Funksjonsbeskrivelse stedfortreder

Sist oppdatert: 16.06.2023
Utgiver: Martina Hansens Hospital
Versjon: 0.2
Forfattere: Marte Bleikelia Alviniussen, Jannicke S. Karlengen
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Stillingstittel og rapportering 

  • Stillingstittel: Stedfortreder
  • Rapporterer til: Avdelingssjef

Hovedoppgaver og ansvarsområder 

Rammebetingelser:

  • Stillingsinnehaver vil utføre arbeidet i overenstemmelse med de enhver tid gjeldende lover, forskrifter og bestemmelser for øvrig av betydning for virksomheten. Det gjelder også faglige relevante instrukser, prosedyrer og retningslinjer og andre generelle retningslinjer.
  • Stillingsinnehaver skal holde seg oppdatert på utviklingen innen eget fagområde og generell informasjon som gis gjennom referater og rundskriv.
  • Stillingsinnehaver skal overholde verne- og sikkerhetsbestemmelser.
  • Stillingsinnehaver må kunne tilpasse seg endringer i arbeid- og ansvarsområde.
  • Stillingshaver må kunne motivere og samarbeide med ulike personalgrupper.

 

Funksjonsansvar og arbeidsoppgaver:

  • Stillingsinnehaver skal bistå avdelingssjef ved behov i den daglige drift og bemanning, og skal bistå i ledelsen av avdelingens virksomhet ved avdelingssjefs fravær.
  • Stillingsinnehaver skal bistå avdelingssjef å opprettholde avdelingens planlagte aktivitetsnivå og iverksettelse av tiltak for måloppnåelse.
  • Stillingsinnehaver skal bidra til å ivareta samarbeidsrelasjoner mellom arbeidsgiver og arbeidstakerorganisasjonene, samt vernetjenesten på lokalt nivå.
  • Stillingsinnehaver skal sikre god samhandling med eget personell og andre avdelinger i klinikken.
  • Taushetsplikt og lojalitet er spesielt viktig i utøving av oppgaver/ansvar på vegne av
  • Stillingsbeskrivelsen er ikke begrensende i forhold til andre oppgaver som pålegges av overordnet; avdelingssjef.
  • Arbeidsoppgaver og ansvarsforhold vil være gjenstand for kontinuerlig vurdering.
  • Stillingsinnehaver skal sørge for å være oppdatert på utviklingen av fagområdet og skal ha fokus på modernisering/effektivisering av driften.
  • Stillingsinnehaver får tilgang til lederverktøy (Gat, personalportalen ol.), men har ikke personalansvar.

Kvalifikasjons- og kompetansekrav 

Utdanning/erfaring:

  • Relevant høyere helsefaglig utdanning
  • Solide kunnskaper innenfor ett eller flere av seksjonens fagområder
  • Erfaring med faglig, administrativ og personalmessig ledelse
  • Formell lederutdanning/lederopplæring vektlegges
  • Erfaring fra omstillingsprosesser er ønskelig.

 

Egenskaper

  • Evne til å beslutte og iverksette handling
  • Evne til å påvirke
  • Evne til å lede og ha god resultatoppfølging
  • Evne til å skape gode relasjoner og nettverk
  • Evne til å håndtere stress/hektisk hverdag