Journaldokument lese

Sist oppdatert: 01.07.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.6
Forfattere: Regional faggruppe Journal og rammeverk
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Kvalitetssikret i henhold til DIPS Arena versjon 22.2.

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2

2 Målgruppe  

Målgruppen for brukerveiledningen er kontor- og helsepersonell som skal lese og finne frem i journal. Brukerveiledningen viser ulike metoder for oppslag i journal.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Lese journaldokument i Arbeidsflaten 

Åpne ett dokument i Arbeidsflaten

  1. Aktiver aktuell pasient.
  2. Åpne Dokumentliste (Ctrl+Alt+D).
  3. Dobbeltklikk på dokumentet som ønskes vist.
  4. Dokument åpner seg i Arbeidsflaten.

 

Åpne flere journaldokument i arbeidsflaten

  1. Åpne Dokumentliste (Ctrl+Alt+D).
  2. Aktiver aktuell pasient.
  3. Dobbeltklikk på dokumentene som ønskes vist.
  4. For å vise to dokumenter ved siden av hverandre, velg ikonet øverst i høyre hjørne

5. For å skjule dokumenter i arbeidsflaten, klikk på ikonet nederst i venstre hjørne som dokumentet er åpnet i, skjul arbeidsflaten (F12).

 

6.Det fargede ikonet øverst i venstre hjørne av arbeidsflaten angir antall aktive dokument. Dette vises selv om arbeidsflaten er lukket.

7. Klikk på ikonet for å se hvilke dokumenter som er åpnet i arbeidsflaten.

 

  1. Klikk på farget ikon for å gjenåpne visning av dokumentene.

3.2 Lesevisning av ett eller flere journaldokument i en rekke 

  1. Aktiver aktuell pasient.
  2. Åpne Dokumentliste (Ctrl+Alt+D).
  1. Marker aktuelt dokument og klikk på Dokumentvisning i høyre hjørne av arkfanen.

  1. Klikk på ønsket visning i nedtrekkslisten for å velge visning av dokumenter for eksempel til høyre eller under i skjermbildet.

 

 

  1. Juster størrelsen på visning av dokumentet ved å sette markøren på skillet mellom dokumentlista og dokumentvisningen, klikk og dra ut til ønsket størrelse.
  1. For visning av flere enkeltdokument, marker aktuelle dokument samtidig, hold inne Ctrl på tastaturet, klikk på Dokumentvisning og velg ønsket visning.
  1. For visning av mange dokument etter hverandre, hold Shift-tasten inne og marker første og siste dokument i en rekke.
  1. For å fjerne visning, klikk på Dokumentvisning og velg ingen.

3.3 Lesevisning av tekniske dokument eller slettede dokument 

  1. Sett hake i rubrikken Vis tekniske dokumenter eller Vis slettede nederst i venstre del av skjermbildet.
  2. For å avslutte visningen, fjern hake i rubrikken Vis tekniske dokumenter eller Vis slettede.

3.4 Vis kun Dokumentopplysninger 

Forhåndsvisning av kun dokumentets opplysninger; knytning, pasientinnsyn, dokumentlogg, merknader og oppgavehistorikk. Dokumentet innhold vises ikke, og innslag i dokumentets innsynslogg blir ikke generert. Veldig nyttig for merkantilt ansatte.

  1. Aktiver aktuell pasient.
  2. Åpne Dokumentliste (Ctrl+Alt+D).
  1. Marker aktuelt dokument og klikk på Dokumentvisning i høyre hjørne av arkfanen.
  1. Velg Vis kun dokumentopplysninger.
  1. Hak av for visning Høyre, Under eller Bred/Auto.

 

  1. Når funksjonen er satt på vil det markeres med en hake.

 

 

  1. For å gå tilbake til vanlig visning, fjern haken fra Vis kun dokumentopplysninger.

3.5 Tilpasning av Dokumentliste 

Visning i Dokumentliste er som standard sortert på dokumentets hendelsestidspunkt med nyeste dokument øverst. Dokumentliste kan tilpasses den enkelte bruker på ulike måter.

 

Filter

Med dokumentfilter kan det lages egendefinerte begrensninger på innholdet i Dokumentliste slik at journaldata relevant for den enkelte bruker vises.

  1. Klikk på søylen med Filter i margen. Et utvalg filtre blir synlig.
  2. Sett hake for å filtrere på en verdi, f.eks. ønsket journalgruppe, dokumenttype og/eller fyll inn Hendelsestid for å avgrense aktuelt tidsrom.
  1. Flere haker kan settes for å utvide eller innsnevre filteret ytterligere.
  1. Utvalget som er gjort vises over dokumentlisten.

 

5. Det blå ikonet øverst i venstre hjørne av dokumentlisten viser at filter er på. Klikk på ikonet (se bilde) for Nullstill alle filtre for å gå tilbake til vanlig visning.

Opprette journalgruppeutvalg

Dokumentlistens journalgruppeutvalg er de journalgruppene som til enhver tid har synlig innhold i Dokumentliste. Journalgruppeutvalg kan velges fra menyen Viser utvalg. To utvalg er standard og kan ikke slettes eller redigeres: Alle journaldokumenter og Journalgrupper for kontinuerlig journalvisning.

 

 

For å opprette journalgruppeutvalg:

  1. Klikk på pil ved Viser utvalg, Alle journalgrupper.
  2. Klikk Rediger utvalg. Skjermbilde med innstillinger for Dokumentliste åpnes.
  1. Klikk på pluss-ikon for Lag nytt utvalg.

  1. Gi navn på nytt utvalg og klikk OK.
  1. Klikk på pil for å manøvrere i nedtrekksliste og sett hake for å velge aktuelle journalgrupper.
  1. Klikk Lagre og lukk.

 

Journalgruppeutvalg som er opprettet kan senere kopieres, redigeres eller slettes.

 

Tilpasning av Dokumentliste ved sortering og/eller gruppering

  1. Klikk på Sortering for å velge rekkefølgen på dokumenter som ønskes vist øverst i dokumentlisten. Dokumentlisten vil sortere seg enten alfabetisk eller etter eldst/nyest avhengig av valget som gjøres.

 

  1. Klikk på Gruppering for å gruppere dokumentlisten etter innholdet i en gitt kolonne.

 Eksempel i bildet viser hvordan dokumentene legger seg når de grupperes etter Dokumenttype
Eksempel i bildet viser hvordan dokumentene legger seg når de grupperes etter Dokumenttype

 

Tilpasning av Dokumentliste ved å endre rekkefølgen i kolonner

Klikk på kolonneoverskriften for å endre rekkefølge på journaldokumenter i Dokumentliste. Klikk en gang til eller Klikk på A-Å-symbolet/ Eldst-Nyest-symbolet for å snu sorteringsrekkefølgen.

 

Fritekstsøk i Dokumentliste

  1. Aktiver aktuell pasient.
  2. Åpne Dokumentliste (Ctrl+Alt+D).
  1. Skriv tekst i søkefeltet og trykk Enter. Dokumentliste vil filtrere seg basert på søk. Aktuell tekst markers med gult.
  1. Klikk på informasjonsikon for tips om hvordan søke effektivt på ord og fraser.

4 Definisjoner 

Teknisk dokument: Dokumenter som brukes i ulike Arena-moduler for å for eksempel starte saker eller registrere informasjon i pasientlister. Informasjonen i dokumentet har liten klinisk verdi når dokumentet åpnes utenfor konteksten det tilhører. Tekniske dokument er som standard skjult i dokumentlisten.

5 Referanser 

Relaterte dokumenter:

  • ARENA Journaldokumenter

  • ARENA Opplysninger i journaldokument

  • ARENA Kom i gang, for sluttbruker