke siden PPR eller i pasientlistene PPR – Kons.serie og PPR - Inneliggende. Registrering av hendelser vises i både siden PPR og pasientlistene.
3.2.1 Registrering av pakkeforløpshendelser
Velg snarveien PPR for å åpne siden med de ulike hendelsene og utfallene. Dersom siden er blank, betyr det at pakkeforløpet ikke er startet, gå tilbake til Start pakkeforløp.
Enkelte pasienter kan ha to aktive pakkeforløp PPR og aktuelt pakkeforløp må velges før det gjøres registreringer. Ved å utvide panelet på venstre side vises aktivt pakkeforløp:
Pakkeforløpsregistreringer kan også gjøres fra panelet til høyre. Utførte registreringer vises ved markering av et grønt øye:
Etter at siden PPR er åpnet, kan hendelser og utfall registreres ved å klikke på + -knappen i de enkelte kortene:
3.2.1.1 Registrering i dokumentkortet
Registrering av hendelser genererer ikke dokumentasjon i dokumentlisten/journal. Hendelser som krever nødvendig dokumentasjon må opprettes via "Nytt dokument" (søk på PPR, og velg rett dokument).
Enkelte hendelser kan registreres flere ganger ved å opprette nytt dokument. F.eks. Evalueringspunkt, da blir frister oppdatert i dokumentkort og pasientlister.
NB! Rekkefølgen av registrerte hendelser og utfall er av betydning for rapportering og måling av kvalitetsindikatorer. Ved feil kan kronologien overstyres i dokumentopplysninger.
Generell registrering av alle pakkeforløpshendelser og utfall
Avrusning
Gjelder kun for Pakkeforløp Rusbehandling (TSB). Registreres når pasienten er ferdig med avrusning i oppstart av forløpet (registreres før første fremmøte i pakkeforløp TSB). Har pasienten avrusninger senere i forløpet skal det ikke registreres.
Første fremmøte
Registreres ved behandlingsstart når pasienten er inkludert i pakkeforløp.
Pasientutsatt pakkeforløp/Pasientutsettelse
Klinisk beslutning
Hvis første kliniske beslutning er “behov for utvidet utredning”, må nytt dokumentkort opprettes for den neste kliniske beslutningen. Ved registrering av “endelig” klinisk beslutning, blir neste forløpsfrist første evaluering. Hvis klinisk beslutning er “ikke behov for viderebehandling og/eller oppfølging”, må pakkeforløpet avsluttes fra dokumentkortet “avslutning/overføring”.
Evalueringspunkt
Evalueringspunkt registreres fra dokumentkort eller dokumentliste. Ved påfølgende evalueringer opprettes nytt dokument og frist til neste evaluering blir oppdatert for angitt pakkeforløp og omsorgsnivå.
Utført aktivitet
Registrer utførte aktiviteter som gjennomføres på ulike tidspunkter underveis i pakkeforløpet.
Ved behov for å angi ulike tidspunkt, opprett nytt dokument for hver aktivitet som er utført.
Melding fastlege
Registreres når behandlingsplan sendes til fastlege, og hvis et senere evalueringspunkt fører til vesentlige endringer i behandlingsplanen.
Planlegging
Mulighet for å planlegge ulike hendelser i pakkeforløpet:
1. Første fremmøte: Når pasienten har fått en planlagt dato for første fremmøte i pakkeforløpet
2. Klinisk beslutning
3. Evalueringspunkt
Planlegging viser kun siste registering i dokumentkort, og vises ikke i PPR Sammendrag.
NB! Det er ingen kobling til Inntaksplanlegging eller Timebok.
Profesjoner
Registrer navn på ansvarlig behandler, ansvarlig spesialist og forløpskoordinator, og legg inn dato fra og med.
NB! Det er ingen kobling til konsultasjonsserier/sengepostliste.
Avslutning, overføring
1. Fyll inn dato pasienten avsluttes
2. Velg aktuell avslutning.
3. Hjelpebehov skal angis ved bruk av følgende aktiviteter:
Merknad
Fritekstfelt som kan benyttes slik foretak/klinikk selv bestemmer.
Siste versjon vises i dokumentkortet.
NB! Merknad har ingen koblinger, men vises i journal som ett teknisk dokument.
Sammendrag utskrift
Viser oversikt over registrerte hendelser og utfall. Sammendraget fremkommer i Dokumentlisten.
NB! Viser ikke planlegging, merknad og profesjoner. Kan ikke sendes elektronisk.
3.2.1.2 Feilretting – korrigering og sletting
Endring og korrigering av feilregistreringer gjøres i PPR-dokumentet tilknyttet aktuell hendelse.
1. Klikk Åpne i aktuelt dokumentkort
2. Klikk Rett/slett/flytt
3. Velg Lag ny versjon, angi begrunnelse. Klikk OK
4. Utfør aktuelle endringer
5. Klikk Godkjenn (Ctrl+G
3.2.1.3 Gjenåpning av et feilaktig avsluttet pakkeforløp
Slett dokumentet som avslutter PPR "Avslutning, overføring" og pakkeforløpet vil gjenåpnes.
Ved neste rapportering til NPR vil pakkeforløpet få aktiv status.
Pasientlistene inneholder alle pasienter, ikke påbegynte og avsluttede pakkeforløp for valgt avdeling og ev. seksjon; én rad er ett forløp. Raden gir oversikt over registrerte hendelser, frister og datoer for planlagte hendelser. På toppen av listen gjøres aktuelle valg for hvilke pasienter som skal vises. Klikk Oppdater når aktuelle valg er gjort.
Kolonnen Status viser om pakkeforløpet er startet:
Aktive pakkeforløp er markert med grønn farge og har tekst "Aktiv". Pasienter med grå fargekode og tekst PPR Start pakkeforløp har ikke aktivt pakkeforløp. Pakkeforløp kan startes her ved å klikke på PPR Start pakkeforløp.
Dobbeltklikk på pasienten for å aktivere riktig pasient. Celler med blå trekant kan redigeres, bortsett fra korrigeringer. Klikk i cellen for å registrere hendelser i pakkeforløpet:
Ved registrering i cellene for Første fremmøte, Klinisk beslutning og Evalueringspunkt, vil celler for neste hendelse bli automatisk utfylt med fristdato:
Orange farge i en celle angir at frist for hendelsen går ut om mindre enn 14 dager. Rød farge angir utløpt frist for hendelsen.
Korrigeringer
Korrigering av registrerte hendelser må ikke gjøres i selve listen, det genererer dobbeltregistrering i form av flere PPR-dokumenter av samme type. Behov for endringer gjøres ved å åpne og lage ny versjon av aktuelt dokument i pasientspesifikk side PPR eller i dokumentlisten.
Rapport PPR Kontrollrapport viser registreringer i pakkeforløpet. Rapporten kan benyttes til kvalitetskontroll før de sendes til NPR. Rapporten viser aktive pakkeforløp i angitt periode, der pasienten har hatt minst én omsorgsepisode på valgt organisasjonsenhet.
Hendelse: Type hendelser/aktiviteter i pakkeforløp psykisk helse og rus. Et kodeverk angir hendelser i pakkeforløpet. Koder fra dette kodeverket benyttes gjennom hele pakkeforløpet for å dokumentere hva som blir gjort (OID=9322). Hendelsene rapporteres med tidspunkt.
Pakkeforløp: For alle som henvises psykisk helsevern eller TSB angis aktuelt pakkeforløp. Et kodeverk angir hvilken type pakkeforløp pasienten er i (OID=9321).
PPR: Pakkeforløp psykisk helse og rus
Utfall: Hvilke mulige utfall en hendelse i pakkeforløp psykisk helsevern og rus kan få. Fem kodeverk inneholder koder som angir utfall for, eller beskrivelse av, hendelser (OID=9323, 9325,9326, 9328). Disse kodene benyttes gjennom hele pakkeforløpet sammen med hendelseskoder.