Timebok, endre og kansellere time

Sist oppdatert: 17.04.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.3
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Endringer oppdatert til versjon 22.2.

Målgruppe  

Målgruppen for denne brukerveiledningen er alt personell som endrer, kansellerer og tildeler nye polikliniske timer.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Endre time og kontakt i timebok til ny dato/ressurs (krever definert timebok) 

  1. Åpne siden Planlegging (Ctrl+Alt+I) og søk opp aktuell ressurs
  2. Finn aktuell time i timeboken og dobbeltklikk på timen
  3. Klikk Finn ny time

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. Finn aktuell dato og tid og klikk Velg
  2. I kontakten kommer det opp en ny overskrift Avslutt kontakt (gjelder ved endring av dato)

 

 

  1. Fyll inn aktuelle felter

 

Den opprinnelige kontakten og timen er avsluttet og ny time er opprettet. Hvordan avslutte kontakt er vist i punkt 3.3

3.2 Endre time og kontakt i timebok til ny dato/ressurs (krever ikke definert timebok) 

  1. Åpne siden Planlegging (Ctrl+Alt+I) og søk opp aktuell ressurs
  2. Finn aktuell time i timeboken som skal endres og dobbeltklikk på timen
  3. Klikk på x (Slett time) øverst i høyre hjørne på timen. Da blir denne timen kansellert.

 

 

  1. Hvis behov, stift arbeidsflaten for å få visning av ressursene ved siden av arbeidsflaten (for å endre time på denne måten må arbeidsflaten IKKE lukkes)
  2. Klikk på ønsket dag i kalenderen
  3. Åpne timebok til ønsket ressurs
  4. Klikk på ønsket tid i ressursens timebok
  5. Høyreklikk i markering og velg: Bestill time på valgt kontakt

 

Avslutt kontakt som vist i punkt 3.3

Den opprinnelige kontakten og timen er avsluttet og ny time er opprettet.

3.3 Endre time og kontakt på samme dato med samme eller ny ressurs (dra-og-slipp- funksjon) 

  1. Søk opp ressursen hvor timen er satt opp
  2. Hvis timen skal flyttes til ny ressurs: Søk opp ressursen timen skal flyttes til
  3. Klikk og dra timen som skal flyttes til nytt ønsket klokkeslett og/eller ny ressurs

  1. Hvis timen er flyttet til ny ressurs vises den i gult til flyttingen er bekreftet

Timer kan kun flyttes til samme eller senere klokkeslett enn det opprinnelige

  1. Klikk på hakesymbol i timen eller Lagre flyttinger for å bekrefte

NB! Hvis timen er flyttet til nytt tidspunkt må oppmøtetiden for kontakten endres manuelt!

 

  1. Dobbeltklikk på den flyttede timen
  2. Skjema Rediger time åpnes i arbeidsflaten
  3. Oppdater klokkeslett under Oppmøtetid

  1. Lagre & lukk

3.4 Avlyse kontakt via siden planlegging 

  1. Søk opp riktig ressurs og høyreklikk på timen til pasienten.
  2. Velg avlys kontakt

 

  1. Skjema Avslutt kontakt åpnes i arbeidsflaten
  2. Fyll ut Avsluttårsak og ta stilling til Videre plan og eventuelt Opprett brev

  1. Lagre & lukk

 

Både time og kontakt er kansellert.

3.5 Endre time via siden Henvisninger 

  1. Finn aktuell kontakt under Planlagte kontakter via siden Henvisninger

  2. Klikk på Åpne time under Timer

  1. Klikk på Finn ny time (Kan kun benyttes på forhåndsdefinerte timebøker)

  1. Vindu Timesøk åpnes
  2. Se fremgangsmåte under punkt 3.1 Endre time og kontakt
  3. Det er også her mulighet for å endre som beskrevet i punkt 3.2

3.6 Kansellering/avlysning av kontakt via siden Henvisninger 

1.Finn aktuell kontakt via siden Henvisninger

2.Klikk

for å åpne planlagt kontakt i arbeidsflaten

3. Sett hake i avkrysningsboksen Avslutt kontakt

 

4. For videre registreringer se pkt. 3.3 Kansellere time og kontakt i Planleggingssiden

3.7 Kansellere kontakter i seriebestilling 

Det er mulig å redigere enkelt kontakter som tilhører en serie med fremgangsmåten beskrevet i punktene ovenfor, men det er også mulig å slette hele eller deler av en serie.

 

  1. Finn aktuell kontakt og time i timeboka
  2. Klikk på pilen ved Åpne og velg Åpne serie

  1. Fyll inn aktuell Avsluttårsak og hak av for de kontaktene som ønskes avsluttet

 

  1. Klikk Avslutt valgte. Kontakten avsluttes.

4 Definisjoner 

Kontakt: Uavbrutt samhandling mellom pasient og helsepersonell hvor det utføres helsehjelp for pasienten. Eks.: Innleggelse ved sengepost eller konsultasjon ved poliklinikk.

Time: Time er avtalen i timebok som er knyttet til en pasientkontakt. I DIPS Classic kalt tiltak.