PLO Helseopplysninger v23.2-GYLDIG FRA 12.10.24

Sist oppdatert: 03.10.2024
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.8
Forfatter: Regional Faggruppe Samhandling
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Brukerveiledningen er basert på DIPS Arena v23.2.1, utprøvd i et testmiljø uten HSØ regional standardisering, konsolidering, eller integrasjonsmuligheter. Veilederens innhold vil oppdateres når et konsolidert testmiljø for HSØ blir tilgjengelig (høsten 2024)

2 Målgruppe 

Pasientansvarlig helsepersonell i sengeposter/døgnenheter i Helse Sør-Øst.

 

Brukerveiledningen beskriver fremgangsmåten for opprettelse og sending av PLO Helseopplysninger tidligmelding og Helseopplysninger oppdatering. Formålet med disse meldingene er å sikre at kommunen får god informasjon om pasientens status, antatt behandlingsforløp og forventet utskrivningsdato.

 

Sykehuset har ansvar for å sende Helseopplysninger (enten tidligmelding eller oppdatering) til kommunen snarest og senest innen 24 timer etter at pasienten ble innlagt, eller når det avdekkes et antatt behov for kommunale pleie- og omsorgstjenester etter utskrivning.

 

Helseopplysninger tidligmelding kan kun sendes én gang per innleggelse.

 

Helseopplysninger oppdatering kan sendes flere ganger i løpet av innleggelsen for å sikre at kommunen til enhver tid har oppdaterte opplysninger.

 

Dersom pasienten ikke har kommunale pleie- og omsorgstjenester før innleggelse, men det antas å være et behov for tjenester etter utskrivning, skal PLO Helseopplysning oppdatering være første melding som sendes til kommunen. For kommunen vil den første meldingen vises som "Varsel om innlagt pasient".

 

Innholdet i Helseopplysninger skal være basert på gjeldende nasjonal standard for hva som er obligatorisk innhold i en slik rapport, se Standard for elektronisk kommunikasjon med pleie- og omsorgstjenesten v1.6.pdf (ehelse.no)

3 Fremgangsmåte 

Følg stegene beskrevet under

3.1 OPPRETTE OG SENDE HELSEOPPLYSNINGER 

For å kunne sende Helseopplysninger (og andre PLO-meldinger), må pasienten være registrert som inneliggende med et døgnopphold, PLO-kommune må være registrert (se egne brukerveiledninger), og Planlagt uttid må være registrert på siden Opphold | Sengepostrutiner. Noen opplysninger, som for eksempel om pasientens innleggelse, pårørende m.m hentes automatisk inn i dokumentet.

 

Obligatoriske felter må fylles ut for å kunne lagre og/eller sende Helseopplysninger. Disse feltene er Planlagt uttid og Status og antatt forløp.

 

1. Aktiver aktuell pasient

2. Sørg for at Planlagt uttid er registrert i Opphold (Ctrl + Alt + F) | Sengepostrutiner (Alt + G). Husk å klikk Lagre.

Planlagt uttid
Planlagt uttid

3. Åpne PLO-siden (Ctrl + Alt + 4)

4. Klikk Send PLO-melding i vinduet PLO-dialog

5. Velg Helseopplysninger tidligmelding eller Helseopplysning oppdatering.

Oversikt over de ulike feltene finnes i tabellen under. Automatisk innhentede opplysninger kan innhentes på nytt via oppdateringsknappen som vises til høyre for feltet. Dersom det er sendt Helseopplysninger tidligere, vil sammenfallende felter inneholde teksten som tidligere ble sendt. Tidligere sendt tekst må gjennomgås, og informasjon som ikke lengre er gjeldende slettes. Hvis aktuelt, kan kilde-dokumentet åpnes ved å holde musepeker over dette symbolet og klikke Vis kilde:

Vis kilde
Vis kilde

I alle fritekstfelter er det mulighet for å sette inn fraser ved bruk av fraseknapp helt til høyre i fritekstfeltet (fraseknapp blir synlig når markøren settes i aktuelt felt).

6. For å sende dokumentet med en gang klikk Send.

7. Dersom dokumentet ikke kan fullføres med én gang kan det lagres for å fortsette senere. Dokumentet vil da få status Dokument til ferdigstilling, og meldingsstatus Ikke sendt. Det legger seg også en oppgave “Dokument til ferdigstilling” i Oppgaver.

3.2 Redigere og sende lagret Helseopplysning 

1. Aktiver aktuell pasient

2. Finn aktuell melding under PLO-Dialog (har status Dokument til ferdigstilling)

3. Dobbeltklikk for å åpne meldingen

4. Dersom det er en kollega som har opprettet meldingen må den sendes til en arbeidsgruppe du har tilgang til, og hentes opp via Oppgaver, før den kan redigeres

5. Dersom meldingen skal sendes uten endring klikk Send

6. Dersom meldingen skal endres før sending, skriv inn info. Husk å bruke oppdateringsknapp til høyre for feltene som henter informasjon fra andre steder i Arena for å være sikker på at det er oppdaterte opplysninger i meldingen før det sendes.

7. Når meldingen er klart for sending klikk Send og meldingen blir sendt.

3.3 FELTBESKRIVELSE 

Felt

Beskrivelse

Status og antatt forløp

Fritekstfelt. Beskriv status og antatt forløp for pasienten

Aktuell problemstilling

Fritekstfelt. Aktuell problemstilling pasienten ble innlagt med

Familie og sosialt

Fritekstfelt som brukes for å registrere familie og sosialt på pasienten. Feltet er persistent på pasient, det vil si at opplysninger fylt ut her følger pasienten på tvers av innleggelser.

Hva er viktig for pasienten/pasientens ønsker og mål

Fritekstfelt

Ansvarlig for medisinske opplysninger

Søk opp riktig behandler

Sykepleieopplysninger

Fritekstfelter. Registrer hvem som er ansvarlig for sykepleieropplysninger, om pasienten trenger hjelp til administrering av legemidler, behov for hjelpemidler, praktiske tilleggsopplysninger og om informasjon er gitt, i tillegg til annen informasjon som er viktig for kommunen å vite om pasienten.

Funksjonsområder

Fritekstfelter. Felter som ikke fylles ut vises ikke i sendt rapport. (Husk at det kan brukes klipp og lim fra pasientens dokumenter)

Kontaktinformasjon

Kontaktpersonens navn og telefonnummer legges inn manuelt. Avdeling, post og postens telefonnummer hentes inn automatisk. Primærkontakt hentes fra Sengepostrutiner. Planlagt Utdato hentes fra Planlagt uttid under Sengepostrutiner og skal oppdateres derfra. Ansvarlig behandler hentes automatisk fra siden Opphold, under fanen Sengepostrutiner

Pasientopplysninger

Her hentes tolkeopplysninger, om pasienten bor alene, pårørende og fastlegeopplysninger inn fra siden Pasientopplysninger

Oppholdet aktuelle diagnoser

ICD-10 diagnoser hentes automatisk fra Medisinsk koding. Husk å endre verdien til Ja dersom det skal sendes med til kommunen.

Kritisk

Informasjon og Legemiddelreaksjon

Her hentes opplysninger fra Kritisk informasjon/CAVE inn. Husk å endre valget under Sendes til Nei dersom det ikke skal sendes til kommunen.

4 Definisjoner 

Begrep

Definisjon

PLO

Pleie- og omsorg

PLO-sak

En PLO-sak opprettes i Arena ved registrering av pasientens PLO-kommune og -tjeneste for aktuell innleggelse. I PLO-saken får du oversikt over pasientens PLO meldinger/dialogmeldinger som tilhører samme heldøgns sykehusopphold.

PLO Dialogmelding

Melding av type Forespørsel / Svar på forespørsel / Tilbakemelding om feil i mottatt melding, som sendes mellom kommunene og sykehuset under tiden pasienten er innlagt.

PLO-dialog

 

Oversikt over pasientens PLO-meldinger for samme PLO-sak. Vises nederst i Arena PLO pasientliste. Begrepet må ikke forveksles med PLO Dialogmeldinger (se ovenfor).

PLO pasientliste

Oversikt over sengepostens/avdelingens pasienter med aktiv PLO-sak.