PLO Dialogsiden

Sist oppdatert: 12.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.7
Forfatter: Regional Faggruppe Samhandling
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Kvalitetssikret i henhold til DIPS versjon 22.2

2 Målgruppe  

Målgruppe er pasientansvarlig helsepersonell på sengeposter/døgnenheter i Helse Sør-Øst. PLO-Dialogsiden gir oversikt over alle inneliggende pasienter som har registrert PLO-kommune og status på den enkelte pasientens PLO-meldinger.

3 Fremgangsmåte 

Følg stegene beskrivet under

3.1 PLO Pasientliste 

Når det er registrert PLO-kommune på pasienten i siden Opphold (Ctrl+Alt+F), vil pasientens navn vises i pasientlisten på PLO-siden. Aktivert pasient vises i blått.

 

Listen viser status for alle PLO-meldinger, inkludert godkjente meldinger som ikke er sendt. Ved å holde musepeker over ikonene i Meldingsstatus på aktiv pasient vil det vises mer informasjon. Ikonene har ulike symboler og fargekode:


  • Timeglass: Antall meldinger som er sendt, men hvor applikasjonskvittering fra kommunen ennå ikke er mottatt.
  • Sirkel med pil: Antall meldinger som ennå ikke er sendt.
  • Klokke: Antall meldinger som er sendt, hvor applikasjonskvittering fra kommunen ikke er mottatt innenfor avtalt tidsintervall.

 

Hold musepekeren over et ikon for å vise hvilken melding det gjelder, samt meldingsstatus. Dersom det er flere meldinger for samme ikon, vil den nyeste meldingen sees øverst:

  • Gult ikon med timeglass eller klokke: Antall meldinger som er sendt, hvor applikasjonskvittering ennå ikke er mottatt.
  • Grønt ikon med hvit hake: Antall meldinger som har fått applikasjonskvittering og er mottatt hos kommunen.
  • Blått ikon: Antall meldinger som er lagret, men ennå ikke sendt.


PLO Arbeidsoppgaver:

Antall PLO-relaterte arbeidsoppgaver som skal utføres (åpne siden Oppgaver for sengepostens PLO arbeidsgruppe for å utføre oppgavene).

 

Filtreringsvalg:

Pasientlisten kan filtreres på Utvalg (Aktive eller Avsluttede PLO pasienter), Post, Seksjon, Lokalisering og Avdeling

Når du endrer filtreringsvalg, blir oppdateringsknappen gul. Klikk Oppdater (eller trykk hurtigtast F5) for å oppdatere pasientlisten ifølge nytt filtreringsvalg.

Tast F5 oppdaterer både pasientliste og PLO-dialog samtidig.

3.2 Opprette ny PLO-melding 

Nye meldinger opprettes ved å klikke på Send PLO-melding i PLO-dialog, eller fra hamburgermenyen (tre streker til venstre for pasientens navn).

 

I menyen for Send PLO-melding vises en oversikt over PLO meldingstyper. Meldingstyper som tidligere er sendt er merket med Melding er sendt, og meldingstyper som kun kan sendes én gang er inaktive.

3.3 PLO-dialog: pasientens meldinger 

PLO-dialog (nedre del av siden PLO) viser meldingsstatus for aktuell pasient.

Meldingene kan filtreres slik:

  • Retning - Innkommende eller Utgående

  • Meldingstype – f.eks. Helseopplysninger Oppdatering

  • Meldingsstatus – f.eks. Ikke sendt eller Mottatt og kvittert

  • PLO-Status – Aktive(standardverdi), Avsluttede, Avbrutte, eller Alle

For å gå tilbake til standard filtreringsvalg, trykk på filterikonet, og trykk deretter Tilbakestill.

 

Meldinger som har status Ikke sendt, vil vise blankt innhold i kolonne Dato (sendedato).

3.4 Avslutt/Slett PLO-dialog 

I menyen Send PLO-melding er det også mulig å avslutte eller slette PLO-dialog på aktiv pasient.

 

Avslutt PLO-dialog brukes dersom påbegynt dialog med kommune likevel ikke viser seg å være nødvendig, slik som i de tilfellene hvor pasienten likevel ikke vil trenge kommunale tjenester etter utskrivelse. Dersom PLO-dialogen avsluttes, vil PLO-kommune og eventuelle utskrivningsklare perioder avsluttes og Melding om utskrevet pasient sendes ikke når pasienten skrives ut. Kommunen må få beskjed via PLO Forespørsel om at pasienten ikke lengre er i behov for pleie-og omsorgstjenester. (OBS! Hvis det allerede er sendt Melding om utskrivningsklar pasient, vil det automatisk sendes Avmelding om utskrivningsklar pasient)

Dersom pasienten vurderes på nytt (under samme innleggelse) å ha behov for tjenester, må PLO-kommune registreres på nytt. Da vil alle meldinger fra forrige sak være tilgjengelige i PLO-listen igjen, inkludert utskrivningsklare perioder.

 

Slett PLO-dialog brukes KUN dersom det i utgangspunktet ikke skulle ha blitt sendt PLO-meldinger til kommunen på den aktuelle pasienten. Dersom PLO-dialogen slettes, slettes PLO-kommune og Melding om utskrevet pasient sendes ikke når pasienten skrives ut. Eventuelle utskrivningsklare perioder og alle PLO-meldinger koblet til saken slettes.

OBS! Det er ikke mulig å flytte meldinger fra en pasient til en annen.

4 Definisjoner 

Begrep Definisjon
PLO Pleie- og omsorgsmeldinger. Brukes om samhandling mellom helseforetak og kommunale tjenester
PLO Dialogmelding Melding av type Forespørsel / Svar på forespørsel / Tilbakemelding om feil i mottatt melding, som sendes mellom kommunene og sengepostene under tiden en PLO-pasient er innlagt i helseforetaket.
PLO-dialog Oversikt over pasientens PLO meldinger/dialogmeldinger for samme PLO-sak. Vises nederst i Arena PLO pasientliste. Begrepet må ikke forveksles med PLO Dialogmeldinger (se ovenfor).
PLO pasientliste Oversikt over sengepostens/avdelingens PLO-pasienter inkludert Meldingsstatus.
PLO meny

Meny som viser pasientens aktuelle PLO meldingsvalg; tilsvarer knappen Send PLO-melding i pasientens PLO-dialog oversikt, eller tilsvarende knapp (tre vannrette streker) til venstre i sengepostens PLO pasientliste.

 

PLO-sak En PLO-sak opprettes i Arena ved registrering av pasientens PLO-kommune og -tjeneste for aktuell innleggelse. I PLO-saken får du oversikt over pasientens PLO meldinger/dialogmeldinger som tilhører samme heldøgns sykehusopphold.