Motiverende samtale – en huskeliste

Sist oppdatert: 20.12.2023
Utgiver: Helse Bergen
Versjon: 1.0
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Innledning 

Målet med Motiverende samtale er å hjelpe en pasient med å endre atferd eller livsstil. Det viktigste målet i denne metoden er å aktivere pasientens egen deltakelse og involvering i forandringsarbeidet. Dette kan ta noen minutter eller mye lenger. Samtalen bærer preg av en holdning hos helsearbeideren som kjennetegnes av

 

  • Samarbeid – en samarbeider med pasienten, har respekt for hans idéer, er ikke overtalende eller ekspert
  • Utforskende stil – fremkalle og vekke til liv en indre motivasjon og ønske om endring fra pasienten, søke etter pasientens ideer og være nysgjerrig og tålmodig
  • Autonomi – respektere pasientens valg og beslutning og at ansvaret for forandring ligger hos pasienten

Bedøm pasientens motivasjon for forandring 

  • Spør – «Hvordan ser du på…?» «Hvor viktig er det for deg å forandre…?»
  • Bedøm hvor klar pasienten er for en endring:

 

Ikke klar

Forsøk å vekke interesse, informer. Eksempel

«Hva vet du om…?»

«Har du fundert på å…?» «Vil du at jeg forteller litt mer om…?»

«Hva tenker du om det jeg har sagt så langt?» «Er det noe bra med å…?»

 

Usikker

Spør om fordeler og ulemper med en forandring, hindringer og muligheter.

 

Klar

Diskuter alternativ, gi støtte og ros, kanskje et møte litt frem i tid for å se hvordan det går.

Samtalen 

  • Åpne spørsmål – spørsmål som ikke kan besvares med ja eller nei. De inviterer til lengre svar, øker muligheten for mer nyanserte svar, er utforskende og legger ikke forventninger til svaret. Eksempel: «Hva er ditt forhold til alkohol?» «Har din bruk av alkohol bekymret deg?» «Hvilke problemer har du hatt i forbindelse med drikking?»
  • Oppsummeringer – en sammenfatning av to eller flere momenter av det pasienten har sagt, et kortfattet referat av tema man har vært innom
    • En måte å kontrollere at man har forstått riktig
    • En mulighet for pasienten å korrigere/ gi utfyllende informasjon
    • En måte å ta vare på eller forsterke tendenser til endring
    • Skifte tema
    • Å lukke eller avslutte

Verktøy og knep 

Skaleringsspørsmål

«Hvor viktig er det for deg å …på en skala fra 1-10?» og «Hvor sikker er du på at du kommer til å lykkes?» Slik kan man fort sjekke hvorfor pasienten tenker på endring og ev. hvordan han tenker å gjøre det, sier noe om hvor motivert pasienten er for forandring. Oppfølgingsspørsmål: «Hvorfor sier du x og ikke y?»(lavere tall) «Hva skal til for at du kan komme litt høyere på skalaen?»

 

Endringssnakk

Når pasienten er ambivalent, unngå å snakke om fordelene med en forandring, stimuler heller pasienten til endringssnakk. «Hvordan er dette en bekymring for deg?» «Hvordan skulle du ville hatt det i fremtiden?» «Hvorfor lurer du av og til på å gjøre forandringer?» «Er dette noe du kunne testet ut?»

 

Ambivalensutforskning

Begynn med fordeler med nåværende situasjon, så ulemper med nåværende situasjon, ulemper med å endre en vane og fordeler med å endre en vane.

 

Agenda

Er det ett tema spør du pasienten om det er greit at dere snakker om dette nå? Er det flere tema lar vi pasienten få velge rekkefølge. «Hva av dette er viktigst for deg i dag?»

 

Informer i dialog U – T – U

Utforsk hva pasienten allerede vet om temaet: «Hva vet du om…?» Tilby informasjon «Vil du at jeg skal fortelle mer?» Utforsk «Hva tenker du om dette?»

Noe å reflektere over før samtalen starter 

Det første steget for å unngå vanskeligheter i samtalen er å tenke gjennom hvor sterkt behandleren ønsker at pasienten skal endre sin atferd. Om dine ambisjoner for atferdsendring på pasientens vegne får dominere samtalen, kan det hindre deg fra å vise respekt for pasientens autonomi. Man vil lett bli oppfattet som en som vet hva som er best å gjøre; det blir en ekspert – pasientsamtale med en forsterket asymmetri.

 

Unngå overtalelser, konfrontasjoner og argumentering. I en motiverende samtale er vi mer interesserte i pasientens egne tanker og følelser omkring negative konsekvenser av sin atferd, og om eventuell endring.

«Kort prosess» - en oppsummering av gangen i Motiverende intervju 

  • Ta opp temaet
    • Vis respekt, be om tillatelse, unngå konfrontasjon/overtalelse
    • Gi tilbakemelding
    • Gå gjennom resultat fra screening
  • Knytte forbindelse mellom rusmiddelbruk og helseproblem
    • Kommentere aktuelt forbruk i forhold til risikonivå
  • Forsterke motivasjon
    • Hvor klar er du for endring? VAS-skala 1-10
    • Utvikle nyanser og diskrepans («hvorfor valgte du ikke et lavere tall?»)
    • Utforske fordeler og ulemper ved nåværende tilstand og ved endring
    • Bruke reflekterende lytting («på den ene siden sier du…, på den andre…»)
  • Forhandle og gi råd
    • Forhandle om mål
    • Gi råd
  • Oppsummere
    • Gi informasjonsmateriell og foreslå oppfølging
    • Takke pasienten