Brukerveiledningen er utarbeidet for å hjelpe brukere til å finne svar på spørsmål som er ofte stilt til lokal forvaltning eller sykehuspartner.
Alle som har tilgang til siden operasjon, operasjonsoversikt og venteliste operasjon.
Bruk alltid hamburgermeny fra operasjonsoversikt for å komme til riktig operasjonssak
Bestill ny operasjon, legg inn operasjonstypen som er brukt og legg inn aktuelle prosedyrekoder.
Velg hastegrad: Umiddelbart, akutt, haster eller kan vente og svar nei på om pas skal komme tilbake.
Huk av for etterregistrering og sett inn dato for når operasjonen ble utført.
Fyll ut operatørvurdering. Trykk på fanen gjennomføring og dokumentasjon. Fyll inn riktige operasjonstider, obs hak av for vis flere valg og vis dato.
Da kan operasjonsprotokoll og operasjonsbeskrivelse benyttes.
Denne funksjonen er tilgangsstyrt. Følg lokal prosedyre.
Alle HF untatt OUS har mulighet til å slette operasjonsssak om kun bruker har registrert i opersjonssak.
For OUS eller om flere brukere har registrert i operasjonssak, må lokal forvaltning kontaktes.
For de som kan slette operasjon :
I operasjonssaken til pasienten finnes knapp for slett operasjon:
Ved å trykke på slett operasjon, får du beskjed om hvilke dokumenter og arbeidsoppgaver som slettes samtidig med operasjonsbestillingen.
Når du da trykker slett operasjon forsvinner alle dokumenter.
Kolonne for rekkefølge i operasjonsoverikten må sorteres i stigende rekkefølge for å kunne endre rekkefølgen (pilen peker opp).
For å endre rekkefølge må ressursutvalget på venstre side stemme med hovedressursen som foretaket har (stue eller team).
Viser ressurslisten at du har valgt team og ditt HF har stue som hovedressurs, vil du ikke få endret rekkefølge.
Da må du i tillegg hake av for hovedressursen i ressurslisten.
Viser i bildet under eksempel på dette: Bildet til venstre har valgt team i ressurslisten og du får ikke endret rekkefølgen. Bildet til høyre har valgt team, men også stuene er valgt inn og da får en endret rekkefølge.
Husk at haken for vis gjennomførte må være på. Filtrering i operasjonsoversikten kan gjøre at du ikke får endret rekkefølge.
Gå inn på pasientens henvisningsside (Ctrl+ Alt+ H)
Ved manglende tilgang til å utføre dette, så er knappen endre kontakt/opphold ikke tilgjengelig/lyse grå. Er det feil eller mangler i tidsregistreringen på operasjonen, får du ikke tilgang til å endre. Sjekk tidsregistrering i operasjonssaken og rett opp eventuelle feil, det kan feks ikke kun stå stue ut i tidsregistreringen. Når dette er gjort vil du kunne få tilgang til knappen endre kontakt/opphold om du har tilgang til aktuell avdeling.
Har du ikke tilgang til avdelingen, så må du kontakte avdelingen som har tilgang for hjelp.
Gå til pasientens henvisningsside (Ctrl + alt + H).
Trykk på åpne time og klikk på endre kontakt, finn kontakten som operasjonen skal endres til og klikk utfør.
Da er operasjonen tilknyttet riktig kontakt. Gjøres dette når operasjonen er avsluttet, se pkt 3.6
Ved manglende tilgang til å utføre dette, så er knappen endre kontakt/opphold ikke tilgjengelig/lyse grå. Er det feil eller mangler i tidsregistreringen på operasjonen, får du ikke tilgang til å endre. Sjekk tidsregistrering i operasjonssaken og rett opp eventuelle feil. Når dette er gjort vil du kunne få tilgang til knappen endre kontakt/opphold om du har tilgang til aktuell avdeling.
Har du ikke tilgang til avdelingen, så må du kontakte avdelingen som har tilgang for hjelp.
Sjekk så om du har åpne kontakter som evt kan avlyses/fjernes.
Mangler du tilgang til ressursliste, så sjekk under dine innstillinger. Hvilket arbeidssted er brukerrollen din tilknyttet. Er denne blank så fyll inn ditt arbeidssted, så lagre og lukk. Det er nødvendig å logge ut og inn igjen før ressurslisten er på plass.
Operasjon skal kodes i operasjonsprotokoll i operasjonssak, for gjenbruk av koder til operasjonsbeskrivelse og medisinsk koding. Godkjent operasjonsprotokoll gir data til infeksjonsovervåkning i Webport og Arena (dette hentes ikke fra medisinsk koding). Godkjent operasjonsprotokoll der det er registrert overvåkningspliktige prosedyrekoder fører til automatisk opprettelse av infeksjonssak i Arena.
Bestilling av operasjon til inneliggende pasienter. Ctrl+ shift+ E kommer direkte til operasjonsbestilling. Her legger du inn operasjonstype, beskrivelse og prosedyrekoder. Under hastegrad velger du blant de 4 første valgene:
Skal pasienten opereres på en valgt dato velger en "kan vente" og trykker nei på om pasienten skal komme tilbake, da vil du få valget på ønsket dato for operasjon/prosedyre.
Når dato er satt ligger pasienten på operasjonsoversikten på aktuell dato.
Ctrl+ Shift+ E, så kommer du til operasjonsbestilling. Sett inn operasjonstype, beskrivelse og prosedyrekode.
Velg hastegrad: Umiddelbart, Akutt, Haster eller Kan vente.
Påse at behandlingssted er riktig, dvs sykehuset hvor pasienten skal opereres. Knytt til innleggelsen. Beskjeder kan legges inn under planleggingskommentar. Trykk godkjenn og pasienten ligger på operasjonsoversikten på valgt behandlingssted. Har du valgt dato for operasjon/prosedyre så ligger den på valgt dato.
Fyll ut operatørvurderingen
Pasienten må overføres til riktig avdeling. Dette gjøres via siden opphold. Gå til sengepostrutiner og velg overflytt. Legg så inn avdeling, seksjon og post og trykk overflytt.
Tips; om pasienten ikke finnes på riktig operasjonsoversikt/sted, så må det dette endres via rediger operasjon.
Overflytting av pasienter fra operasjon til teknisk post, skjer via tidsregistrering i operasjonssak eller på operasjonsoversikt. Ved å bruke postoperativ inn flyttes pasienten automatisk til teknisk post PO som er satt opp i systemet. Har du flere valg vil disse komme opp og du må bekrefte hvilken teknisk post du evt skal flytte til.
Kan evt gjøres via sengepostrutiner, overflytting.