Dette er en ny brukerveiledning.
Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2
Målgruppen for denne brukerveiledningen er DIPS-forvaltere og pasientsikkerhetsansvarlige som har som oppgave å overvåke innsynslogger i DIPS Arena. Dette kan være gjennomføring av stikkprøvekontroller, følge opp forespørsler fra pasienter om mistanke om uvanlige innsyn på deres data, eller følge opp tilfeller der DIPS-brukere ser ut til å ha utført uvanlige oppslag på pasienter.
Denne brukerveiledningen gjelder ikke de foretakene som har tatt i bruk automatisk logganalyse ved mønstergjenkjenning.
Bidra til å sikre enhetlig og god praksis i virksomheten når det gjelder innsyn i journal, herunder veiledning av ledere og medarbeidere. Videre er formålet å avdekke og følge opp uvanlige innsyn.
Denne brukerveiledningen må forankres lokalt i virksomhetens informasjonssikkerhets-rutiner.
For å gjennomføre stikkprøvekontroll av journalinnsyn med innsynsrolle må man først kjøre rapporten «D-9816 Eksplisitte beslutninger i periode». Denne rapporten kan benyttes for å overvåke omfanget av bruken av innsynsroller i eget foretak.
Beslutningsmalen Deltar i behandling av pasienten benyttes kun i Innsynsroller. Resultatet av kjøring av denne rapporten er derfor omfanget av bruk av innsynsrollen i valgt periode i eget foretak. Rapporten viser fødselsnummer og navn på pasient, brukerens brukernavn, navn, stilling og defaltavdeling, og tidspunkt for registrering av beslutningen.
Resultat av kjøring av rapport D-9816 Eksplisitte beslutninger i periode (kolonne som viser bruker er fjernet)
Gruppér på kolonnen Tildelt til bruker
Slå på Bruk autofilter nederst i rapporten. Dra kolonnen Tildelt til bruker opp i det grå feltet over rapportresultatet. Du vil nå se antall ganger hver bruker har brukt innsynsrollen i perioden.
Ved stikkprøvekontroller skal det sjekkes om bruker hadde tjenstlig behov for oppslag på aktuell pasient på tidspunktet for bruk av innsynsrollen. Tjenstlig behov kan være at pasienten har registrert en mottatt eller åpen henvisning, planlagt kontakt eller planlagt oppmøte, innleggelse eller poliklinisk besøk på organisasjonsenheter som bruker har tilgang til. Eller at bruker er angitt som behandler på planlagt oppmøte eller pågående opphold, har pasienten i egen timebok eller har opprettet journaldokument på pasienten.
Hvis det avdekkes et uvanlig innsyn som man ser behov for å følge opp videre, kan rapporten D-6093 Journal innsynslogg (i Classic) benyttes for å finne ut hvilke dokumenter brukeren har hatt innsyn i, og rapport A-1161 Innsynslogg sider og faner (i Arena) for å finne ut hvilke pasientspesifikke sider brukeren har åpnet på pasienten i det aktuelle tidsrommet.
Hvis det kommer en forespørsel fra en pasient om mistanke om uvanlige innsyn på deres data av en konkret bruker, kan dette følges opp på samme måte som beskrevet i avsnittene 1.1.2 og 1.1.3 over. Her brukes rapport D-6093 for journalinnsyn (Classic) og rapport A-1161 for innsyn i sider og faner (Arena).
Hvis man via disse rapportene finner at aktuell bruker har hatt innsyn i pasientens data, må det undersøkes om brukeren har hatt et tjenstlig behov for innsyn på pasienten, ved å følge stegene beskrevet i kapittel 3.3. over.
Hvis man finner uvanlige innsyn, enten ved stikkprøvekontroll eller etter meldt mistanke fra pasient, der man ikke finner at brukeren har hatt et tjenstlig behov for innsyn, skal dette følges opp overfor pasienten og den aktuelle medarbeideren, i henhold til virksomhetens rutiner.
Hvis det er stadfestet innsyn i journaldokumenter uten tjenstlig behov:
Involvering av andre foretak bør skje ved varsling til virksomhetens leder for informasjonssikkerhet.
Prosedyre Loggkontroll journalinnsyn Metodebok