Radiologi, Henvise

Sist oppdatert: 14.10.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.5
Forfattere: Regional faggruppe Bestilling og Svar
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Tilpasset til Arena 23.2

2 Målgruppe og omfang 

Alle som har tilgang til å opprette radiologihenvisning i DIPS Arena.

Denne brukerveiledningen forutsetter at «Kom i gang med Arena» er lest.



Funksjonalitet og hvilke tjenester som kan rekvireres elektronisk kan variere fra HF til HF.

3 Fremgangsmåte 

Arkfanen Ny bestilling i siden Bestilling består av fire deler i tillegg til knappene for bl.a. lagring og sending av bestilling:

    • Rekvirent og opphold/planlagt kontakt: Her vises og registreres omsorgsnivå, avdeling, rekvirerende enhet og rekvirerende lege. Feltene Opphold og Planlagt kontakt vises kun dersom pasienten har opphold eller planlagte kontakter.
    • Kopimottaker: Her registreres kopimottakere av lab- og radiologisvar. Feltet vises først når minst én tjeneste er valgt. Knappen Fastlege er inaktivt dersom det ikke er registrert fastlege på pasienten. Ikke alle HF tilbyr kopimottaker
    • Tjenestetilbudet: Til venstre vises tjenestetilbudet og det er her lab- og radiologiske tjenester velges. Valgte tjenester vises til høyre for tjenestetilbudet. Helt til høyre registreres ev. kliniske opplysninger og tilleggsopplysninger. Her kan også anatomiske tegninger skrives ut.
    • Tjenesteyter: For at standard tjenesteyter velges automatisk må Røntgensted settes under «Mine innstillinger».

 

3.1 Opprette radiologihenvisning 

Opprette radiologihenvisning

  1. Velg aktuell pasient.
  2. Åpne siden Bestilling (Ctrl+Alt+Z). Arkfanen Ny bestilling åpnes.
  3. Kontroller og ev. korriger verdiene i feltene Omsorgsnivå, Avdeling, Rekvirerende enhet og Rekvirerende lege. Alle feltene må ha verdi for at tjenestetilbudet skal vises.
  • Dersom pålogget bruker ikke har tilgang til å rekvirere, vil feltet Rekvirerende lege være tomt. Det må da registreres en bruker som har tilgang til å rekvirere for at tjenestetilbudet skal vises.
  1. Kontroller og ev. korriger verdien i feltet Opphold eller Planlagt kontakt.
  • Disse feltene er tilgjengelig kun dersom det finnes kontakter eller planlagte kontakter som kan knyttes til bestillingen. Feltene er ikke obligatoriske.
  1. Velg tjenester i tjenestetilbudet. Valgte tjenester vises til høyre for tjenestetilbudet og blir gruppert som lab- eller radiologitjenester.

I søkefeltet (Ctrl+K) kan det søkes etter enkelttjenester og pakker. Vær oppmerksom på at man ved bruk av søkefeltet vil få treff på både

enkeltundersøkelser og pakker som inneholder aktuell undersøkelse/analyse.

 

 

6. Velg Tjenesteyter. For at Standard tjenesteyter velges automatisk må Røntgensted settes under «Mine innstillinger». Skal andre tjenesteytere benyttes velges dette fra nedtrekksmenyen.

 

7. Velg Hastegrad.

 

8. Fyll ut Kliniske opplysninger, Tilleggsopplysninger og eventuell sjekkliste.

 

9. Registrer ev. kopimottaker av radiologisvar. Klikk Fastlege for ev. å legge til pasientens fastlege.

    • Feltet for Kopimottaker blir aktivt først når minst én tjeneste er valgt.
    • Knappen Fastlege er inaktiv dersom det ikke er registrert fastlege på pasienten.

10. Klikk Send bestilling (Ctrl+Enter) når bestillingen er ferdig.

    • Knappen Send bestilling blir aktiv først når alle obligatoriske felt for bestillingen er utfylt.
      Hinttekst på send-knappen viser ev. manglende registreringer eller andre konflikter .
    • Arkfanen Oversikt åpnes med fokus er på den sendte bestillingen.

 

3.2 Kopiere tidligere henvisning 

Man kan kopiere en tidligere radiologihenvisning. Dette gjøres via siden Bestilling, og Oversikt. Velg aktuell henvsining og velg Kopier bestilling.

 

 

3.3 Multidisiplinær bestilling 

Arena Bestilling er en multidisiplinær bestillingsløsning. Det betyr at det kan bestilles laboratorieundersøkelser og henvises til radiologiske undersøkelser i samme bestilling.
OBS! Gjelder ikke patologibestillinger som skal tas samtidig med radiologisk undersøkelser, for eksempel intervensjon. Se lokale brukerveiledninger for hvert enkelt HF for disse.

 

  1. Opprett en ny bestilling (Ctrl+Alt+Z). Kontroller og ev. korriger Avdeling og Rekvirerende enhet. Registrer Rekvirerende lege hvis nødvendig.
  2. Velg tjenester.
  3. Kontroller og ev. korriger Tjenesteyter og Hastegrad for radiologitjenester.
  4. Registrer kliniske opplysninger og velg mottakere av opplysningene. Standardverdi er Alle mottakere.

 

 

5. Klikk Legg til kliniske opplysninger og velg mottaker dersom lab og radiologi skal ha ulik informasjon.

    • Det anbefales å bruke denne funksjonen for å sende sensitive pasientdata kun til de som har tjenstlig behov for å se disse.

 

6. Registrer tilleggsopplysninger.

7. Registrer ev. kopimottakere.

8. Send bestillingen (Ctrl+Enter). Multidisiplinære bestillinger skal ikke lagres som utkast.

4 Definisjoner 

Bestilling

En bestilling kan resultere i at en eller flere rekvisisjoner opprettes. Dersom bestillingen består av flere materialer, kan dette resultere i en rekvisisjon pr materiale. Dette bestemmes av aktuell konfigurasjon.

Henvisning

En bestilling av radiologitjenester.

Multidisiplinær bestilling

En bestilling som inneholder flere disipliner, for eksempel bestillinger til både laboratorier og radiologi.

Rekvisisjon

En bestilling av laboratorieundersøkelser.

Tjenester

De tjenestene som foretaket tilbyr til rekvirentene/de som henviser. En tjeneste kan være en laboratorieundersøkelse eller radiologiundersøkelse. Til hver tjeneste følger et sett med egenskaper f.eks. påkrevde beholdere, spørsmål som må besvares ved bestilling, veiledning etc.

Tjenestetilbud

Er det tilbudet av tjenester eller analyser som tilbys rekvirentene.

Tjenesteyter

Den som tilbyr tjenester for bestilling. Dette kan være et laboratorium, en radiologiavdeling eller et fagsystem.