Operasjon - Planlegging

Sist oppdatert: 06.10.2023
Utgiver: Helse Sør-Øst
Versjon: 1.2
Forfatter: Regional Faggruppe Operasjon
Kopier lenke til dette emnet
Foreslå endringer/gi kommentarer

1 Endringer siden forrige versjon 

Brukerveiledning er utarbeidet basert på Arena v. 22.2.

2 Målgruppe 

Målgruppen for denne brukerveiledningen er personell med ansvar for operasjonsplanlegging inkl. tildeling av oppmøtetid.

3 Fremgangsmåte 

Brukerveiledningen inneholder følgende:

  • Operasjoner til oppfølging
  • Planlegge operasjoner
  • Avlyse operasjon

3.1 Operasjoner til oppfølging 

  • Operasjonsbestilling opprettes med flg. hastegrad:

  • Hastegradene Haster (innen 24 t), Kan vente (over 24 timer) og Elektivt genererer en oppgave som går automatisk i arbeidsflyt til ansatte med ansvar for operasjonsplanlegging inkl. tildeling av oppmøtetid når operasjonsbestilling godkjennes av aktuell lege/operatør.
    • Oppgaven legger seg i aktuell arbeidsgruppe som oppgavetype Operasjoner til oppfølging. Herfra settes pasienten på venteliste eller gis tid til operasjon. Operasjonsbestillingen kan også redigeres herfra
  • Valg av hastegrad avgjør om operasjon knyttes til opphold eller henvisning. Eks.:
    • Hastegrad Umiddelbart knyttes til opphold, hastegrad Elektiv knyttes til henvisning
    • Haster innen 24 timer/ikke komme tilbake knyttes til opphold, Haster innen 24 timer/komme tilbake knyttes til henvisning (oppretter ny kontakt samtidig)
    • For inneliggende pasienter på sengepost som meldes til operasjon under oppholdet, må operasjon registreres med korrekt hastegrad og til aktuelt opphold

3.2 Planlegge operasjoner - sette på venteliste og tildele timer 

  • Klikk Startmeny (Ctrl L), og velg Oppgaver (Ctrl+Alt+A) under Oppgavespesifikke sider
  • Velg oppgavetype Operasjoner til oppfølging

Operasjoner til oppfølging
Operasjoner til oppfølging

Skjermbildet viser bestillinger til operasjon som venter på å bli ferdigstilt. Påbegynt oppfølging kan markeres og operasjonsbestillinger med hastegrad Haster (innen 24 t) og Haster (kan vente over 24 t) er tydelig markert i rødt:

Oversikt bestillinger
Oversikt bestillinger

  • Klikk på hengelåsen i Påbegynt av
  • Klikk Planlegg operasjon og skjermbildet Opprett operasjon åpnes
  • I feltet Velg kontakt velger du Ny kontakt eller en allerede opprettet tentativ kontakt ved hjelp av piltastene
  • Registrer korrekt informasjon under Kontakt og Oppmøte

 

  • Pasienter med hake i valgboksene Ingen dato, Tentativ måned eller Tentativ dato gjenfinnes i skjermbildet Venteliste operasjon

Venteliste operasjon
Venteliste operasjon

  • For nye pasienter og pasienter på venteliste som skal få tildelt operasjonstidspunkt, settes hake i valgboksen Fast tid.
  • Registrer informasjon under Operasjon og Ressurser

  • Klikk Opprett brev for å sende venteliste-/innkallingsbrev
  • Klikk Lagre & lukk
  • Når oppgaven er fulgt opp og pasienten enten er satt på venteliste eller tildelt time, gå tilbake til Oppgaver og klikk Ferdigstill på aktuell oppgave i Operasjon til oppfølging.

 

Når operasjon planlegges etter at pasient er lagt inn, må denne knyttes til henvisning/kontakt som innleggelsen er knyttet til.

  • Velg Operasjon
  • Klikk på Ny operasjon
  • Velg aktuelt opphold

 

Samme framgangsmåte benyttes for etterregistrering av operasjon som allerede er utført.

3.3 Avlyse operasjon 

Avlyse planlagt operasjon på venteliste

  • Åpne siden Venteliste operasjon
  • Aktiv pasient er markert med grønn figur i listen

Rediger operasjon
Rediger operasjon

  • Klikk på meny og velg Rediger operasjon
  • Klikk på Avlys operasjonen

Avlys operasjon, avsluttkode
Avlys operasjon, avsluttkode

  • Velg riktig avsluttkode i nedtrekksmenyen Avsluttkode
  • Sett hake i valgboksen Operasjonen skal ikke utføres
  • Sett hake i valgboksen Avslutt kontakt

Operasjonssaken er nå avlyst og tilhørende arbeidsoppgaver kansellert

 

Avlyse og utsette operasjon

Ved valg Operasjonen utsettes og Avslutt kontakt i skjema Avlys operasjon

  • Velg årsak i felt Avslutt eksisterende kontakt
  • Hvis aktuelt, fyll inn Utsettelsesårsak og Avsluttkommentar
  • Hvis avklart, sett inn Starttid for ny operasjon
  • Under Oppmøtetid, hvis avklart, marker aktuelt valg: Tentativ måned, Tentativ dato eller Fast tid
  • Lagre og lukk

Pasienten gjenfinnes på Venteliste operasjon med aktuell Tentativ oppmøtetid. Hvis fast tid er satt inn (dato), vil pasienten gjenfinnes på Operasjonsoversikten.

 

Avlyse operasjon som har fått tildelt time

  • Åpne skjermbildet Operasjonsoversikt
  • Klikk på ikonet i feltet Meny
  • Klikk Avlys operasjon
  • Velg riktig avsluttkode i nedtrekksmenyen Avsluttkode
  • Sett hake på ett av flg. tre valg:

 

1. Operasjonen skal ikke utføres

  • Sett hake i valgboksen Avslutt kontakt

Operasjonssaken er nå avlyst og tilhørende arbeidsoppgaver kansellert

 

2. Operasjonen utsettes

  • Skjermbildet Ny tid for operasjon åpnes automatisk
  • Registrer Starttid
  • Pasienten ligger nå i Operasjonsoversikten på nytt tidspunkt
  • Hvis pasienten skal ha ny oppmøtetid, sett hake i valgboksen Pasienten skal møte på nytt for operasjon (ny kontakt opprettes)
    • Sett hake i aktuelt felt for Oppmøtetid

Ny tid for operasjon
Ny tid for operasjon

3. Ikke avklart

  • Følg opp pasient i skjermbildet Venteliste operasjon og avklar Tentativ Oppmøtetid som står blank inntil avklaring er gjort

4 Definisjoner 

Ingen definisjoner