Gange og forflytning omhandler evnen til å bruke store muskelgrupper til å gå og forflytte seg fra en utgangsstilling til en annen, som fra liggende til sittende, sittende til stående eller forflytte seg fra for eksempel rullestol til seng. De fleste personer med CP har utfordringer med gangfunksjon, noe som kan være et resultat av begrensninger på både kroppsfunksjon, -struktur og aktivitetsnivå, samt i omgivelsene. Vansker med gange og forflytning vil påvirke mulighet til selvstendighet, aktivitet og deltakelse i hverdagslivet.1 Gange og forflytning er høyt prioritet i rehabilitering.2 Mange voksne med CP opplever redusert gangfunksjon med økende alder, noen allerede fra ungdomstiden. Reduksjonen er mest uttalt hos personer med bilateral CP.3 Funksjonsreduksjonen kan både bestå av redusert ganghastighet, -distanse, vansker med enkelte underlag og økt energibruk ved gange.3
Hovedanbefaling 1
Barn med CP (uavhengig av subtype og funksjonsnivå) bør kartlegges med hensyn til gange og forflytning i henhold til NorCP protokoll. Hos voksne bør gange og forflytning kartlegges ved indikasjon på funksjonsendring som personen eller nærpersoner opplever som et problem.
Utvidet anbefaling
Gjennomføring
Praktisk, slik kan anbefalingen følges
Kartlegging av gange og forflytning bør omfatte komponenter på kroppsfunksjons-, aktivitets-, og deltakelsesnivå. Omgivelsesfaktorer bør også alltid tas i betraktning, spesielt ved bruk av forflytningshjelpemidler. Et godt utgangspunkt er måleinstrumenter som benyttes i NorCP (Gross Motor Function Measure (GMFM), Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI/PEDI-CAT) og Functional Mobility Scale (FMS) (Kartleggingsverktøy).
Andre aktuelle instrumenter er: Timed up and go (TUG), 6 minutters gangtest (6MWT), 10 m gangtest, Edinburgh Visual Gait Score (EVGS), Bergs Balanseskala (BBS), Mini-BESTest og Cooper test (Kartleggingsverktøy).
3DGA er en standardisert undersøkelsesmetode for objektiv registrering av gangfunksjonen.6 Undersøkelsen gir en ytterligere forståelse av leddenes bevegelser (kinematikk), og belastning og krefter som virker under gange (kinetikk) som påvirker gangmønsteret i tre plan. Samtidig måles også ganghastighet, skrittlengde, skrittbredde og gangsymmetri. Mer detaljert beskrivelse er i nettressurs fra Oslo Universitetssykehus.7 Nettressurs for informasjon og beregning av GAS mål skåre og COPM er aktuell i målsetningsprosesser.89 Ved utarbeidelse av mål anbefales det også å følge SMART-prinsippene (spesifikke, målbare, aktuelle, realistiske, tidsavgrensede).
Hovedanbefaling 2
Barn og unge med mål om å fremme gangfunksjon og forflytning bør få målrettet funksjonstrening i høy nok dose organisert i intensive bolker,.2101112
Utvidet anbefaling
Gjennomføring
Praktisk, slik kan anbefalingene følges
På bakgrunn av kartleggingen bør tiltakene vektlegge direkte praksis på hele ferdigheten i en mest mulig naturlig kontekst, og hvor barnet er aktivt med i å løse bevegelsesproblemet Det bør benyttes prinsipper for motorisk læring, og en mest mulig «hands-off» tilnærming i tilretteleggingen for barnets egen utforsking.21014 HABIT-ILE er program med fundament i disse prinsippene.
Ved trening av gangfunksjon kan en vurdere rytmisk, auditiv «cuing» da dette kan fremme skrittfrekvens, steglengde og ganghastighet.15 Hvis komponenter på kroppsfunksjon og -strukturnivå begrenser muligheten til å nå det funksjonelle målet bør trening på dette nivået (eks. styrketrening/lenke) vurderes, forutsatt at man samtidig øver på hele målferdigheten.12 Funksjonell styrketrening kan inkludere gange, løping, trappegang med ekstra vektbæring, hvor aktiviteten utføres med høyt tempo/hastighet.16 Ved mistanke om at ortopediske problemstillinger begrenser gangfunksjon bør det henvises til ortopedisk vurdering, og eventuelt 3DGA (se Ortopedi).
Hovedanbefaling 3
Barn med CP og begrenset gangfunksjon bør få tilbud om motorisert hjelpemiddel (elektrisk rullestol) for å fremme funksjonell mobilitet og selvstendig forflytning, som kan gi mulighet for deltakelse og utforskning av miljøet relatert til individuelle mål.1718
Gjennomføring
Barn med CP hvor det er forventet begrenset fremtidig gangfunksjon bør gis mulighet til selvstendig forflytning på samme tidspunkt som barn uten CP forflytter seg.19 Også for yngre barn med lett motorisk affeksjon (f.eks GMFCS II) hvor man forventer selvstendig, men forsinket gangfunksjon, kan introduksjon av motorisert hjelpemiddel bidra til økt deltakelse og selvstendighet, spesielt i uteaktivitet.20 Introduksjon av motorisert hjelpemiddel hemmer eller forsinker ikke fremtidig gange, men kan bidra til å styrke kognitiv- og psykososial utvikling gjennom mulighet til selvstendig forflytning.2122 Også for personer med svært begrenset egenbevegelse og intellektuell funksjonsnedsettelse kan elektrisk rullestol brukt i tilrettelagte omgivelser (f.eks gymsalaktivitet) gi positiv erfaring med selvinitiert forflytning.
Hovedanbefaling 4
Ungdom og voksne med CP som har mål om å opprettholde gangfunksjon bør få tilbud om målrettet og intensiv funksjonstrening.1023 Avlastning ved bruk av ganghjelpemidler eller rullestol bør inngå i en totalvurdering.
Utvidet anbefaling
Gjennomføring
Funksjonelle mål knyttet til gange og forflytning bør diskuteres i en helhetlig kontekst der aktiviteter, energibruk, selvstendighet og kompenserende tiltak veies opp mot hverandre. Forverring av gange og forflytningsevne representerer for mange en endring i livssituasjon. En prosess omkring målformulering bør derfor skje over tid, med mulighet for rådgivning og veiledning fra fagpersoner. Reformulering av mål og eventuell av avslutning av tiltak er en prosess som for mange krever bearbeiding over tid.
Gangfunksjon bør trenes i reell kontekst i et deltakelsesperspektiv. Gange på forskjellige underlag både med og uten ganghjelpemiddel og ortopediske hjelpemidler anbefales. Gangfunksjon kan trenes på tredemølle med eller uten avlastning av kroppsvekt.231045
Unge voksne og voksne med uni- eller bilateral CP med/eller i risiko for ankelkontraktur bør benytte ankel-fotortoser for å fremme funksjonell hastighet og dorsalfleksjon i ankel, samt for å forebygge snubling og fall under gange.10
I EtD diskusjonen med fagpersoner kom det frem ulikhet med hensyn til vurderingen av hvor tidlig motorisert forflytningshjelpemiddel skal introduseres, og om dette også skal tilbys på et tidlig tidspunkt til barn med funksjonsnivå tilsvarende GMFCS nivå I og II. Flere uttrykte likevel stor nytte av en slik anbefaling, og at fagmiljøene allerede er i gang med denne type tiltak. Det ble trukket frem eksempler fra barnehager hvor de etter tidlig introduksjon av motorisert forflytningshjelpemiddel erfarte at det ble mindre bæring for de ansatte. Det er viktig med god informasjon ved introduksjon av tiltaket for å sikre kompetanse og forståelse både hos foreldre/foresatte og personale i barnehagen.
I EtD diskusjon med brukerrepresentanter ble det understreket at tidlig introduksjon av elektrisk rullestol var av betydning for aksept og normalisering av bruk av denne type hjelpemiddel hos barnet. Det er viktig at hensikt med hjelpemiddelet formidles tydelig til foreldre i forkant av søknadsprosessen. For å gjøre det lett tilgjengelig å ta i bruk elektrisk rullestol på de ulike arenaene barn og familien deltar i, ble det fremhevet at det er avgjørende at elektrisk rullestol til de minste barna bør kunne transporteres i en ordinær familiebil. Anbefalingene ble samlet vurdert som både nyttige og gjennomførbare, med få ulemper knyttet til tiltakene.