Henvisning - registrere ventetid slutt

Sist oppdatert: 29.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.3
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Utarbeidet opp mot versjon 22.2 og Henvisning 2.40. Det er ingen aktuelle endringer i Arena v 23.2

2 Målgruppe 

Denne brukerveilederen viser hvordan man registrerer ventetid slutt i de ulike skjermbildene. Den gir i tillegg en oversikt over symboler og farger knyttet til rammen «Rett til helsehjelp og ventetid slutt».
Det er lege/psykologspesialist som gjør en faglig vurdering av om ventetid er slutt – at helsehjelpen har startet i henhold til pasientens rett til utredning eller behandling. Selve registrering i ventetid slutt feltet kan delegeres til kontorfaglig tjeneste.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Registrere i Henvisningsperiode 

  1. Søk opp aktuell pasient og åpne siden Henvisninger
  2. Klikk på Rediger i rammen Henvisningsperiode
  3. Skjemaet Redigere henvisningsperiode åpnes i arbeidsflaten. Fyll inn aktuell dato for ventetid slutt
  4. Oppdater

 

3.2 Registrere i Vurdering 

  1. Søk opp aktuell pasient og åpne siden Henvisninger
  2. Klikk på Rediger i rammen Vurdering
  3. Fyll inn aktuell dato i feltet Ventetid slutt i rammen Rettighetsvurdering

  1. Klikk Lagre & lukk

3.3 Registrere på siden Opphold 

  1. Aktiver aktuell pasient og gå til siden Opphold
  2. Gå til arkfanen Medisinsk koding

 

 

  1. Klikk på Registrer ventetid slutt
  2. Skjemaet Redigere henvisningsperiode åpnes i arbeidsflaten. Fyll inn aktuell dato i feltet Ventetid slutt.
  3. Klikk på Oppdater

4 Definisjoner 

Ventetid slutt: Ventetiden slutter når utredning eller behandling påbegynnes eller når det av andre årsaker er klart at behandling ikke vil bli gitt.

Henvisningsperiode: Henvisningsperioden defineres som den perioden hvor spesialisthelsetjenesten har ansvaret for å yte helsehjelp for en tilstand eller lidelse.