Målet med Motiverende samtale er å hjelpe en pasient med å endre atferd eller livsstil. Det viktigste målet i denne metoden er å aktivere pasientens egen deltakelse og involvering i forandringsarbeidet. Dette kan ta noen minutter eller mye lenger. Samtalen bærer preg av en holdning hos helsearbeideren som kjennetegnes av
Ikke klar
Forsøk å vekke interesse, informer. Eksempel
«Hva vet du om…?»
«Har du fundert på å…?» «Vil du at jeg forteller litt mer om…?»
«Hva tenker du om det jeg har sagt så langt?» «Er det noe bra med å…?»
Usikker
Spør om fordeler og ulemper med en forandring, hindringer og muligheter.
Klar
Diskuter alternativ, gi støtte og ros, kanskje et møte litt frem i tid for å se hvordan det går.
Skaleringsspørsmål
«Hvor viktig er det for deg å …på en skala fra 1-10?» og «Hvor sikker er du på at du kommer til å lykkes?» Slik kan man fort sjekke hvorfor pasienten tenker på endring og ev. hvordan han tenker å gjøre det, sier noe om hvor motivert pasienten er for forandring. Oppfølgingsspørsmål: «Hvorfor sier du x og ikke y?»(lavere tall) «Hva skal til for at du kan komme litt høyere på skalaen?»
Endringssnakk
Når pasienten er ambivalent, unngå å snakke om fordelene med en forandring, stimuler heller pasienten til endringssnakk. «Hvordan er dette en bekymring for deg?» «Hvordan skulle du ville hatt det i fremtiden?» «Hvorfor lurer du av og til på å gjøre forandringer?» «Er dette noe du kunne testet ut?»
Ambivalensutforskning
Begynn med fordeler med nåværende situasjon, så ulemper med nåværende situasjon, ulemper med å endre en vane og fordeler med å endre en vane.
Agenda
Er det ett tema spør du pasienten om det er greit at dere snakker om dette nå? Er det flere tema lar vi pasienten få velge rekkefølge. «Hva av dette er viktigst for deg i dag?»
Informer i dialog U – T – U
Utforsk hva pasienten allerede vet om temaet: «Hva vet du om…?» Tilby informasjon «Vil du at jeg skal fortelle mer?» Utforsk «Hva tenker du om dette?»
Det første steget for å unngå vanskeligheter i samtalen er å tenke gjennom hvor sterkt behandleren ønsker at pasienten skal endre sin atferd. Om dine ambisjoner for atferdsendring på pasientens vegne får dominere samtalen, kan det hindre deg fra å vise respekt for pasientens autonomi. Man vil lett bli oppfattet som en som vet hva som er best å gjøre; det blir en ekspert – pasientsamtale med en forsterket asymmetri.
Unngå overtalelser, konfrontasjoner og argumentering. I en motiverende samtale er vi mer interesserte i pasientens egne tanker og følelser omkring negative konsekvenser av sin atferd, og om eventuell endring.