Oksygenbehandling for hjemmebruk er aktuelt ved kronisk respirasjonssvikt eller situasjonsbetinget hypoksemi ved aktivitet/anstrengelse (ADL), trening, flyreiser eller bilkjøring. Undersøkelse rekvireres ved poliklinikk for lungesykdommer og allergi (internhenvisning eller tlf. 19280).
Forholdsregler: Pasienten skal være optimalt medisinert. Stabil fase >4 uker. Røykfri >3 mnd. Brannsikkerhet.
LTOT (Langtids oksygenterapi)
Indikasjon: PaO2 < 7,3 kPa, eller PaO2 < 8 kPa med polycytemi eller cor pulmonale.
Dokumentert bedret overlevelse og funksjonsevne forutsatt bruk > 15 t/døgn. Brukes helst 24 t/døgn.
Utredning: Arteriell blodgass i hvile. O2-dose titreres til SpO2 > 90 %, PaO2 > 8 kPa i hvile. Oksygendose bør også tilpasses for søvn og anstrengelse.
Komplikasjoner: Hyperkapni. Arteriepunksjon.
Oppfølging: Dersom LTOT indikasjon er tilstede ved starttidspunkt og ved kontroll etter 3 mnd., opprettholdes LTOT behandling. Videre kontroller hver 6.-12. mnd. ved lungepol. Stasjonært og bærbart utstyr vurderes.
AMBOX (Ambulatorisk oksygen)
Indikasjon: Hypoksemi ved ADL eller aktivitet utenfor hjemmet hos pasienter med eller uten indikasjon for LTOT. Begrenset dokumentasjon på langtidseffekt hos pasienter uten LTOT.
Utredning: Arteriekran. Arbeidsbelastning med gangtest evt. sykkel uten og med supplerende O2. O2-dose titreres til PaO2 > 8 kPa, SpO2 > 90 %. Ved bedring i PaO2, dyspné, og funksjonsevne kan AMBOX tilbys motivert pasient.
HAST (Hypoxia-altitude simulation test)
Indikasjon: Lufttrykket i en flykabin er lavere enn ved havnivå, og oksygeninnholdet i blod kan dermed bli redusert til under grensen for hvor internasjonale retningslinjer anbefaler supplerende O2 (PaO2 < 6,6 kPa). Lungesyke er spesielt utsatt. Henvis i god tid før flyreisen: pasienter med tidligere ubehag i fly, og pasienter med SpO2 < 95 %, evt. med nedsatt funksjonsnivå med desaturasjon ved gange.
Utredning: Arteriekran. 15 minutter med inhalasjon av 15,1 % O2 i hvile og evt. supplert med langsom gange i 5 minutter. Registrering EKG, SpO2, PaO2, dyspné. Supplerende O2 ved flyreise (oftest 2 L/min) dersom PaO2 < 6,6 kPa.
Ifølge førerkortforskriftene skal fører av motorvogn ha PaO2 > 8 kPa og PaCO2 <6,5 kPa. Legen plikter å melde fra til fylkeslegen dersom pasienten ikke oppfyller kravet, konferer evt. med overlege. Bærbart oksygenutstyr til bruk for bilkjøring kan tilpasses individuelt.