Generelle forhold

Sist oppdatert: 12.11.2024
Utgiver: Oslo universitetssykehus
Versjon: 1.43
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Om og mål for Orto PO 

Kort om Orto PO

Ortopedisk Postoperativ (Orto PO) ble opprettet i 2006 fordi man til stadighet opplevde at ortopediske pasienter ikke fikk plass på Generell PO og måtte strykes fra programmet. Til å begynne med var det en dagavdeling, men behovet har vokst og vi er nå en 24/7-avdeling med 9 plasser og 14 stillingshjemler. Orto PO mottar ca 3600 pasienter årlig.

 

Som navnet sier, er vi dedikert til ortopediske pasienter, men vi mottar andre pasientgrupper så sant vi har kapasitet. Hvis vi må prioritere, blir listen slik:

  1. Pasienter fra ortopediske operasjonsstuer og ortopediske pasienter fra mottak.
  2. Pasienter fra ortopediske sengeposter (blokader, smertelindring og lignende).
  3. Pasienter fra andre klinikker.

 

Mål for Orto PO

Orto PO har som mål å være best på behandling av akutte smerter på OUS. Vi skal fortsette å være best på dette området, og forventer at alle ansatte hos oss har gode kunnskaper og praktiske ferdigheter i smertebehandling.

 

Personalet på Orto PO skal være ansvarsfulle og proaktive. Ting skal ikke utsettes. Ovenfor andre avdelinger skal vi framstå som fleksible og løsningsorienterte.

Døgnrytme på Orto PO 

Dagvakt 0730-1520

Sykepleier på dagvakt overtar overliggere og gjennomfører morgenstell før anestesilege kommer på visitt på pasienter som ikke oppfyller utskrivningskriterier angitt i UP-skjema (se senere). Ansvarshavende sykepleier skal til enhver tid ha klart for seg hvordan kapasiteten er, slik at man raskt kan svare på henvendelser fra mottak, intensiv, generell PO, sengeposter og Orto-Aker om overflytting av pasient.

Fredager slutter dagvakten kl 14:20.

 

Mellomvakt 1100-1800

Mellomvakten starter ofte med lunsjavløsning.

 

Kveldsvakt 1500-2220

Ansvarshavende sykepleier gjør seg kjent med resterende operasjonsprogram. Sørge for pauseavvikling. Til enhver tid ha klart for seg hvordan kapasiteten er, slik at man raskt kan svare på henvendelser fra akuttmottak, intensiv, generell PO, sengeposter og legevakten om overflytting av pasienter.

Fredager starter kveldsvakten kl 14.00.

 

Nattvakt 2200-0750

Ca 0530 tas rutinemessige blodprøver, vanligvis kirurgisk status.

 

Helger

I helgene er vaktene fordelt over 2 skift.

Dagvakt: kl 08.15 - 20.30.

Nattevakt: kl 20.15 - 08.30.

Nødnummer 

Varsling av stansteam: 73333

Varsling av vektertjeneste ved trusler, ran og lignende: 77777

Anestesilegetjenesten 

Det er oppnevnt en anestesioverlege som er ansvarlig for medisinske prosedyrer, medikamentforordninger og som har det medisinske ansvaret for Orto PO.

 

Seksjonsansvarlig anestesilege har calling 581-73572 i tiden 0730-1530 mandag til søndag.

Resten av døgnet dekkes anestesiberedskap av lege med calling 581-73861.

 

Anestesilege med calling 581-73572 er overordnet ansvarlig for pasientene på Orto PO på dagtid. Klarering av pasienter bør gjøres av anestesilegen som var ansvarlig for anestesien.

 

På Ullevål hender det fra tid til annen at det oppstår akutt mangel på PO- og intensivplasser. I slike særtilfeller har anestesilege med koordineringsansvar myndighet til å beordre annen bruk av avdelinger enn vanlig. For eksempel kan Orto PO beordres til å ta i mot en traumepasient eller intensivpasient, selv om dette fører til stopp eller forsinkelser i vårt operasjonsprogram.

Instruks ansvarshavende sykepleier 

Ansvarshavende sykepleier (AS): Link til ehåndbok: Instruks for ansvarshavende spl.

  • Har ansvar og myndighet tilsvarende seksjonsleder i alle saker som ikke kan vente.
  • Hvis ansvarshavende spl. vurderer beordring av personell, skal det konfereres med seksjonsleder først. Hvis hen ikke er tilgjengelig skal fagspl. kontaktes. En av disse skal være formelt ansvarlig for beordringen.
  • Skal til enhver tid ha oversikt over inneliggende pasienter, kapasitet, operasjonsprogram og framdrift i dette.
  • Alle beskjeder skal gå gjennom AS.
  • Koordinerer kontakt med anestesilege slik at antall henvendelser kan reduseres.
  • Har handlingsberedskap for akutte situasjoner som dårlig pasient fra post, brann, økt beredskap og lignende.
  • Sørge for pauseavløsning.
  • Fordeler pasienter v/vaktskifte og andre arbeidsoppgaver ved behov.
  • Har ansvar for å melde uhell/uønskede hendelser i avvikssystemet og/eller til seksjonsleder.
  • Ved behov for å bruke rom 49: Gi beskjed til sengepost 3 om at rommet må tømmes.

 

Kriterier for innleggelse på Orto PO

Orto PO er en overvåkningsavdeling, beregnet og bemannet for pasienter med liggetid på noen timer.

 

  • Kun selvpustende pasienter
  • CPAP/Optiflow er ok - ikke NIV eller respirator.
  • Tidsbegrenset bruk av fenylefrin, noradrenalin . Forventet langvarig pressorbehandling og/eller dersom pasienten anses ustabil: overflyttes PO/Intensiv.

 

Kriterier for klarering av pasient fra postoperativ avdeling. ligger også som eget kapittel under "Mottak og behandling av pasient".

Klarering av pasienter på Orto PO gjøres av sykepleier ved hjelp av "Skjema for utskrivelseskriterier" (UP-skjema), i Dips. Denne prosedyren gir mulighet for sykepleier på Orto PO til å flytte alle pasienter til sengepost dersom kriteriene er oppfylt. kriteriene baseres i dette skjemaet på relevante og objektive parametre innenfor postoperativ overvåking. I tillegg gjøres en selvstendig vurdering av sykepleier, og ved tvil skal anestesilege kontaktes. Link til ehåndbok: Bruk av UP-skjema

 

Liggetid

Individuell vurdering etter bl.a. kriterier i UP-skjema for alle pasienter som ligger på Orto PO. Det er to unntak; cerviosopererte pasienter (nakke) skal ligge minst 6 timer på grunn av fare for blødning med press mot trachea. Traumepasienter skal overvåkes minst 6 timer etter ankomst Ullevål før klarering til sengepost av traumeleder.

 

Klargjøring til sengepost

Pasienter som flytter til post skal ha fjernet følgende utstyr:

  • Grove PVKer på halsen (grå, orange).
  • Grove PVKer på ekstremiteter, hvis pas har andre funksjonelle tilganger.
  • Arteriekran

Prosedyre ved kapasitetsproblemer 

Ansvarshavende spl. på Orto PO skal til enhver tid ha en begrunnet oppfatning av hvordan kapasiteten (plass- og personalressurser) er og kommer til å være i de kommende timer, basert på opplysninger om inneliggende pasienter og pasienter på opr-programmet, i.f.t. forventet opr-tid, forventet liggetid på Orto PO, antatt ressursbehov hos pas. osv.

Hjelpemidler: DIPS, Metavision og opplysninger fra annet personell som har kunnskap om pasientenes tilstand og ressursbehov.

Når ansvarshavende anser at orto opr-programmet er i fare på grunn av kapasiteten på Orto PO, skal koordineringsansvarlig anestesioverlege kontaktes.

Dagtid: 581-73600, kveld/natt/helg: 581-73862. Kapasitetsproblemer kan også tas opp på møte på INTI8 17:00. Der deltar de forskjellige intensivavdelingene og anestesilege -862.

600/862 har oversikt over kapasiteten på alle Ullevåls PO/int-avdelinger, og kan bistå med å skrive ut pasient(er) raskere enn vanlig, bytte om på pasienter mellom avdelinger eller å dirigere pasient(er) til en annen PO/int-avdeling.

I tilfelle der kapasitetssvikten oppstår akutt og ansvarshavende på Orto PO anser det som umulig å ta i mot pas. fra orto-operasjon når pas. meldes, skal opr-avd. få beskjed om at pas. må overvåkes på opr-stua inntil du har fått konferert med 600/862 og det er avgjort hvor pasienten skal legges. I slike tilfelle er det viktig å opprettholde rask og klar dialog med involverte parter.

Link til ehåndbok: Prosedyre ved kapasitetsproblemer

Samarbeidende avdelinger 

Ortopedisk sengepost 1

Generell ortopedisk avdeling

 

Ortopedisk sengepost 2

Infeksjonspasienter og Medevac

 

Ortopedisk sengepost 3

Elektive ryggpas. samt hoftebrudd.

 

Generell PO

Generell PO har pasienter med behov for respirator, NIV-behandling og pressorbehandling. Vi avlaster generell PO med lettere nevrokirurgiske pasienter, gastrokirurgiske pasienter eller traumepasienter når de har kapasitetsproblemer.

Sengeplassenes innhold 

Alle sengeplasser ved Orto PO skal ha følgende utstyr:

 

Sengeenhet klar til bruk med:

  • O2-manometer og brillekateter
  • Sug med virusfilter ferdig til bruk
  • Sugekateter nr. 14 og 16

 

Scop klart til bruk med:

  • EKG-kabler
  • BT-slanger med mansjett
  • Saturasjonsmåler
  • Kabel til måling av invasivt BT
  • Kabel til blæretemp
  • Scoputstyret skal være vasket godt med spritklut. Husk at sprit kun er virksomt når det er fuktig! Bruk vann og såpe først ved synlig søl, for eksempel blod og hudrester (sprit fører til at proteiner i kroppsvæsker koagulerer og sølet blir dermed vanskelig å fjerne).

Dokumentasjon 

I Dips opprettes oppsummeringsnotat (endre tittel til overflyttingsnotat) ved overflytting til sengepost. Hvis pasienten ikke skal overflyttes, men du likevel har noe som må dokumenteres så oppretter du et problem i behandlingsplan som heter "Postoperativ tilstand". Her kan du skrive det som er aktuelt å dokumentere som ikke kan dokumenteres i MetaVision.

 

Alle medisiner som gis hos oss legges inn i Metavision.

Administrative rutiner 

Sjekkliste for daglige gjøremål

Vi benytter en sjekkliste for å sikre at daglige arbeidsoppgaver utføres.

 

Medisinbestilling

Medisiner bestilles elektronisk via Tønsys med din personlige innlogging; samme brukernavn som i Dips/MV, men eget passord.

 

  • Ved behov for bestilling utenom ordinær bestilling; send melding i TØNSYS.
  • Hastebestilling av medisiner gjøres vha melding i Tønsys (i E-læringskurset sier de ringe, dette er feil). I emnefeltet skriver du hastebestilling, skriv i meldingen at vi har bestilt portør til kl. ____ (Beregn ca. 30 min. på å klargjøre bestillingen.) Portør bestilles enten som "haster" eller ved å oppgi kl-slett i Portørcom.
  • Hastebestilling kan bare gjøres i åpningstiden til apoteket kl 08-16. Utenom dette er det vakthavende farmasøyt som skal kontaktes. Dette gjøres ved å ringe til sentralbordet ved OUS tlf: 99, og spør om å bli satt over til vaktfarmasøyten.
  • Skulle det være behov for å bestille sterile blandinger, f.eks. sterkblanding EDA, går ikke dette i Tønsys, men må bestilles via fax som før.
  • Retur gjøres ikke via Tønsys. For retur av apotekvarer (utgått på dato, feilbestilling e.l), sendes medisinene til apoteket i forseglet boks sammen med følgeseddel som du finner her. (Du må være pålogget jobb-pc for å få opp denne linken).

 

Har du behov for å låne medisiner, sjekk Tønsys Lageroppslag (Du må være på en OUS-pc for å åpne denne linken)

 

 

Vask av skjermbrett og utstyr

Skjermbrett vaskes med sprit hvis dyner har hengt over brettet. Blodsøl vaskes med såpevann før spriting. Staseslanger vaskes med sprit mellom hver pasient. Tilsølte BT-mansjetter vaskes med såpevann.

 

 

Sterilt flergangsutstyr (sakser, pinsetter og nålholdere).

Vi bruker éngangs sutursett (saks, pinsett, nålholder).

 

Når du bruker sterilt flergangsutstyr, skal barkodeetikett til venstre på instrumentpakken klistres på rekvisisjonen som henger på innsiden av skapet. (IKKE kast emballasjen før du har tatt av etiketten.) Etter bruk skal instrumentene vaskes i vaskemaskin på skyllerom, og legges i den grå instrumentboksen (nederst i skap 5 i gangen) hvor den blir hentet av sterilavdelingen og levert tilbake med steriliserte instrumenter. Rekvisisjonen med barkodeetiketter legges i instrumentboksen, sånn at sterilforsyningen vet hvilke instrumenter som skal sendes tilbake til oss. Er det tomt for rekvisisjoner, kan nye printes ut her: http://ehandbok.ous-hf.no/document/133974 (Du må være pålogget jobb-pc for å få opp denne linken)

 

Bestilling av varer

Når det nærmer seg tomt for en vare henges brikken på skinnene utenfor kontoret. Bestilling av varer gjøres av bestillingsansvarlige. Brikken skannes av bestillingsansvarlig dagen før leveringsdag.

 

Det er fire ulike brikker:

  • Grønne brikker: varer fra sterillageret (alle varer som er sterile, f.eks sprøyter, sterile bandasjer o.l.)
  • Lilla brikker: varer fra sentrallageret (alle varer som ikke er sterile (f.eks tannkrem, usterile bandasjer, batterier).
  • Blå brikker: varer fra væskelageret
  • Håndskrevne brikker: Varer som bestilles manuelt av bestillingsansvarlige.

 

De ulike lagrene leverer på forskjellige dager, se oversikt her: Bestillingsrutiner Orto PO.pdf, henger også ved skinnene utenfor kontoret.

 

Mottak av varer
Sykepleierne på Orto PO setter varene på plass når de kommer fra lagrene. Pakksedler skal henges i plastlomme ved døren på kontoret.

Når du pakker ut varer, heng tilbake brikkene samtidig.

Varer som blir levert med bud pakkes opp og settes på plass. Ta vare på pakkseddelen (i plastlomma på konteret), slik at bestillingsansvarlig vet at vi har mottatt varen.

 

Sjekking av enheter, sug, O2, utstyr

Kontroller alle enheter hver dag. Kontroller at sug fungerer og ikke er brukt. Skopene skal ha tilkoblet EKG, SpO2, NiBT og kabel til arterietrykk og tempkabel. Enheten skal ha nesegrime og fungerende sug med tom sugebeholder.

 

Fylle på utstyr i traller og på benk

Utstyrstrallene fylles opp, slik at de er klare for mottak av pasienter. Det skal ikke være andre varer enn det som er skrevet på skuffene. Benken i avdelingen skal også fylles med varer.

 

Sjekk at defibrillator har gjort selvtest

Hver natt kl 03 gjør defibrillatoren selvtest. Sjekk hver morgen at testen er gjort og riv av utskrevet testbekreftelse.

 

Telle narkotika

Narkotikakontroll gjøres hver natt, unntatt helg når vi er på GenPO. Gjøres også mandag morgen og fredag kveld pga flytting til PO.

 

Den 1. hver måned gjøres narkotikaregnskapet av ansvarlig person.

Mors på Orto PO 

Terminale pasienter klareres ut fra Orto PO og til sengepost av anestesilege. Ansvarlig sykepleier kontakter ansvarlig sykepleier på sengepost for å forberede enerom til pasient og eventuelle pårørende.

 

Ved uventet dødsfall transporteres pasienten til enerom.

 

Orto PO må samarbeide med sengepost med tanke på stell og samtale med pårørende.

 

Dokumentasjon ved dødsfall

Sykepleier noterer dødstidspunkt. Lege skal erklære pasienten død, og skrive erklæring om dødsfall og eventuelt obduksjonsbegjæring før papirene leveres til sengposten som pas. tilhører. Se eHåndbok for rutine i Dips (DokId: 65758).

 

Sykepleier skriver kort notat om hendelsesforløp, klokkeslett, hvorvidt pårørende var tilstede i sykepleienotat. Informer post, eventuelt institusjon eller hjemmetjeneste som pasienten kommer fra eller er bruker av.