Bestilling av pasientreiser

30.11.2023Versjon 0.1Forfatter: Tine Berg-Hansen, Eling Wang Bjerke og Sarah Camille CampbellGodkjent av: Åse Holum FlatnerGodkjent dato: 2023-11-15

Hensikt og omfang 

  • Rekvisisjon for pasientreise skal bare utstedes til pasienter som har behov for tilrettelagt transport av helsemessige årsaker. Bestilling gjøres i Nissy, evt ved å ringe Pasientreiser.
  • Behandlere som er tilknytt​et helsenettet til Norsk Helsenett kan rekvirere pasientreiser elektronisk.
  • Løsningen gir rask og sikker formidling av informasjon fra behandler til transportør.

Ansvar / målgruppe 

  • Det er kun ansvarlig behandler som kan attestere behovet for rekvirert transport, det være seg lege, fysioterapeut, avdelingssykepleier og faglig ansvarlig på røntgenavdeling eller laboratorium. Men ofte er det helsesekretærer som fyller ut selve rekvisisjonen.
  • Merk: For nye pasienter er det henvisende behandler som bestiller pasientreise til MHH.

Handlinger 

Bestilling av reiser frem i tid

  1. Pasient henvender seg til sentralbord
    • Ortopedisk avdeling:
      • Pasienter som skal til ortopedisk avdeling blir satt videre til sykepleier på ortopedisk poliklinikk for godkjenning innenfor telefontiden.
      • Utenom telefontid får vedkommende ringe tilbake - hvis ikke sentralbord har anledning til å sende gul lapp til sykepleier på ortopedisk poliklinikk
    • Revmatologisk avdeling:
      • Pasienter som skal til revmatologisk poliklinikk blir satt videre til sykepleier på revmatologisk timebestilling hvis de ringer innenfor telefontiden.
      • Utenom telefontid får vedkommende ringe tilbake - hvis ikke sentralbord har anledning til å sende gul lapp til revmatologisk timebestilling
    • Innleggelse/Popp:
      • Pasienter som skal til innleggelse eller popp blir satt videre til sykepleier på innleggelseskontoret for godkjenning innenfor telefontiden.
      • Utenom telefontid får vedkommende ringe tilbake - hvis ikke sentralbord har anledning til å sende gul lapp til innleggelseskontoret
  2. GUL lapp sendes til resepsjonen som bestiller reise tur/retur. Det må informeres om hvem som skal stå som ansvarlig på bestillingen, hva som er avtalt med pasienten i forhold til hentetid, sted og mobiltelefonnummer.

 

Bestilling av reiser samme dag

  1. Skal pasienten inn til lege og vi vet de kom med drosje, minner vi pasienten på om at de må få bekreftelse fra lege ila konsultasjonen. Lege skal hake av for «Drosje nødvendig» i konsultasjonsbildet
  2. Kommer pasienten i luken og ber om bil må resepsjonen sjekke i konsultasjonsbildet om lege har haket av for dette, sjekke historikk eller ringe pasientens behandler for kontroll og godkjennelse.
  3. Vi har allerede bestilt tur/retur for pasienten.

 

Popp-pasienter/pasienter til innleggelse

  • Ansvarlig lege (ikke anestesilege) må godkjenne bestilling av pasientreise dersom det er medisinske årsaker som er årsak til bestillingen.

 

Endring og avbestilling av reiser

  • Endring og avbestilling av reiser kan pasienten i prinsippet gjøre selv på helsenorge.no eller på telefon 05515 innenfor åpningstider, mandag - fredag 07.00 - 17.00. Utenfor åpningstidene blir samtalene satt over til transportørene. I god tid før reisen skal finne sted kan man endre ved å søke opp rekvisisjonen og sende endringer/avbestilling til avbestilling@ous.no.
  • Endringer kan også gjøres ved å hente opp rekvisisjonen, trykke "R" helt til høyre i skjermbildet for redigering, trykke "S" for å slette reisen.
  • Kontroll av om reise er bestilt eller status for "henting": Logg inn på pasientreiser og velg "hent rekvisisjoner". Tast inn pasientens fødsels- og personnummer. Kontroller at avreisetod og sted stemmer, samt evt tramsportstatus.

Flyreiser 

Kan bestilles hos Pasientreiser tlf 05515 eller bestilles elektronisk. Ønsker man å bestille flex-billett noterer man dette under "Annen merknad til pasientreiser", se Lynguide.

Nyttige tips og ofte stilte spørsmål 

  • Pasienter som av helsemessige (dokumentert av behandler) eller trafikale årsaker ikke kan reise med offentlig transport, kjøre selv eller bli kjørt, har rett på en rekvirert reise. Ved diskusjoner om rettigheter, henvis pasienten til en prat med Pasientreiser, eventuelt søke inne på helsenorge.no.
  • Transportkostnader dekkes av helseforetaket på pasientens hjemsted.
  • Egenandel tilkommer dersom pasient ikke har frikort; inntill 164 kr hver vei, fritt behandlingsvalg inntil 400 kr hver vei (2023).
  • Er det trafikale forhold må pasienten selv kontakte Pasientreiser.
  • Behov for ledsager skal avklares og godkjennes på forhånd. Ledsager skal ikke betale egenandel.
  • Pasienten kan søke Pasientreiser via helsenorge.no om refusjon for hotellopphold, også de som er DK-pasienter og ikke rekker hjem på kvelden. Overnattingsgodtgjørelse (må dokumenteres) inntil 655 kr pr døgn (2023).
  • Helseekspress: bestiller man kun fra MHH til hjemadressen; Pasientreiser bestiller så opp hele reisen, taxi fra hospitalet til buss, og taxi fra holdeplass ved hjemstedet og til bolig.
  • Flyreiser: ved bestilling av taxi fra flyplass på hjemstedet til hjemmet; noter flightnr i kommentarfeltet. Om man har med seg ledsager har man ikke krav på assistanse på reisen i tillegg. Endring av flyreise; se Lynguiden.
  • Entur.no viser alternativ reiserute.

Eksterne referanser