Operasjon - Planlegging

Sist oppdatert: 14.10.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.6
Forfatter: Regional Faggruppe operasjon
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Brukerveiledning er utarbeidet basert på Arena v. 23.2.

2 Målgruppe 

Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell med ansvar for operasjonsplanlegging inkl. tildeling av oppmøtetid.

3 Fremgangsmåte 

Brukerveiledningen inneholder følgende:

  • Operasjoner til oppfølging
  • Sette på venteliste
  • Tildele time (oppmøte og operasjonstidspunkt)
  • Informasjon til/fra planlegger
  • Planleggingskommentar
  • Avlyse/endre operasjon

3.1 Operasjoner til oppfølging 

  • Operasjonsbestilling opprettes med flg. hastegrad:

  • Hastegradene Haster (innen 24 t), Kan vente (over 24 timer) og Elektivt genererer en oppgave som går automatisk i arbeidsflyt til ansatte med ansvar for operasjonsplanlegging inkl. tildeling av oppmøtetid når operasjonsbestilling godkjennes av aktuell lege/operatør. Arbeidsflyten utledes av henvisning/kontakt sin avdeling
    • Oppgaven legger seg i aktuell arbeidsgruppe som oppgavetype Operasjoner til oppfølging. For å få tilgang til denne arbeidsgruppen må en ha rolle som forløpskoordinator/pasientkoordinator/kontor. Herfra settes pasienten på venteliste eller gis tid til operasjon.For Elektive operasjoner, må oppgaven være håndtert for at pasienter skal gjenfinnes på venteliste operasjon og i henvisningsbildet. Operasjonsbestillingen kan også redigeres herfra
  • Valg av hastegrad avgjør om operasjon knyttes til opphold eller henvisning.
    • Hastegrad Umiddelbart og Akutt (innen 6 timer) knyttes til opphold, hastegrad Elektiv knyttes til henvisning
    • Haster innen 24 timer/ikke komme tilbake knyttes til opphold, Haster innen 24 timer/komme tilbake knyttes til henvisning (oppretter ny kontakt samtidig)
    • For inneliggende pasienter på sengepost som meldes til operasjon under oppholdet, må operasjon registreres med korrekt hastegrad og til aktuelt opphold

 

Klikk Startmeny (Ctrl L), og velg Oppgaver (Ctrl+Alt+A) under Oppgavespesifikke sider

  • Velg oppgavetype Operasjoner til oppfølging

Operasjoner til oppfølging
Operasjoner til oppfølging

Skjermbildet viser bestillinger til operasjon som venter på å bli ferdigstilt. Påbegynt oppfølging kan markeres og operasjonsbestillinger med hastegrad Haster (innen 24 t) og Haster (kan vente over 24 t) er tydelig markert i rødt.

Klikk eventuelt på hengelåsen i kolonnen Påbegynt av for å markere at denne er under arbeid

3.2 Sette på venteliste  

  • Velg oppgavetype Operasjoner til oppfølging

Operasjoner til oppfølging
Operasjoner til oppfølging

  • Marker pasienten i listen Operasjoner til oppfølging og du får to valg: Planlegg operasjon eller Åpne sak

 

  • Planlegg operasjon: fanen Planlegging åpnes og her finner du Timebok, Operasjonsbestilling og Opprett operasjon

  • Åpne sak: du får opp hele operasjonssaken. Her har du tilgang til operatørvurderingen, operasjonsbestilling, informasjon til/fra planlegger. Trykk opprett oppmøte

  • I feltet Velg kontakt i Planlegg operasjon /opprett operasjon vises Ny kontakt som default. Hvis det allerede er opprettet en tentativ kontakt, klikk på pil og velg den aktuelle kontakten fra listen

  • Registrer korrekt informasjon under Kontakt og Oppmøte

 

  • Pasienter med hake i valgboksene Ingen dato, Tentativ måned eller Tentativ dato gjenfinnes i listen Venteliste operasjon

Venteliste operasjon
Venteliste operasjon

  • Klikk Opprett brev for å sende ventelistebrev
  • Klikk Lagre & lukk
  • Når oppgaven er fulgt opp og pasienten er satt på venteliste , gå tilbake til Oppgaver og klikk Ferdigstill på aktuell oppgave i Operasjon til oppfølging

  • Oppgavene som ligger i operasjoner til oppfølging må tømmes hver dag.

3.3 Planlegge operasjon- tildele time 

Via venteliste operasjon

 

  • Åpne Venteliste operasjon

  • Velg avdeling, seksjon og/eller lokalisering og klikk deretter Oppdater. Du kan nå velge om du vil tildele time ved hjelp av Timebok eller ved bruk av operasjonsoversikt.
  • Marker pasient som skal tildeles time og klikk på hamburgermeny for flg. tre valg:

    • Gå til operasjonssak: Operasjonssaken åpnes og velg Gå til planlegging eller Rediger operasjon
    • Gå til planlegging: Fanene Timebok og skjemaet Redigere operasjon åpnes
    • Rediger operasjon: Skjemaet Redigere operasjon åpnes
  • Via timebok
    • Velg Gå til planlegging, ev. via operasjonssak, i hamburgermenyen
    • Velg aktuell ressursgruppe der det er definert, ev. velg ressurssøk (vis/skjul ressurser for bedre oversikt) Alle operasjonsstuene og operasjonsteamene ligger i timebok og bør ha timedefinisjoner
    • Finn ledig dag og tidspunkt for operasjon. det er mulighet for å se ukesoversikt over de ulike operasjonsstuene/teamene

Se brukerveiledning Planlegging, Timebok - gi time Poliklinikk for flere funksjoner i timebok

  • Ved bruk av operasjonsoversikt
    • Velg Rediger operasjon, ev. via operasjonssak, i hamburgermenyen
    • Klikk på fanen Operasjonsoversikt og finn ledig dag og tidspunkt for operasjon

 

  • I fanen rediger operasjon fylles ut:

    • Operasjon
      • Legg inn dato og tidspunkt i Starttid
        • Forstørrelsesglasset kan brukes for Søk neste ledige

      • Ressurser Team og/eller stue må settes på, for å bruke denne funksjonen. Alle ressurser må ha timedefinisjoner for at søk skal fungere
      • Klikk Vis mer ved behov for korrigering av byttetid
      • Velg behandlingssted dersom ikke fylt ut
    • Oppmøte
      • Klikk Fast tid og legg inn dato og tidspunkt i Oppmøtetid

    • Ressurser
      • Velg operasjonsstue, operasjonsteam og hovedoperatør, ev. assistent
  • Opprett brev
    • Klikk Opprett brev for å sende innkallingsbrev
    • Velg korrekt mal fra nedtrekksmenyen
    • Klikk Lagre og lukk

3.4 Informasjon til/fra planlegger 

Operasjonssak til pasienten har mange ulike kort.

Kortet informasjon til/fra planlegger kan benyttes til beskjeder fra feks kirurg (se bilde)

Trykk på kortet informasjon til/fra planlegger

Legg inn beskjeder som er viktig i forbindelse med planlegging/ evt se om kirurg har lagt beskjed her

Ved å bruke dette feltet kan bruken av gule lapper reduseres, og informasjonen forsvinner ikke

Informasjonen blir liggende på pasienten og knyttet til aktuell operasjonssak

Informasjonen gjenfinnes i venteliste operasjon og operasjonsoversikt. Informasjonen kan redigeres direkte fra disse sidene

3.5 Planleggingskommentar 

Planleggingskommentar ligger i operasjonsbestillingen

Informasjon gjenfinnes i venteliste operasjon og operasjonsoversikt som egen kolonne

Kolonnen kan redigeres via rediger operasjon fra hamburgermeny

3.6 Avlyse operasjon fra operasjonsoversikt 

Avlyse operasjon som har fått tildelt time

  • Åpne skjermbildet Operasjonsoversikt
  • Klikk på Hamburgermeny på aktuell pasient
  • Velg Avlys operasjon

  • Velg riktig avsluttkode i nedtrekksmenyen
  • Sett hake på ett av flg. tre valg: Operasjonen skal ikke utføres, Operasjonen utsettes, ikke avklart.

 

1. Operasjonen skal ikke utføres

  • Legg inn riktig avsluttkode
  • Sett hake i valgboksen Avslutt kontakt

Operasjonssaken er nå avlyst og tilhørende arbeidsoppgaver kansellert

 

2. Operasjonen utsettes

  • Skjermbildet Ny tid for operasjon åpnes automatisk
  • Hvis nytt tidspunkt er avklart: Velg Fast tid og sett inn oppmøtetid og deretter Starttid for ny operasjon
  • Pasienten ligger nå i Operasjonsoversikten på nytt tidspunkt
  • Hvis pasienten skal ha ny oppmøtetid, sett hake i valgboksen Pasienten skal møte på nytt for operasjon (ny kontakt opprettes)
    • Sett hake i aktuelt felt for Oppmøtetid

Ny tid for operasjon
Ny tid for operasjon

3. Ikke avklart

  • Benyttes, når vi ikke vet om eller når pasienten skal opereres, og operasjonsplanlegger skal følge opp dette
  • Pasienten ligger på Venteliste operasjon med kontakttype uavklart

  • Følg opp pasient i skjermbildet Venteliste operasjon og avklar Tentativ Oppmøtetid som står blank inntil avklaring er gjort

3.7 Avlyse/endre operasjon fra venteliste 

Avlyse planlagt operasjon fra venteliste uten tildelt time

  • Åpne siden Venteliste operasjon
  • Aktiv pasient er markert med grønn figur i listen

  • Klikk på hamburgermeny og velg Rediger operasjon
  • Klikk på Avlys operasjonen

  • Velg riktig avsluttkode i nedtrekksmenyen
  • Sett hake i valgboksen Operasjonen skal ikke utføres

  • Sett hake i valgboksen Avslutt kontakt

  • Ev. brev til fastlege og pasient

Operasjonssaken er nå avlyst og tilhørende arbeidsoppgaver kansellert

 

4 Definisjoner 

Ingen definisjoner