Prosedyren beskriver hvordan telefonkonsultasjoner skal registreres for å sikre korrekt rapportering.
Viser forøvrig til krav ved telefonkonsultasjon i Helsedirektoratets dokument
(kapittel 5.24 Videokonsultasjoner og 6.22 Telefonkonsultasjoner)
Administrerende direktør i respektive helseforetak er ansvarlig for at prosedyren er kjent i eget helseforetak.
Prosedyren gjelder alle som gjennomfører og registrerer telefonkonsultasjoner.
Erstatter en konsultasjon som ellers ville blitt gjennomført enten i helseforetaket/sykehuset eller ambulant i fysisk møte mellom behandler og pasient.
Konsultasjonen innebærer reell helsehjelp og følgende krav må være oppfylt:
Det er ikke anledning til å kreve «ikke møtt» gebyret 201c dersom pasienten ikke «møter» til avtalt telefonkonsultasjon.
Dette gjelder for pasienter som ringer inn til poliklinikksykepleier, ergoterapeut, fysioterapeut, sosionom eller lege. Det er også aktuelt når man får beskjed om å ringe til pasienter (fra f.eks gul lapp i DIPS).
Vurder om kontakten er å anse som en konsultasjon. Endring av timeavtaler eller andre administrative formål er ikke en konsultasjon.
Pasienten registreres i DIPS på samme måte som planlagte telefonkonsultasjoner. Vi kan kode for takster, men trenger ikke ta egenandel.
Forutsetning for å kunne kode for takster/ta refusjon:
Merk! Taksten må registreres for at ISF-refusjon utløses.
Oppgjørsbildet i DIPS ser slik ut for planlagte telefonkonsultasjoner:
Oppgjørsbildet i DIPS ser slik ut for ikke planlagte konsultasjoner:
Ekspedisjonen