Timebok - Booking flere ressurser med endring kansellering v.23.2 - gyldig fra 12.10.24

Sist oppdatert: 30.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 0.1
Forfattere: Regional faggruppe Pasientadministrasjon og pasientflyt
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Det er ingen aktuelle endriger i Arena v 23.2.

2 Målgruppe  

Målgruppen for denne brukerveiledningen er alle som har timeplanlegging som arbeidsoppgave.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Bestille flere timer på samme kontakt 

  1. Åpne Planlegging og velg ønsket henvisning og ev. kontakt i Timebok
  2. Søk frem ønskede ressurser i Ressurssøk eller velg ønsket ressursgruppe fra nedtrekksmeny Ressursgrupper. Timebøkene vil komme opp ved siden av hverandre
  3. Finn og velg ledig time ved å holde inne Ctrl-knappen, og marker ønsket tidspunkt i de aktuelle timebøkene
  4. Slipp Ctrl-knappen, høyreklikk i markert felt og velg Bestill time på valgt kontakt eller Bestill time på ny kontakt om du ikke har en tentativ kontakt

 

 

Timene vil bli synlige under hverandre i kontakt. Det kan legges inn ulike beskrivelse på de forskjellige timene.

 

  1. Klikk Opprett brev eller Lagre & lukk

3.2 Legg til flere timer til kontakt med allerede bestilt time 

  1. Åpne Planlegging og aktiver riktig kontakt i Timebok
  2. Søk frem ressursen med den allerede bestilte timen
  3. Dobbeltklikk på timen som er bestilt, eller høyreklikk og velg Åpne

 

  1. Stift Arbeidsflaten

 

  1. Søk frem ønsket ressurs i Ressurssøk eller velg ønsket ressursgruppe fra nedtrekksmeny Ressursgrupper. Timebøkene vil komme opp ved siden av hverandre
  2. Marker i timeboken/-bøkene til den/de nye ressursen(e)
  3. Høyreklikk i markert felt og velg Bestill time på valgt kontakt
  4. Timene legger seg i Kontaktbildet i arbeidsflaten

3.2.1 Varsel valideringsfeil 

Hvis den nye timen er på et tidligere klokkeslett enn den opprinnelige oppmøtetiden vil det komme opp et varsel.

 

 

 

  1. Korriger Oppmøtetid for kontakten slik at det stemmer med det nye oppmøtetidspunktet

 

  1. Opprett nytt brev til pasient med ny oppmøtetid, om det allerede er sendt innkallingsbrev
  2. NB! Om SMS-varsel allerede er sendt må pasienten ringes om endring i oppmøtetid

3.3 Endre enkeltimer satt opp på én kontakt 

  1. Åpne Planlegging og velg ønsket kontakt
  2. Finn timen i timeboka og dobbeltklikk
  3. Stift arbeidsflaten for å se de aktuelle timebøkene
  4. For å endre klokkeslettet for én time finner man timen for rette ressurs i arbeidsflaten og endrer på klokkeslettet for starttid

 

  1. NB! Endres klokkeslettet på den første timen til et tidligere klokkeslett enn det opprinnelige, må man endre på Oppmøtetid slik at det stemmer med det nye oppmøtetidspunktet. Det vil komme opp et varsel til høyre for oppmøtetiden.

3.4 Endre dato for en kontakt med flere timer 

  1. Åpne Planlegging og velg ønsket kontakt i
  2. Finn timen i timeboka og dobbeltklikk
  3. Stift arbeidsflaten for å se aktuelle timebøker
  4. Kanseller timene ved å klikke på krysset i høyre hjørne (slett time)

 

 

  1. Finn ny aktuell dato i timebok og marker timer i aktuelle ressursers timebøker ved å holde inne Ctrl
  2. Høyreklikk i markeringen i timebok og velg Bestill time på valgt kontakt
  3. De nye timene legger seg under de kansellerte i arbeidsflaten
  4. Er den nye timen på en annen dato må Avsluttårsak og Merknad til avslutning fylles ut. Velg Lagre & lukk

 

  1. Ny kontakt på ny dato er opprettet
  2. Send brev om endring av time til pasient

3.5 Avbestille én time fra kontakt med flere timer 

  1. Åpne Planlegging og velg ønsket kontakt
  2. Finn timen i timeboka og dobbeltklikk
  3. Stift arbeidsflaten for å se aktuelle timebøker
  4. Kanseller ønsket time ved å klikke på krysset i høyre hjørne (slett time)

 

 

NB! Om pasienten har timer med forskjellige klokkeslett og det er den første timen som kanselleres, så må Oppmøtetid endres

 

  1. Send brev om endring av time til pasient eller klikk Lagre & lukk om det ikke er noen endring i oppmøtetidspunkt for pasienten

4 Definisjoner 

Ressurs: Klinikere, rom eller andre ressurser med egen timebok i Arena.

Ressursgruppe: Flere timebøker i en gruppe i Arena.

Timebok: Opprettet på en ressurs og brukes for å administrere aktivitet på en poliklinikk.

Time: Tid reservert i timebok som er knyttet til pasientkontakt. I DIPS Classic kalt tiltak.

5 Referanser 

Relaterte dokumenter:

  • ARENA Timebokdefinisjon
  • ARENA Opphold poliklinikk oppfølging
  • ARENA Timebok Gi time poliklinikk