Retningslinjer Nødrutiner - sengepost

Sist oppdatert: 10.05.2023
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 0.1
Forfatter: Iselin Andresen
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Hensikt og omfang 

  • Nødrutiner – manuelle rutiner trer i kraft når nettverk og/eller DIPS er nede.

 

  • Nødrutiner skal benyttes til nettverket og/eller DIPS igjen er tilgjengelig.

Ansvar / målgruppe 

Ansvar

Avdelingsleder har ansvar for at alle får opplæring i nødrutiner og hvor man finner dem.

Målgruppe

Alle brukere av DIPS

Handlinger 

  • Nødrutine-perm: Hver enhet skal ha tilgjengelig perm inneholdene nødrutineprosedyre og skjemaer som skal benyttes når manuelle rutiner trer i kraft.

  • Vedlikehold av Nødrutine-perm: Avdelingene må selv kopiere tilstrekkelig antall skjemaer som skal benyttes i den manuelle registreringen. Følg linken for å finne skjemaer til utskrift: Nødrutineskjema - Ortopedisk sengepost
  • Avdelingsleder har ansvar for å holde permen oppdatert.

  • Personopplysninger / pårørende.
    Ved planlagt bruk av nødrutiner skal en fylle ut skjema ”Personopplysninger” for hver pasient (personopplysninger og pårørende) Oppbevares i kurvebok / oppholdsmappe.

  • Pasient-ID: Pasient-ID må på all dokumentasjon når manuelle rutiner trer i kraft. Dokumenter og skjemaer legges i oppholdsmappen.

  • Ved overflytting til annen post: Kopi av informasjon følger pasienten.

  • Etterregistrering: Når DIPS igjen er tilgjengelig skal data etterregistreres. Dette er et ansvar som ligger til den enkelte avdeling ved avdelingsleder. Når etterregistreringen er utført, skal skjemaer/datagrunnlag makuleres.

Når nettverket ligger nede over lengre tid, og det blir mye som må etterregistreres/skrives, tar avdelingsleder kontakt med arkiv for eventuell hjelp til skanning av ”nødskjemaer” i forhold til sykepleienotater.

  • Nødrutiner journaldokumenter: All legedokumentasjon dikteres på bånd, som blir lagt i oppholdsmappen. Hentes av arkiv/rev.sekr.