PLO Dialogsiden v23.2 - GYLDIG FRA 12.10.24

Sist oppdatert: 17.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.5
Forfatter: Regional Faggruppe Samhandling
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Brukerveiledningen er basert på DIPS Arena v.23.2.1, utprøvd i et testmiljø uten HSØ regional standardisering, konsolidering, eller integrasjonsmuligheter. Veilederens innhold vil oppdateres når et konsolidert testmiljø for HSØ blir tilgjengelig (høsten 2024)

2 Målgruppe 

Målgruppe er pasientansvarlig helsepersonell på sengeposter/døgnenheter i Helse Sør-Øst. PLO-Dialogsiden gir oversikt over alle inneliggende pasienter som har registrert PLO-kommune og status på den enkelte pasientens PLO-meldinger.

3 Fremgangsmåte 

Følg stegene beskrevet under

3.1 PLO PASIENTLISTE 

Når det er registrert PLO-kommune på pasienten i siden Opphold (Ctrl+Alt+F), vil pasientens navn vises i pasientlisten på PLO-siden. Aktivert pasient vises i blått.

Listen viser status for alle PLO-meldinger, inkludert de som ikke er sendt. Ved å holde musepeker over ikonene i Meldingsstatus vil det vises mer informasjon. Ikonene har ulike symboler og fargekoder:

  • Klokke: Antall meldinger som er sendt, men hvor applikasjonskvittering fra kommunen ennå ikke er mottatt.
  • Spørsmålstegn: Meldingsstatus ukjent
  • Ark med blyant: Antall meldinger som ennå ikke er sendt.

 

Hold musepekeren over et ikon for å vise hvilken melding det gjelder, samt meldingsstatus. Dersom det er flere meldinger for samme ikon, vil den nyeste meldingen sees øverst.

  • Gult ikon med timeglass eller klokke: Antall meldinger som er sendt, hvor applikasjonskvittering ennå ikke er mottatt.
  • Grønt ikon med hvit hake: Antall meldinger som har fått applikasjonskvittering og er mottatt hos kommunen.
  • Blått ikon med ark: Antall meldinger som er lagret, men ennå ikke sendt.

 

Dersom kvittering på sendte meldinger ikke mottas innen forventet tid, se lokale oppfølgingsrutiner på eget HF.

 

PLO Arbeidsoppgaver:

Antall PLO-relaterte arbeidsoppgaver som skal utføres.

 

Filtreringsvalg:

Pasientlisten kan filtreres på Utvalg (Aktive eller Avsluttede PLO pasienter), Post, Seksjon, Lokalisering og Avdeling

Når du endrer filtreringsvalg, blir oppdateringsknappen gul. Klikk Oppdater (eller trykk hurtigtast F5) for å oppdatere pasientlisten.

3.2 OPPRETTE NY PLO-MELDING 

Nye meldinger opprettes ved å klikke Send PLO-melding i PLO-dialog , eller ved å klikke på hamburgermenyen (tre streker til venstre for pasientens navn) i Pasientlisten.

 

Menyen for oppretting av ny melding viser oversikt over PLO meldingstyper. Meldingstyper som tidligere er sendt er merket med Melding er sendt. Noen meldingstyper kan kun sendes én gang, og når den er sendt vil valget være inaktiv.

3.3 PLO-DIALOG: PASIENTENS MELDINGER 

Pasientens meldinger
Pasientens meldinger

PLO-dialog (nedre del av PLO-siden) viser meldingene for aktuell pasient.

Meldingene kan filtreres slik:

  • Retning - Innkommende eller Utgående

  • Meldingstype – f.eks. Helseopplysninger Oppdatering

  • Status Melding – f.eks. Ikke sendt eller Mottatt og kvittert

  • PLO-Status – Aktive (standardverdi), Avsluttede, Avbrutte, eller Alle

For å gå tilbake til standard filtreringsvalg, trykk på filterikonet med et lite kryss på siden.

 

Når det er sendt to eller flere Helseopplysning oppdatering eller Utskrivningsrapport, vil de vises på én linje, men med et symbol som viser at det er flere versjoner. Klikk på symbolet for å se alle versjoner av meldingstypen:

Ny versjon
Ny versjon

3.4 Avslutt/Slett PLO-dialog 

I menyen Send PLO-melding kan man også avslutte eller slette PLO-dialog. Vær oppmerksom på følgende:

 

Avslutt PLO-dialog brukes dersom det er påbegynt dialog med kommunen og det viser seg at pasienten likevel ikke vil trenge kommunale tjenester etter utskrivelse. Dersom PLO-dialogen avsluttes, vil PLO-kommune fjernes og eventuelle utskrivningsklare perioder lukkes. Dersom det finnes en åpen utskrivningsklar-periode vil det bli sendt Avmelding utskrivningsklar pasient til kommunen. Melding om utskrevet pasient sendes ikke når pasienten skrives ut. Meldingene som tidligere er sendt vil bli borte fra PLO-siden, men kan gjenfinnes i Dokumentlisten. Dersom ny PLO-sak startes etter å ha vært avsluttet, vil alle meldinger fra forrige sak være tilgjengelige i PLO-listen igjen, inkludert utskrivningsklare perioder.

 

Slett PLO-dialog brukes KUN dersom det i utgangspunktet ikke skulle ha blitt sendt PLO-meldinger til kommunen på den aktuelle pasienten. Dersom PLO-dialogen slettes, slettes PLO-kommune og Melding om utskrevet pasient sendes ikke når pasienten skrives ut. Eventuelle utskrivningsklare perioder slettes samt alle PLO-dokumenter koblet til saken.

OBS! Meldinger kan ikke flyttes fra en pasient til en annen.

4 Definisjoner 

Begrep Definisjon
PLO Pleie- og omsorgsmeldinger. Brukes om samhandling mellom helseforetak og kommunale tjenester
PLO Dialogmelding Melding av type Forespørsel / Svar på forespørsel / Tilbakemelding om feil i mottatt melding, som sendes mellom kommunene og sengepostene under tiden en PLO-pasient er innlagt i helseforetaket.
PLO-dialog Oversikt over pasientens PLO meldinger/dialogmeldinger for samme PLO-sak. Vises nederst i Arena PLO pasientliste. Begrepet må ikke forveksles med PLO Dialogmeldinger (se ovenfor).
PLO pasientliste Oversikt over sengepostens/avdelingens PLO-pasienter inkludert Meldingsstatus.
PLO meny Meny som viser pasientens aktuelle PLO meldingsvalg; tilsvarer knappen Send PLO-melding i pasientens PLO-dialog oversikt, eller tilsvarende knapp (tre vannrette streker) til venstre i sengepostens PLO pasientliste.
PLO-sak En PLO-sak opprettes i Arena ved registrering av pasientens PLO-kommune og -tjeneste for aktuell innleggelse. I PLO-saken får du oversikt over pasientens PLO meldinger/dialogmeldinger som tilhører samme heldøgns sykehusopphold.