Hindre smitteoverføring fra pasient til personalet og omgivelsene.
Ansvar/Målgruppe
Avdelingsledelsen har ansvar for å legge forhold og rutiner til rette for å ivareta hygieniske prinsipper, og for en løpende kontroll og oppdatering av viktige infeksjonsforebyggende tiltak.
Enhver ansatt tilknyttet operasjonsavdelingen har ansvar for å følge avdelingens til enhver tid gjeldene hygieniske retningslinjer.
Målgruppen for denne prosedyren er renhold på operasjon.
Definisjon av smitteregime 1
Smitteregime 1 anvendes ved kjent smitte der man forventer kontaminering til omgivelsene.
Klargjøring av operasjonsstuen
Koordinator varsler renholdspersonalet om smitteregime
Plakat for smitte henges på døren til operasjonsstuen. Plakaten skal indikere hvilket regime det er.
Hent stativ med gule smittesko.
Hent smittetralle med frakker, briller osv og sett utenfor operasjonsstuen.
Alt unødvendig utstyr skal tas ut av stuen (gjelder også engangshansker, "brødposer" og Klorhexidinflasker).
Utstyr som ikke kan fjernes fra operasjonsstuen må tildekkes med plast slik at det ikke blir forurenset.
Flergangsutstyr som er vanskelig å desinfisere erstattes med engangsutstyr dersom mulig.
Søppelposer/sekker byttes ut til gule sekker for smitteavfall.
Gjennomstikkskap tømmes.
Absorberende matte legge på gulvet ved operasjonsbordet.
Pasient kommer i ren seng og kjøres inn på operasjonsstuen. Sengen kjøres umiddelbart tilbake til heisen.
Etter operasjon
Blande Vircon/PeraSafe 30 minutter før operasjonsstuen skal rengjøres.
Klargjør store gule avfallsbokser til risikoavfall og gul sekk til til sko.
Kjør trallen utenfor operasjonsstuen og ta imot brukte instrumenter fra operasjonssykepleier. Trallen kjøres umiddelbart ned til sterilsentralen merket med gul smittelapp.
Anestesisykepleier rydder og kaster sitt utstyr.
Senvakt tar på seg smittefrakk, hansker, hette og munnbind. Rydder alt engangsutstyr, serresposer, desinfeksjonvæske, væske, hansker og dekkeplast. Alt kastes i gule sekker.
Klargjør rene gule avfallssekker til dobbelembalasje. Ta deretter imot de brukte avfallsekkene fra operasjonsstuen. Sekkene lukkes forsvarlig. Ta av hansker og utfør hånddesinfeksjon. Frakt sekkene til avfallscontainer utenfor PO.
Utfør desinfeksjon av gjennomstikkskap, operasjonsbord, assistansebord, nærstående inventar, utstyr/leiringsutstyr, røntgenfrakker og berøringspunkter med Vircon og PeraSafe. La dette virke i 10 minutter, før operasjonsstuen vaskes på vanlig måte med såpe og vann.