Innlevering og henting av lik - rutine for begravelsesbyråer
Sist oppdatert: 08.03.2024
Mer informasjon
Utgiver: Akershus universitetssykehus
Versjon: 0.1
Tidligere versjoner
Kopier lenke til dette emnet
Kopiert
Foreslå endringer/gi kommentarer
Hensikt
Sikre entydige rutiner i forbindelse med innlevering av lik til kjølerom fra begravelsesbyråer ved dødsfall utenfor Ahus, levering av kister og henting av lik fra kjølerom, pynterom eller kapell.
Ansvar
Gjelder for ansatte i begravelsesbyråer.
Levering av lik
Alle lik som innleveres skal først registreres i akuttmottak.
Begravelsesbyrå med eget kort leverer selv, etter registrering i akuttmottak.
All bringing og henting av lik foregår via sidedør på kapellet. I kapellet er det heis ned til kjølerom og pynterom i B1U1. Dørene er regulert med kort.
En tralle for frakt til kjølerom skal til enhver tid være stasjonert ved kapellinngangen. Etter frakt ned til kjølerom fraktes tom tralle opp igjen med heisen.
Alle lik skal være merket med personalia (navn og personnummer), dødsdato og hvem som har transportert liket. Merking skal gjøres to steder: Under lik-kledet, på liket (lapp bundet på høyre stortå eller festet med sikkerhetsnål til tøy) og utenpå lik-kledet, i hodeenden.
Papirer som følger liket (for eksempel obduksjonsbegjæring og dødsattest) skal legges i konvolutt i kurv på kjølerommet.
Verdisaker merkes med likets navn og settes på kjølerommet.
All avhenting av lik skal avtales med preparant på telefon: 67 96 45 96.
Begravelsesbyrå uten eget adgangskort kan kontakte preparant for adgang, på telefon: 67 96 45 96, hverdager 7-15. Utenom vanlig arbeidstid må portørtjenesten benyttes for adgang. Portørtjenesten rekvireres av akuttmottaket.
Henting av lik
Henting av lik bør skje i vanlig arbeidstid, og etter avtale med preparant.
Kiste skal være merket med personalia og begravelsesbyrå. Begravelsesagenten skal forsikre seg om at navn på kiste svarer til navnelapp i kiste (under dyne ved fotenden).
Henting av lik skal kvitteres for i boka på pynterommet.