Bestilling av reiser frem i tid
- Pasient henvender seg til sentralbord
- Ortopedisk avdeling:
- Pasienter som skal til ortopedisk avdeling blir satt videre til sykepleier på ortopedisk poliklinikk for godkjenning innenfor telefontiden.
- Utenom telefontid får vedkommende ringe tilbake - hvis ikke sentralbord har anledning til å sende gul lapp til sykepleier på ortopedisk poliklinikk
- Revmatologisk avdeling:
- Pasienter som skal til revmatologisk poliklinikk blir satt videre til sykepleier på revmatologisk timebestilling hvis de ringer innenfor telefontiden.
- Utenom telefontid får vedkommende ringe tilbake - hvis ikke sentralbord har anledning til å sende gul lapp til revmatologisk timebestilling
- Innleggelse/Popp:
- Pasienter som skal til innleggelse eller popp blir satt videre til sykepleier på innleggelseskontoret for godkjenning innenfor telefontiden.
- Utenom telefontid får vedkommende ringe tilbake - hvis ikke sentralbord har anledning til å sende gul lapp til innleggelseskontoret
- GUL lapp sendes til resepsjonen som bestiller reise tur/retur. Det må informeres om hvem som skal stå som ansvarlig på bestillingen, hva som er avtalt med pasienten i forhold til hentetid, sted og mobiltelefonnummer.
Bestilling av reiser samme dag
- Skal pasienten inn til lege og vi vet de kom med drosje, minner vi pasienten på om at de må få bekreftelse fra lege ila konsultasjonen. Lege skal hake av for «Drosje nødvendig» i konsultasjonsbildet
- Kommer pasienten i luken og ber om bil må resepsjonen sjekke i konsultasjonsbildet om lege har haket av for dette, sjekke historikk eller ringe pasientens behandler for kontroll og godkjennelse.
- Vi har allerede bestilt tur/retur for pasienten.
Popp-pasienter/pasienter til innleggelse
- Ansvarlig lege (ikke anestesilege) må godkjenne bestilling av pasientreise dersom det er medisinske årsaker som er årsak til bestillingen.
Endring og avbestilling av reiser
- Endring og avbestilling av reiser kan pasienten i prinsippet gjøre selv på helsenorge.no eller på telefon 05515 innenfor åpningstider, mandag - fredag 07.00 - 17.00. Utenfor åpningstidene blir samtalene satt over til transportørene. I god tid før reisen skal finne sted kan man endre ved å søke opp rekvisisjonen og sende endringer/avbestilling til avbestilling@ous.no.
- Endringer kan også gjøres ved å hente opp rekvisisjonen, trykke "R" helt til høyre i skjermbildet for redigering, trykke "S" for å slette reisen.
- Kontroll av om reise er bestilt eller status for "henting": Logg inn på pasientreiser og velg "hent rekvisisjoner". Tast inn pasientens fødsels- og personnummer. Kontroller at avreisetod og sted stemmer, samt evt tramsportstatus.