Frittstående dialogmelding v23.2 - GYLDIG FRA 12.10.24

Sist oppdatert: 13.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.4
Forfatter: Regional Faggruppe Samhandling
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Brukerveiledningen er basert på DIPS Arena v.23.2.1, utprøvd i et testmiljø uten HSØ regional standardisering, konsolidering, eller integrasjonsmuligheter. Veilederens innhold vil oppdateres når et konsolidert testmiljø for HSØ blir tilgjengelig (høsten 2024)

2 Målgruppe 

Målgruppen for brukerveiledningen er selvstendige behandlere og kontortjenesten i Helse Sør-Øst RHF.

3.1 Opprette og sende dialogmelding 

Når dialogen starter i helseforetaket, skal dokumentet “Dialog – Forespørsel” opprettes.

  • Aktiver pasient
  • Velg Nytt journaldokument (Ctrl + N)
  • Søk etter Dialog - Forespørsel

 

Merk – i bildet under er meldingen knyttet til siste kontakt i feltet “Behandlende avdeling”. Ved behov kan denne endres. Den kan også settes til en avdeling uten kontakt.

Trykk Opprett dokument

 

Feltet Til har ikke automatisk forslag til mottaker. Søk etter riktig mottaker. Vær obs på at du velger rett person- eller tjenesterekvirent på korrekt organisasjon (f. eks fastlege, annet HF eller tjeneste i en kommune).

Menyen Filter lar deg søke på kun tjeneste eller person.

Velg Type forespørsel. Hvis det ikke velges noe settes verdi til Annen henvendelse.

I feltet Spørsmål: Skriv en kort og konsis tekst med en tydelig problemstilling. Det er mulig å sette inn fraser i meldingen.

 

Kontroller at det er satt inn rett mottaker før du trykker Send.

Ved behov for endring, gå til feltet Til og trykk på x til høyre i feltet. Søk opp ny mottaker.

Meldingen er nå sendt til mottaker og vises i dokumentlisten.

3.2 Dialogmelding sendt på feil pasient 

Dersom forfatter av meldingen oppdager at melding er sendt på feil pasient skal følgende gjøres:

 

  • Gjøre mottaker av meldingen oppmerksom på at dialogmelding er sendt på feil pasient
  • Feilsendt dokument slettes etter prosedyre
  • Opprette og sende ny dialogmelding på korrekt pasient

3.3 DIALOG – SVAR PÅ FORESPØRSEL. ARBEIDSFLYT OG BEHANDLING AV INNKOMMENDE MELDINGER  

Innkommende dialogmelding kommer til arbeidsgrupper definert av hvert helseforetak. Videre arbeidsflyt utføres etter lokal prosedyre.

 

Visning

Meldingene legger seg som «Dialogmelding til vurdering»

 

Arbeidsflyt i avdelingene

Det er den enkelte avdeling/klinikk som har ansvar for rutiner for arbeidsflyt og håndtering av dialogmeldinger i henhold til bestemmelsen om responstid innen 5 virkedager.

 

Innkommende meldinger legger seg som “Dialogmelding til vurdering”. Meldingene skal besvares der dette er nødvendig. Det er ikke nødvendig å bekrefte at en melding er mottatt. Applikasjonskvittering er bekreftelse på dette.

 

Dialogmeldinger som er sendt til feil arbeidsgruppe må sendes i retur til mottaker ved å trykke på knapp for Tilbakemelding, og fyll ut nødvendig informasjon til avsender.

Om det fremkommer tydelig frem i meldingen om hvor den skal, så kan den overføres direkte dit.

3.5 DIALOGMELDING – TILBAKEMELDING OM FEIL I MOTTATT MELDING  

Åpne Dialogmeldingen fra Oppgaver eller fra dokumentlisten.

 

  • Trykk på knappen Svar
  • Velg Dialog – Tilbakemelding om feil i mottatt melding
  • Trykk Opprett dokument
  • Velg i nedtrekksmeny Type feil i melding
  • I feltet Beskrivelse skriv en kort og tydelig tekst
  • Trykk Send

 

Meldingen er sendt til mottaker.

 

Meldingen benyttes for å gjøre avsender oppmerksom på at mottatt melding ikke vil bli behandlet fordi innholdet ikke er i henhold til avtalt bruk av dialogmeldinger, eller er sendt på feil pasient. Helseforetaket kan velge å ta inn en melding som går ut over avtalt bruk hvis det vurderes som hensiktsmessig.

3.6 Meldingsovervåkning 

En applikasjonskvittering er en teknisk kvittering på en mottatt melding.

 

Dersom dialogmeldinger sendt fra helseforetaket blir avvist hos mottaker, vil vi motta en negativ applikasjonskvittering. Denne vil vises med en rød firkant i korrespondanseloggen.

Videre arbeidsflyt utføres etter lokal prosedyre for meldingsovervåking

4 Definisjoner 

Selvstendig behandler: klinisk personell som har behandleransvar for pasient og som i denne brukerveiledningen er tenkt at på selvstendig grunnlag har behov for å kontakte eksterne tjenester med dialogmelding vedrørende en pasient.

 

Kjøreregler vedrørende bruk og responstid

Helse Sør Øst har laget kjøreregler for bruk av dialogmeldinger:

  • Benyttes til avklarende spørsmål og svar i pågående pasientforløp, i praksis fra henvisning er sendt til 12 måneder etter siste kontakt med helseforetaket.
  • Forventet svartid er innen 5 virkedager

 

Dialogmelding skal ikke benyttes:

  • ved øyeblikkelig hjelp eller avklaringer som haster
  • ved informasjon om alvorlige funn
  • til generell veiledning som ikke er knyttet til spesifikk pasient
  • ved omfattende problemstillinger
  • til saksbehandling, avklaring om generell arbeidsfordeling

 

Retningslinjer for innhold:

  • Vær konsis og konkret, og vurder ordlyd. Dokumentet ligger i pasientens journal. Unngå forkortelser og vanskelige medisinske termer
  • Det er ikke nødvendig med “høflighetsfraser”
  • Beskriv tydelige problemstillinger som er enkle å svare ut, og som ikke genererer nye spørsmål
  • Vedlegg/utklipp kan ikke sendes. Kun ren tekst kan benyttes i meldingene

 

Eksempler på bruk

  • Start meldingen med referanse til henvisning eller epikrise hvis aktuelt
  • Innhente tilleggsinformasjon knyttet til mottatt henvisning for å kunne gi riktig vurdering og prioritet
  • Spørsmål knyttet til inneliggende pasient, et poliklinisk forløp, oppfølging av pasienter med kroniske sykdommer
  • Spørsmål om legemiddelbehandling
  • Ettersende tilleggsopplysninger, som prøvesvar