Hvordan skrive en forskningsprotokoll?

Sist oppdatert: 29.12.2024
Utgiver: Helse Bergen HF
Versjon: 1.0
Forfatter: Øyvind Ulvik
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

Ved planlegging av en klinisk studie er det viktig å skrive en forskningsprotokoll før oppstart. Protokollen er studiens bruksanvisning, og denne er derfor unik for hver enkelt studie. Bruksanvisningen bør være så detaljert som mulig for å unngå misforståelser og individuelle tilpasninger underveis som kan påvirke resultatet av studien. Protokollen skal også legges ved når det søkes om godkjenning fra REK, Personvernombudet, clinicaltrials, meldes i eProtokoll, osv. Det er et poeng at protokollens beskrivelser er så nøyaktig at en utenforstående skal kunne gjennomføre studien en gang til basert på bruksanvisningen.

En protokoll følger gjerne en spesifikk mal, og i det følgende gis et forslag til hvordan en protokoll kan skrives og hva som bør være med. Eksempel på ferdig protokoll finnes her (Protokoll - eksempel.pdf)

Tittel 

  • Foreløpig tittel på studien som overskrift
  • Det kan gjerne spesifiseres at dokumentet er en studieprotokoll
  • Topptekst kan legges inn med kort arbeidstittel, versjonsnummer (version 1.0) og navn på ansvarsperson

Forfattere med tilhørighet 

Forfatterliste og studiemedarbeidere, denne listen kan endre seg etter hvert som studien gjennomføres

Forfatternes bidrag til studien 

  • Dette er et viktig punkt både for å avklare arbeidsfordeling, men også viktig i forhold til forfatterrekkefølge
  • Husk at Vancouver reglene gjelder for medforfatterskap. Å være seksjonsansvarlig eller avdelingsleder kvalifiserer ikke automatisk til medforfatterskap
  • Se for øvrig hva REK skriver om medforfatterskap

Bakgrunn/introduksjon 

  • Dette er innledningen i protokollen og skal presentere en introduksjon til problemstillingen
  • Det bør kort redegjøres for hva litteraturen sier om emnet som skal undersøkes og hvorfor det er viktig at studien gjennomføres
  • I begrunnelsen for hvorfor studien bør gjennomføres bør det påpekes hva som savnes i allerede eksisterende litteratur

Målet med studien 

  • Primære og sekundære mål med studien defineres før studiestart
  • Husk at for kliniske prospektive studier er det primærmålet som bestemmer hva power analysen baseres på og hvordan populasjonsstørrelsen beregnes. Det kan derfor være gunstig å tenke nøye gjennom hva som ønskes som primær- og sekundærmål
  • Husk at det er målene med studien som bestemmer hvilke data som skal samles inn. Det er derfor avgjørende at dette er på plass før datainnsamlingen starter for å sikre at nødvendige data samles inn og at data som ikke behøves utelates

Studiehypoteser 

  • I et eget avsnitt formuleres målene som studiehypoteser. Vær så konkret som mulig, unngå vage hypoteser.
  • Formuler den alternative hypotesen, H1 . Dette er det du ønsker å finne svar på (eks: «TFL gir bedre steinfrihet enn Ho:YAG laser ved ureteroskopisk nyresteinsbehandling av stein < 2cm»)
  • Det kan være lurt å formulere null-hypotesen, H0 , også. Det er tross alt denne vi undersøker ved de statistiske testene (eks: «TFL og Ho:YAG laser gir samme steinfrihet ved ureteroskopisk nyresteinsbehandling av stein < 2cm»)
  • Formuler alle studiehypotesene du ønsker å undersøke i studien

Studiedesign 

  • Beskriv hvordan studien er tenkt gjennomført (retrospektiv kvalitetssikringsstudie, prospektiv randomisert klinisk studie, registerstudie, osv)

Randomisering 

  • Dersom det skal gjøres en randomisert studie er det naturlig å beskrive randomiseringsprosessen i eget punkt etter studiedesign

Pasienter og datainnsamling 

  • Hvilke pasienter skal inkluderes i studien?
  • Hvor mange pasienter skal inkluderes? Dette punktet kan spesifiseres ytterligere under evt power analyse dersom det skal gjøres en randomisert studie
  • Hvilke data skal samles inn og registreres? Vær så spesifikk og presis som mulig – dette er til god hjelp når dataregistreringsskjema skal lages senere
  • Hvordan skal dataene samles inn? (eks journaldata, DNA analyser, laserdata, osv)
  • Gi en beskrivelse over hvordan dataene registreres (eks elektronisk eller på papir)
  • Hvor og hvordan skal dataene lagres? (eks kvalitetsserver, forskningsserver)
  • Hvordan kan pasientene identifiseres og hvor skal ID-filen lagres? Hvem har tilgang til denne?
  • Hva skjer med ID-fil og innsamlede data etter at studien er fullført?

Power analyse 

  • Ved randomiserte studier må det gjøres en power analyse på forhånd for å beregne hvor mange pasienter som må inkluderes
  • Power analysen tar vanligvis utgangspunkt i primær målet med studien
  • I dette avsnittet skal forutsetningen for power analysen beskrives. Dette inkluderer statistisk styrke 1-β, signifikansnivå α, størrelse på effektmål som skal sammenlignes (evt med standardavvik) og hvilken statistisk test som ligger til grunn for analysen
  • Det skal også oppgis hvilket statistikkprogram styrkeberegningen er gjort med
  • Ofte inkluderes det noen flere pasienter enn det som beregnes i power analysen for å kompensere for ikke-evaluerbare pasienter eller feilaktig inkluderte pasienter

Statistikk 

  • I dette avsnittet beskrives hvilke tester/analyser som er planlagt og hvilke statistikkprogram som skal benyttes
  • Som en hjelp til senere kan det gjerne spesifiseres hvilke tester som er tenkt benyttet til hvilke analyser/sammenligninger
  • Oppgi signifikansnivå

Etikk 

  • Dette er et viktig avsnitt hvor det skal beskrives hvilke etiske vurderinger som er gjort, planer for etisk godkjenning (søknad til REK) og evt hvordan innhenting av samtykke skal gjøres
  • Beskriv hvordan pasientene skal informeres om studien og hvordan de senere kan trekke seg fra prosjektet dersom de ønsker dette
  • Under dette punktet kan det også henvises til ulike informasjonsskriv og samtykkeerklæringer (se REKs internettsider)
  • Det bør også beskrives i hvilke andre registre studien skal registreres, f.eks clinicaltrials.gov som er en amerikansk nettside for registrering av kliniske studier. Husk at flere tidsskrift krever at kliniske studier er registrert for at de skal publiseres

Studiespesifikke beskrivelser 

  • Under dette punktet kan spesifikke beskrivelser for studien tas med (eks laserinnstillinger, beskrivelse av gjennomføring av prosedyrer, osv)

Studieprogresjon 

  • Beskriv plan for studieprogresjon med tidsangivelse (ferdigstillelse av protokoll, registreringsskjema, søknad til REK, eProtokoll, clinicaltrial, inklusjonsstart, inklusjonsstopp, utarbeiding av manuskript og publisering)
  • Vær detaljert slik at du enkelt kan kontrollere om oppsatt tidsplan holdes
  • Vær realistisk med tidsplanen! Å gjennomføre en studie tar ofte mer tid enn først antatt

Finansiering 

  • Beskriv hvordan studien skal finansieres
  • Ved mindre studier kreves sjelden finansiering ut over vanlig arbeidstid og arbeidsgiver står dermed for finansieringen
  • Ved innkjøp og investering i utstyr må dette beskrives her. Det samme gjelder frikjøp av tid til forskningsprosjektet

Interessekonflikter 

  • Det kan være greit å påføre interessekonflikter til medforfatterne allerede i protokollen for å unngå spørsmål om habilitetskonflikter ved publisering
  • Ved interessekonflikter er det viktig å beskrive i detalj hva disse består i og hvordan disse evt påvirker gjennomføring av studien

Plan for publisering 

  • Hvor er studien planlagt publisert? Vær realistisk!

Dato og signatur 

  • Dater protokollen og signer som prosjektleder

Referanseliste 

  • Det er vanlig med referanseliste, spesielt i forhold til litteratur som omtales i introduksjon og metode avsnittene