Gange, forflytning og mobilitet

28.08.2024Versjon 1.6Forfatter: Kine Mefald Tveten, Gunfrid V Størvold, Eli Hereide, Petra Ahlvin Nordby i samarbeid med redaksjonen

Innledning 

Gange og forflytning omhandler evnen til å bruke store muskelgrupper til å gå og forflytte seg fra en utgangsstilling til en annen, som fra liggende til sittende, sittende til stående eller forflytte seg fra for eksempel rullestol til seng. De fleste personer med CP har utfordringer med gangfunksjon, noe som kan være et resultat av begrensninger på både kroppsfunksjon, -struktur og aktivitetsnivå, samt i omgivelsene. Vansker med gange og forflytning vil påvirke mulighet til selvstendighet, aktivitet og deltakelse i hverdagslivet.1 Gange og forflytning er høyt prioritet i rehabilitering.2 Mange voksne med CP opplever redusert gangfunksjon med økende alder, noen allerede fra ungdomstiden. Reduksjonen er mest uttalt hos personer med bilateral CP.3 Funksjonsreduksjonen kan både bestå av redusert ganghastighet, -distanse, vansker med enkelte underlag og økt energibruk ved gange.3

Kartlegging 

Hovedanbefaling 1

Barn med CP (uavhengig av subtype og funksjonsnivå) bør kartlegges med hensyn til gange og forflytning i henhold til NorCP protokoll. Hos voksne bør gange og forflytning kartlegges ved indikasjon på funksjonsendring som personen eller nærpersoner opplever som et problem.

 

Utvidet anbefaling

  • Det bør brukes standardiserte, reliable og validerte måleinstrument når gange og forflytning kartlegges.3 Standardisert testing bør ledsages av observasjon og bevegelsesanalyse i naturlige omgivelser.
  • Ved sammensatt og komplisert gangproblematikk bør henvisning til spesialisthelsetjenesten og tredimensjonal databasert ganganalyse (3DGA) vurderes.
  • Som grunnlag for å formulere og evaluere individualiserte mål anbefales Goal Attainment Scaling (GAS)4 og/eller Canadian Occupational Performance Measure (COPM).5

 

Gjennomføring

Praktisk, slik kan anbefalingen følges

Kartlegging av gange og forflytning bør omfatte komponenter på kroppsfunksjons-, aktivitets-, og deltakelsesnivå. Omgivelsesfaktorer bør også alltid tas i betraktning, spesielt ved bruk av forflytningshjelpemidler. Et godt utgangspunkt er måleinstrumenter som benyttes i NorCP (Gross Motor Function Measure (GMFM), Pediatric Evaluation of Disability Inventory (PEDI/PEDI-CAT) og Functional Mobility Scale (FMS) (Kartleggingsverktøy).

 

Andre aktuelle instrumenter er: Timed up and go (TUG), 6 minutters gangtest (6MWT), 10 m gangtest, Edinburgh Visual Gait Score (EVGS), Bergs Balanseskala (BBS), Mini-BESTest og Cooper test (Kartleggingsverktøy).


3DGA er en standardisert undersøkelsesmetode for objektiv registrering av gangfunksjonen.6 Undersøkelsen gir en ytterligere forståelse av leddenes bevegelser (kinematikk), og belastning og krefter som virker under gange (kinetikk) som påvirker gangmønsteret i tre plan. Samtidig måles også ganghastighet, skrittlengde, skrittbredde og gangsymmetri. Mer detaljert beskrivelse er i nettressurs fra Oslo Universitetssykehus.7 Nettressurs for informasjon og beregning av GAS mål skåre og COPM er aktuell i målsetningsprosesser.89 Ved utarbeidelse av mål anbefales det også å følge SMART-prinsippene (spesifikke, målbare, aktuelle, realistiske, tidsavgrensede).

Fremme gangfunksjon 

Hovedanbefaling 2

Barn og unge med mål om å fremme gangfunksjon og forflytning bør få målrettet funksjonstrening i høy nok dose organisert i intensive bolker,.2101112

 

Utvidet anbefaling

  • Det bør settes funksjonelle mål med utgangspunkt i barn og unges ønsker, som er realistiske med hensyn til alder, GMFCS-nivå og personlige faktorer.210
  • For å fremme gangfunksjon bør alle barn og unge med CP på GMFCS-nivå I-III øve på å gå med eller uten ganghjelpemiddel.2101112
  • Gangfunksjon kan også trenes på tredemølle med eller uten avlastning av kroppsvekt med seleoppheng.13
  • Trening bør ha en tilstrekkelig høy dose ( >3ggr/uke). Intensive, avgrensede perioder anbefales framfor kontinuerlig lavfrekvent trening.1012
  • HABIT-ILE (målrettet intensiv funksjonstrening som inkluderer over- og underekstremiteter) kan vurderes som metode for gjennomføring av intensive treningsperioder.12
  • Intervensjoner rettet mot bedring av gangfunksjon ved risiko for kontraktur i leggmuskulatur bør inneholde tiltak for å vedlikeholde muskellengde i leggmuskulatur, som ankel-fotortose.1 (lenke til Ortoser).
  • Ved feilstilling i føtter som begrenser gangfunksjon bør det vurderes henvisning til ortopedkirurg. (Gangvansker).

 

Gjennomføring

Praktisk, slik kan anbefalingene følges

På bakgrunn av kartleggingen bør tiltakene vektlegge direkte praksis på hele ferdigheten i en mest mulig naturlig kontekst, og hvor barnet er aktivt med i å løse bevegelsesproblemet Det bør benyttes prinsipper for motorisk læring, og en mest mulig «hands-off» tilnærming i tilretteleggingen for barnets egen utforsking.21014 HABIT-ILE er program med fundament i disse prinsippene.

 

Ved trening av gangfunksjon kan en vurdere rytmisk, auditiv «cuing» da dette kan fremme skrittfrekvens, steglengde og ganghastighet.15 Hvis komponenter på kroppsfunksjon og -strukturnivå begrenser muligheten til å nå det funksjonelle målet bør trening på dette nivået (eks. styrketrening/lenke) vurderes, forutsatt at man samtidig øver på hele målferdigheten.12 Funksjonell styrketrening kan inkludere gange, løping, trappegang med ekstra vektbæring, hvor aktiviteten utføres med høyt tempo/hastighet.16 Ved mistanke om at ortopediske problemstillinger begrenser gangfunksjon bør det henvises til ortopedisk vurdering, og eventuelt 3DGA (se Ortopedi).

Fremme mobilitet 

Hovedanbefaling 3

Barn med CP og begrenset gangfunksjon bør få tilbud om motorisert hjelpemiddel (elektrisk rullestol) for å fremme funksjonell mobilitet og selvstendig forflytning, som kan gi mulighet for deltakelse og utforskning av miljøet relatert til individuelle mål.1718

 

Gjennomføring

Barn med CP hvor det er forventet begrenset fremtidig gangfunksjon bør gis mulighet til selvstendig forflytning på samme tidspunkt som barn uten CP forflytter seg.19 Også for yngre barn med lett motorisk affeksjon (f.eks GMFCS II) hvor man forventer selvstendig, men forsinket gangfunksjon, kan introduksjon av motorisert hjelpemiddel bidra til økt deltakelse og selvstendighet, spesielt i uteaktivitet.20 Introduksjon av motorisert hjelpemiddel hemmer eller forsinker ikke fremtidig gange, men kan bidra til å styrke kognitiv- og psykososial utvikling gjennom mulighet til selvstendig forflytning.2122 Også for personer med svært begrenset egenbevegelse og intellektuell funksjonsnedsettelse kan elektrisk rullestol brukt i tilrettelagte omgivelser (f.eks gymsalaktivitet) gi positiv erfaring med selvinitiert forflytning.

Opprettholde gangfunksjon 

Hovedanbefaling 4

Ungdom og voksne med CP som har mål om å opprettholde gangfunksjon bør få tilbud om målrettet og intensiv funksjonstrening.1023 Avlastning ved bruk av ganghjelpemidler eller rullestol bør inngå i en totalvurdering.

 

Utvidet anbefaling

  • Det bør settes funksjonelle mål som er realistiske med hensyn til alder, GMFCS-nivå og personlige- og omgivelsesfaktorer. Trening av gangfunksjon bør iverksettes for å etablere/reetablere et nytt og/eller mer effektivt gangmønster f.eks. etter kirurgi eller ved tilpasning av et nytt ortopedisk hjelpemiddel.
  • Intensive, avgrensede treningsperioder ( >3ggr/uke) anbefales framfor kontinuerlig lavfrekvent trening.10
  • Kompenserende tiltak som ganghjelpemiddel, manuell eller elektrisk rullestol bør i samarbeid med personen selv og/eller nærpersoner vurderes.

 

Gjennomføring

Funksjonelle mål knyttet til gange og forflytning bør diskuteres i en helhetlig kontekst der aktiviteter, energibruk, selvstendighet og kompenserende tiltak veies opp mot hverandre. Forverring av gange og forflytningsevne representerer for mange en endring i livssituasjon. En prosess omkring målformulering bør derfor skje over tid, med mulighet for rådgivning og veiledning fra fagpersoner. Reformulering av mål og eventuell av avslutning av tiltak er en prosess som for mange krever bearbeiding over tid.

 

Gangfunksjon bør trenes i reell kontekst i et deltakelsesperspektiv. Gange på forskjellige underlag både med og uten ganghjelpemiddel og ortopediske hjelpemidler anbefales. Gangfunksjon kan trenes på tredemølle med eller uten avlastning av kroppsvekt.231045

 

Unge voksne og voksne med uni- eller bilateral CP med/eller i risiko for ankelkontraktur bør benytte ankel-fotortoser for å fremme funksjonell hastighet og dorsalfleksjon i ankel, samt for å forebygge snubling og fall under gange.10

Kunnskapsgrunnlag 

  • Anbefalingenes styrke vurderes fra moderat til sterk.
  • En sterk anbefaling vil gjelde for de aller fleste i målgruppen, i de aller fleste situasjoner.
  • En anbefaling med moderat styrke vil også gjelde for de fleste, men kontekst, personlige egenskaper og preferanser er tungtveiende faktorer for tilpasning av tiltaket.
  • Anbefalingene baserer seg på to internasjonale retningslinjer210 med høy metodisk kvalitet, og totalt seks systematiske oversiktsartikler av høy,1 moderat,311 lav12 og kritisk lav metodisk kvalitet,1823 samt brukere og fagpersoners samlede kunnskap og erfaring.
  • Hovedanbefaling 1 er en sterk anbefaling med bakgrunn i erfaringsbasert kunnskap.
  • Hovedanbefaling 2 er en sterk anbefaling med referanse til internasjonale retningslinjer, systematiske oversikter og klinisk erfaring. Fagpersonene anbefaler intensiv målrettet funksjonstrening som førstevalg, og at det er aktuelt å benytte andre intervensjoner som supplement til intensiv målrettet funksjonstrening. Anbefaling om å trene gangfunksjon er sterkest for barn og unge (2–17 år) med unilateral CP og selvstendig gangfunksjon.
  • Hovedanbefaling 3 er en sterk anbefaling. Det er begrenset oppsummert forskning om tidlig innføring av motoriserte forflytningshjelpemidler. Med bakgrunn i enkeltstudier og erfaringsbasert kunnskap som beskriver betydningen av tidlig mobilisering, er anbefalingen vurdert til sterk.
  • Hovedanbefaling 4 vurderes som moderat med bakgrunn i en internasjonal klinisk retningslinje av høy metodisk kvalitet og en systematisk oversiktsartikkel av kritisk lav metodisk kvalitet.

 

I EtD diskusjonen med fagpersoner kom det frem ulikhet med hensyn til vurderingen av hvor tidlig motorisert forflytningshjelpemiddel skal introduseres, og om dette også skal tilbys på et tidlig tidspunkt til barn med funksjonsnivå tilsvarende GMFCS nivå I og II. Flere uttrykte likevel stor nytte av en slik anbefaling, og at fagmiljøene allerede er i gang med denne type tiltak. Det ble trukket frem eksempler fra barnehager hvor de etter tidlig introduksjon av motorisert forflytningshjelpemiddel erfarte at det ble mindre bæring for de ansatte. Det er viktig med god informasjon ved introduksjon av tiltaket for å sikre kompetanse og forståelse både hos foreldre/foresatte og personale i barnehagen.

 

I EtD diskusjon med brukerrepresentanter ble det understreket at tidlig introduksjon av elektrisk rullestol var av betydning for aksept og normalisering av bruk av denne type hjelpemiddel hos barnet. Det er viktig at hensikt med hjelpemiddelet formidles tydelig til foreldre i forkant av søknadsprosessen. For å gjøre det lett tilgjengelig å ta i bruk elektrisk rullestol på de ulike arenaene barn og familien deltar i, ble det fremhevet at det er avgjørende at elektrisk rullestol til de minste barna bør kunne transporteres i en ordinær familiebil. Anbefalingene ble samlet vurdert som både nyttige og gjennomførbare, med få ulemper knyttet til tiltakene.

Referanser 

3. Morgan P, McGinley J. Gait function and decline in adults with cerebral palsy: a systematic review. Disabil Rehabil. 2014;36(1):1-9.
4. Kiresuk TJ, Smith A, Cardillo JE. Goal attainment scaling: Applications, theory, and measurement. Hillsdale, NJ, England: Lawrence Erlbaum Associates, Inc; 1994.
5. Law M, Polatajko H, Pollock N, McColl MA, Carswell A, Baptiste S. Pilot testing of the Canadian Occupational Performance Measure: clinical and measurement issues. Can J Occup Ther. 1994;61(4):191-197.
6. Gage, J. R. (2009). The Identification and treatment of gait problems in cerebral palsy (2nd ed. utg., bd. 180-181). London: Mac Keith Press.
7. Oslo Universitetssykehus. Ganganalyse hos barn - tredimensjonal.Lest 28.1.23. Tilgjengelig her.
8. Standardized Assessment for the Management of Children with Motor Disorders. LEst 28.1.24.Tilgjengelig her.
9. The Canadian Occupational Performance Measure. Lest 28.1.24. Tilgjengelig her.
10. Demont A, Gedda M, Lager C, et al. Evidence-Based, Implementable Motor Rehabilitation Guidelines for Individuals With Cerebral Palsy. Neurology. 2022;99(7):283-297.
11. Novak I, Morgan C, Fahey M, et al. State of the Evidence Traffic Lights 2019: Systematic Review of Interventions for Preventing and Treating Children with Cerebral Palsy. Curr Neurol Neurosci Rep. 2020;20(2):3. Published 2020 Feb 21.
12. Faccioli S, Pagliano E, Ferrari A, et al. Evidence-based management and motor rehabilitation of cerebral palsy children and adolescents: a systematic review. Front Neurol. 2023;14:1171224. Published 2023 May 25.
13. Han YG, Yun CK. Effectiveness of treadmill training on gait function in children with cerebral palsy: meta-analysis. J Exerc Rehabil. 2020;16(1):10-19. Published 2020 Feb 26.
15. Ghai S, Ghai I, Effenberg AO. Effect of rhythmic auditory cueing on gait in cerebral palsy: a systematic review and meta-analysis. Neuropsychiatr Dis Treat. 2017;14:43-59. Published 2017 Dec 22.
16. van Vulpen LF, de Groot S, Rameckers E, Becher JG, Dallmeijer AJ. Improved Walking Capacity and Muscle Strength After Functional Power-Training in Young Children With Cerebral Palsy. Neurorehabil Neural Repair. 2017;31(9):827-841.
18. Hospodar CM, Feldner HA, Logan SW. Active mobility, active participation: a systematic review of modified ride-on car use by children with disabilities. Disabil Rehabil Assist Technol. 2023;18(6):974-988.
19. Bray N, Noyes J, Edwards RT, Harris N. Wheelchair interventions, services and provision for disabled children: a mixed-method systematic review and conceptual framework. BMC Health Serv Res. 2014;14:309. Published 2014 Jul 17.
20. Currier, B. A., Jones, M. A. & DeGrace, B. W. (2019). Experiences of Families With Young Power Wheelchair Users. Journal of Early Intervention, 41(2), 125-140. https://doi.org/doi/10.1177/1053815118819204
21. Rousseau-Harrison, K. & Rochette, A. (2013). Impacts of wheelchair acquisition on children from a person-occupation-environment interactional perspective. Disabil Rehabil Assist Technol, 8(1), 1-10.
22. Livingstone, R. W., Bone, J. & Field, D. A. (2020). Beginning power mobility: An exploration of factors associated with child use of early power mobility devices and parent device preference. J Rehabil Assist Technol Eng, 7, 2055668320926046.
23. Booth ATC, Buizer AI, Meyns P, Oude Lansink ILB, Steenbrink F, van der Krogt MM. The efficacy of functional gait training in children and young adults with cerebral palsy: a systematic review and meta-analysis. Dev Med Child Neurol. 2018;60(9):866-883.