Digital diktering

Sist oppdatert: 05.09.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.3
Forfattere: Regional faggruppe Journal og rammeverk
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Kvalitetssikret i henhold til DIPS Arena versjon 22.2.

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v.23.2

2 Målgruppe  

Målgruppen for brukerveiledningen er personell som dikterer journalopplysninger.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Generelle råd 

  • Unngå bakgrunnsstøy
  • Hold mikrofonen rolig i en avstand 5‐30 cm fra munnen
  • Snakk tydelig og i normalt tempo
  • Stans diktatet ved lange pauser/avbrytelser

3.2 Opprette digital diktering 

  1. Aktiver aktuell pasient
  2. Opprett nytt diktat fra Pasientlinjen (Ctrl+Shift+D)

 

 

  1. Velg dokumenttype/mal i feltet Dokumenttype.
  1. Kontroller at Dokumentopplysninger er korrekt.
  1. Sjekk at aktuell Arbeidsgruppe er korrekt for Diktat til skriving. NB! Hvis dokumentet er satt opp med krav til utlevering eller krav til utskrift, vil det også vises et felt for hvilken arbeidsgruppe som skal håndtere den oppgaven.
  1. Klikk Opprett dokument (Ctrl+E)

 

 

  1. Hvis oppgaven haster, sett hake for Haster og sett inn Frist.
  1. Ikon vises om mikrofon er aktiv. Dersom mikrofon er deaktivert, er ikonet grått.

3.3 Dikteringen gjennomføres 

  1. Start/stopp opptak, klikk rød sirkel
  2. Ved lagring av diktat, uten å sende, legger diktatet seg i Mine Arbeidsoppgaver under Diktat til ferdigstilling.
  1. Hør på diktat, klikk grønn trekant
  1. Bruk pilknappene til å flytte markøren til starten eller slutten av diktatet.
  1. Velg riktig Arbeidsgruppe (Kontor) for skriving av diktat
  1. Lagre og Send diktat

 

3.4 Sende til Arbeidsgruppe 

 

  1. Klikk Send diktat
  2. Filen legger seg til skriving i valgte Arbeidsgruppe som definert over.

4 Definisjoner 

Digital diktering: Oppretting av digitalt lyddokument som sendes sekretær for skriving

5 Referanser 

Ingen aktuelle referanser.