Tilpasset til Arena 23.2
Alle som har tilgang til å bestille laboratorieundersøkelser i DIPS Arena. Denne brukerveiledningen forutsetter at «Kom i gang med Arena» er lest.
Funksjonalitet og hvilke tjenester som kan rekvireres elektronisk kan variere fra HF til HF.
Arena Bestilling er en multidisiplinær bestillingsløsning. Det betyr at rekvirenter kan bestille laboratorieundersøkelser og henvise til radiologiske undersøkelser i samme bestilling.
Siden Bestilling er pasientspesifikk.
Arkfanen Ny bestilling i siden Bestilling består av fire deler i tillegg til knappene for bl.a. lagring og sending av bestilling:
Avsnittet «Bestille laboratorieundersøkelser» og brukerveiledningen «Radiologi, Henvisning» bør leses før det opprettes en multidisiplinær bestilling.
Rekvirere undersøkelser til Patologi:
Registrer Kliniske opplysninger og Tilleggsopplysninger hvis det er påkrevd. Obligatoriske felter er merket med rød stjerne.
Klikk på bindersknappen for eventuelt å velge anatomiske maler. Skriv ut malene, marker på utskriftene hvor prøvene er tatt og send dem sammen med prøvebeholderne til laboratoriet. Utskriften må også merkes med beholdernummer fra etikett.
Antall rader for planlegging av prøvetaking avhengig av hvilke tjenester som er valgt. Hver rad representerer en rekvisisjon.
Etiketter kan skrives ut i arkfanen Ny bestilling før bestillingen er sendt og i arkfanen Oversikt når bestillingen er sendt.
Etikettene for kun én prøvetakingstype vises av gangen. Dersom bestillingen inneholder flere prøvetakingstyper, må prøvetakingstype i feltet Prøvetakingstype endres for å få skrevet ut de andre etikettene
Ved behov for å skrive ut etiketter på nytt, klikk Prøvetaking fra arkfanen Oversikt. Sett hake for aktuelle beholdere og klikk Skriv ut og send (Ctrl+P).
For å opprette flere identiske bestillinger gjentatt over flere døgn, uker, eller måneder, kan det opprettes regelmessige bestillinger. Funksjonen kan ikke benyttes for å sende gjentatte bestillinger innenfor samme døgn, for bestillinger med andre hastegrader enn Rutine.
Dersom det ikke er hake i Bruk lørdager, Bruk søndager eller Bruk helligdager velges kun ukedager.
NB! Det er veldig viktig å klikke Send regelmessig bestilling for at laboratoriet skal få oversendt bestillingen.
Arena Bestilling er en multidisiplinær bestillingsløsning. Det betyr at det kan bestilles laboratorieundersøkelser og henvises til radiologiske undersøkelser i samme bestilling.
Det anbefales å bruke denne funksjonen for å sende sensitive pasientdata kun til de som har tjenstlig behov for å se disse.
En bestilling kan lagres som utkast dersom brukerrollen har tilgang denne funksjonen. Utkastet kan redigeres og ferdigstilles på et senere tidspunkt.
Det forutsettes her at avsnittet «Bestille laboratorieprøver» er lest.
Lagrede utkast finnes i rekvisisjonslisten i arkfanen Oversikt.
Når en bestilling lagres som utkast, så blir det opprettet en oppgave typen Bestillinger til ferdigstilling i den private arbeidsgruppe til den som er registrert som rekvirent (person).
Det er tjenesteyterne som bestemmer om det kan legges til tjenester til tidligere innsendte bestillinger. Det er i så fall lagt inn holdbarhet på enkelttjenester eller prøvematerialer. Ved etterrekvirering sjekkes det om det aktuelle prøvematerialet fortsatt er holdbart og følgelig at tjenester kan etterrekvireres.
Bestillinger som ikke er låst kan med noen unntak endres. Bestillingen låses når alle etikettene er skrevet ut eller planlagt prøvetakingstidspunkt er passert. Regler og oppsett som styrer når bestillingen låses kan være forskjellig mellom foretakene, se lokale prosedyrer.
En bestilling kan være delvis låst dersom noen av etikettene er skrevet ut. Dersom bestillingen er låst/delvis låst, kan tjenester etterbestilles hvis dette er tillatt.
I noen tilfeller kan det være gjort endringer i labsystemet som gjør det umulig å redigere bestillingen i Arena. Det vil da ikke være mulig å bruke knappen Redigere bestilling og endringer må ringes inn til laboratoriet.
Radiologitjenester kan ikke endres eller fjernes ved redigering av bestilling.
Funksjonen Avbestill benyttes for å avbestille hele bestillingen, dvs. ikke bare enkelttjenester.
Se avsnittet Bestille laboratorieprøver for sletting av enkelttjenester.
Utskrift av rekvisisjon bør gjøres fra siden Labsvar.
Skrive ut rekvisisjon i rekvisisjonsvisning
I rekvisisjonsvisning skrives valgte rekvisisjon ut ved å klikke på knappen Skriv ut.
Skrive ut rekvisisjon i tabellvisning
I tabellvisningen kan analysesvarene for utvalget som er gjort skrives ut.
Klikk på skriverknappen øverst til høyre for filtrene. Utskriften tar med analyser og resultater for de 14 siste rekvisisjonene i utvalget.
Beholder |
En fysisk beholder for å ta vare på prøvemateriale. Eksempler er citratrør, EDTA-rør, glass og bøtte. |
Bestilling |
En bestilling kan resultere i at en eller flere rekvisisjoner opprettes. Dersom bestillingen består av flere materialer, kan dette resultere i en rekvisisjon pr materiale. Dette bestemmes av aktuell konfigurasjon. |
Etikett |
En merkelapp som klistres på prøverør/beholder, som inneholder informasjon som laboratorium trenger for å kunne koble beholderen til en rekvisisjon. |
Henvisning |
En bestilling av radiologitjenester. |
Multidisiplinær bestilling |
En bestilling som inneholder flere disipliner, for eksempel bestillinger til både laboratorier og radiologi. |
Rekvisisjon |
En bestilling av laboratorieundersøkelser. |
Tjenester |
De tjenestene som foretaket tilbyr til rekvirentene/de som henviser. En tjeneste kan være en laboratorieundersøkelse eller radiologiundersøkelse. Til hver tjeneste følger et sett med egenskaper f.eks. påkrevde beholdere, spørsmål som må besvares ved bestilling, veiledning etc. |
Tjenestetilbud |
Er det tilbudet av tjenester eller analyser som tilbys rekvirentene. |
Tjenesteyter |
Den som tilbyr tjenester for bestilling. Dette kan være et laboratorium, en radiologiavdeling eller et fagsystem. |
Utkast |
Lagret bestilling som et utkast (kladd). Bestillingen må ferdigstilles og fullføres for å bli iverksatt. |