Begrunnelse for innsyn (beslutte tilgang)

Sist oppdatert: 12.08.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.4
Forfattere: Regional faggruppe Tilganger og organisasjonsoppsett
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Oppdatert, endret navn og inkludert kriteriebasert egentilgang. Fremgangsmåte er uendret.

Det er ingen aktuelle endringer i Arena v. 23.2

2 Målgruppe  

Målgruppen for brukerveiledningen er helsepersonell som må foreta registreringer på pasient som ikke er aktiv på aktuell enhet/avdeling.

3 Fremgangsmåte 

Se underkapitler for fremgangsmåte.

3.1 Beslutt tilgang, eksplisitt begrunnelse 

Tilgangsstyrt funksjonalitet for helsepersonell som kan beslutte tilgang selv.

Velg aktuell pasient

  1. Dialogboks kommer opp og begrunnelse må angis
  2. Velg begrunnelse fra nedtrekksmenyen for å beskrive årsak til innsyn
  3. Fyll inn i feltet Utdypende begrunnelse

4. Klikk OK og tilgang til pasienten er nå gitt

3.2 Beslutt tilgang, implisitt begrunnelse 

Implisitt beslutningsmal benyttes dersom man har tilgang til pasienten, men har behov for å begrunne nærmere hvorfor pasienten aktiveres.

  1. Velg aktuell pasient
  2. Klikk Pasient i Topplinje og klikk Begrunnelse for innsyn

  1. Velg aktuell begrunnelse i nedtrekksmenyen Velg ny begrunnelse. Beskriv årsak til innsyn

4. Klikk Lagre og lukk

5. Dersom flere begrunnelser skal angis følges samme fremgangsmåte på nytt

3.3 Beslutningsmaler 

Implisitte begrunnelser:

  • Pasienten finnes på operasjonsoversikten: Pasienten finnes på operasjonsoversikten.

  • Planlagt oppmøte: Planlagt oppmøte for pasienten.

  • Poliklinisk besøk: Poliklinisk konsultasjon.

  • Ventende pasient: Pasienten har en planlagt kontakt som ikke er avsluttet.

  • Vurdert henvisning: Henvisning som er vurdert.

  • Åpen henvisningsperiode: Åpen henvisningsperiode.

  • Åpen konsultasjonsserie: Åpen konsultasjonsserie.

Eksplisitte begrunnelser:

  • Administrasjon: For administrative oppgaver som f.eks. skanning av dokumenter, endring av pasientopplysninger, kodekontroll o.l.

  • Bestilling av dokumenter fra offentlige og juridiske instanser og forsikringsselskap: Bestilling av dokumenter fra offentlige og juridiske instanser og forsikringsselskap.

  • Egen læring/kvalitetssikring av gitt behandling: Begrunnelse forankret i Helsepersonellovens §29 c.

  • Eksternt prøvesvar/notat til vurdering: Brukes for å åpne pasientens journal når en bruker har mottatt prøvesvar/notat som skal vurderes utfra en sammenheng/ Det er behov for å se på et eksternt prøvesvar eller notat som har kommet inn på pasienten

  • Etterarbeide: kan benyttes for å gi tilgang til pasientdata i forbindelse med etterarbeide.

  • Deltar i behandlingen av pasienten: Deltar i behandlingen av pasienten.

  • Forskning: Tilgang til pasientdata i forbindelse med forskning.

  • Henvendelse fra pasientens behandler: Behandleren kan registreres enten med rekvirentkode eller ved å søke frem organisasjonen.

  • Henvendelse fra pasienten: Brukes for å åpne pasient journal når bruker får en henvendelse fra en pasient.

  • Henvendelse fra pasientens pårørende: Pasientens pårørende kan registreres ved å søkes frem fra Folkeregisteret.

  • Internkontroll/Kvalitetssikring: Noen ansatte har som oppgave å kontrollere koder og registreringer i DIPS, og kanskje se på hvordan det registreres/dokumenteres m.m. uten at brukeren deltar i behandling av pasient.

  • IT-Systemarbeid: Benyttes for å gi tilgang til journaldata når IT-personell må gjøre systemarbeid, feilretting eller lignende på journaldata.

  • Meldt pasient: Meldt pasient (for eksempel fra legevakt). Rekvirent eller organisasjon som melder pasienten kan registreres.

  • Pasientinnsyn: Pasientens innsyn i egen journal. Brukes når en bruker, på forespørsel fra en pasient, bistår en pasient med innsyn i egen journal.

  • Statlig tilsyn: Statlig tilsyn er forankret i Helsetilsynsloven, Spesialisthelsetjenesteloven §6-2 og Pasientjournalloven §26.

  • Tilsyn med helsepersonellets virksomhet: Denne eksplisitte tilgangen skal ikke settes opp med “selv tildeles”. Det er ikke mulig å tildele denne til seg selv.

  • Tilsyn på annen avdeling: Når behandler bes om å foreta et tilsyn på en annen avdeling og behandleren av den grunn ikke har ordinær tilgang til journalen. Det kan angis hvilken rekvirent som har bedt om at tilsyn skal foretas.

  • Undervisning: Benyttes for å gi tilgang til pasientdata i forbindelse med undervisning.

  • Yte helsehjelp til annen pasient: kan benyttes for å gi tilgang til pasientopplysninger på en pasient for å yte helsehjelp til annen pasient, jf. helsepersonelloven §25 b.

  • Åpne sperret journal: Ifm. akutt helsehjelp: for å kunne åpne en sperret journal må brukeren ha en beslutning knyttet til denne malen.

4 Definisjoner 

  • OBS: Helseforetakene kan ha satt opp tilgangene noe ulikt. Ved behov for endringer ta kontakt med lokal DIPS-forvaltning (klinisk IKT).

  • Begrunnelse for innsyn: Det er to typer tilgang til pasienter- implisitt og eksplisitt tilgang. Dette lagres i DIPS som begrunnelse for innsyn i pasientens opplysninger og dokumenter. Dette vises blant annet for pasient på HelseNorge og hvis det tas ut logg fra DIPS.

  • Implisitt begrunnelse (automatisk): Dette foregår i bakgrunnen og i hovedsak automatisk. Det gis rolle basert på stillingskode og kostnadssted. Disse tilgangene skal være det brukeren normalt trenger for å utføre arbeidsoppgavene sine.

  • Eksplisitt begrunnelse (manuelt): Mangler du tilgang må man beslutte tilgang. Velg riktig eksplisitt begrunnelse utfra alternativene som er tilgjengelig. Tilgang til eksplisitt begrunnelse avhenger av hva HF-ene har satt opp for de ulike brukerrollene. Standard varighet for en eksplisitt begrunnelse er 24 timer.

  • Kriteriebasert egentilgang: Hvis en pasient har hatt kontakt på en organisasjonsenhet brukerrollen din har tilgang til innenfor et visst antall dager- da får man som regel tilgang til en eller flere eksplisitte begrunnelser. Hvis en pasient aldri har hatt kontakt med en organisasjonsenhet brukerrollen har tilgang til eller kontakten er eldre enn dagene som er definert- får man ikke tilgang til eksplisitt begrunnelse. De som treffes av dette vil likevel kunne beslutte seg tilgang med begrunnelse. Disse gir en begrenset tilgang, alt etter hva HF-et har satt opp for brukerrollen, husk å benytte kommandoen CTRL+F5 for å oppdatere. Noen vil ha tilgang til å be en kollega om å gi tilgang til en pasient man ikke har tilgang til, se eget punkt om det å involvere andre i pasientforløpet.

  • Involver andre i pasientforløpet: For at dette skal fungere så må begge ha lik eksplisitt begrunnelse. Se egen brukerveiledning for hvordan man kan få tilgang til en pasient gjennom en kollega.

5 Referanser 

Relaterte dokumenter:

Involvere andre i pasientforløpet

Brukerveiledere og prosessbeskrivelser (HSØ) (metodebok.no)

Søkeord til EK/e-håndbok:

  • Beslutte tilgang
  • Begrunnelse for innsyn
  • Innsyn
  • Tilgang
  • Grønnlys
  • Aktualisering
  • Åpne pasientjournal
  • Kriteriebasert