Pasientreiser - Nissy- Innlogging
Ved innlogging: Bruk eget navn eller legens navn som regvirent. "Asker og Bærum legevakt" skal ikke brukes som rekvirent.
Tlf.nummer pasientreiser: 05515
Åpningstid hverdag: 07.00-19.00
Åpningstid lørdag: 9.00-15.00
Ved behov for kontakt med pasientreiser utover åpningstiden, brukes fortsatt tlf.nummer 05515 men man viderekobles da til transportør.
Avbestillinger og endringer må ringes inn til 05515. Ha pasientens rekvisisjonsnummeret og personnummer klart.
Se hele prosedyren vedrørende avbestilling i vedlegg nederst på siden
Forventet responstid fra behandling med vanlig taxi: inntil 45 min ( dag/ kveld/natt)
Forventet responstid fra behandling med rullestoltaxi: 1,5 timer) ( dag/kveld/natt)
Forventet responstid til behandling med vanlig taxi: 30 min ( dag/kveld/natt)
Forventet responstid til behandling med rullestoltaxi: 45 min ( dag/kveld/natt)
Avvik kan forekomme
Pasientreiser prioriterer alltid reiser TIL behandling før FRA behandling
VIKTIG! Dersom pasienten innlegges fra legevakten til høyere omsorgsnivå, f.eks sykehus, skal det fylles inn med TIL behandling
Oppmøtetidspunkt vil si det tidspunktet drosjen skal møte opp på hentestedet.
Avvik skrives dersom tidsvinduene ikke overholdes ( Se avsnitt om avvik lenger ned)
Det er viktig at pasienter med nedsatt kognitiv fuksjon ALDRI settes av utenfor leveringsadresse, de skal ALLTID følges og overleveres til helsepersonell/omsorgspersoner, ikke bare følges inn eller settes av utenfor leveringsadresse. Dette MÅ spesifiseres i merknadsfeltet ved bestilling av transport i portalen til pasientreiser.
Rutinen gjelder kun for pasienter med påvist smitte av Covid-19, ikke ved mistanke om smitte. Gjelder hele døgnet.
Pasienten har som hovedregel selv ansvar for å komme seg til og fra behandling på egenhånd. Denne bestillingsrutinen gjelder kun pasienter med smitte som av helsemessige årsaker ikke har mulighet til å reise til og fra behandling selv.
Fremgangsmåte:
Se hele prosedyren for tilrettelagt transport for pasienter med covid-smitte nederst på siden.
Avvik ved transporten kan meldes til pasientreise- og syketransportavdelingen på følgende måter:
Det er sjåførens ansvar å fakturere pasienten for egenandel i etterkant av turen dersom pasienten ikke har med kontanter eller kort.
Sjåføren kan ikke nekte å kjøre turen på grunn av manglende betaling av egenandel.
Behandlingsstedet skal ikke betale egenandel for pasienten.
Dersom pasienten ikke har med kontanter eller kort, bør dette spesifiseres i merknadsfeltet " annen merknad til transportør"
Se mer informasjon i vedlegget " Egenandel" nederst på siden
Koronapasienter: Transporten rekvireres som en vanlig pasientreise, men det må hukes av for "Koronarelatert C19" under spesielle behov.
Disse pasientene er fritatt egenandel. Egenandelen redigeres slik:
Generelt ved dråpesmitte:
Annen type smitte:
Ebola Virus disease:
Pasienter med mistanke eller med symptomer av EVD (Ebola Virus Disease) skal ikke kjøres med drosje, men med ambulanse.
Ved henvendelse fra behandlere angående transport av pasienter med mistanke eller symptomer på Ebola skal infeksjonsmedisinsk bakvakt ved OUS kontaktes (22 11 73 50) for medisinsk rådgivning.
ESBL:
ESBL er en resistent bakterie, ikke et virus. Smitte er kun via kontaktsmitte med blod, avføring, urin eller åpne sår.
Pasienter med ESBL smitte kan kjøre pasientreiser, men skal ikke samkjøres dersom PRK vet om smitte.
MRSA:
Pasienter med MRSA smitte kan kjøres i drosje med Pasientreiser.
For pasienter med MRSA smitte bestilles det ofte alenebil. Dersom det ikke er bestilt alenebil og vi vet om MRSA smitte skal vi allikevel kjøre pasienten alene.
Pasienter med MRSA-smitte behandles spesielt på sykehus, sykehjem og i ambulanse. Mange mennesker er bærere av MRSA bakterier, og bor hjemme og beveger seg fritt i samfunnet. Det anses ikke å være noen fare for befolkningen. Pasienter med MRSA smitte kan ferdes både i offentlig transport og Taxi.
SKABB:
For å unngå smitte, så holder det å unngå direkte hudkontakt. Om pasienten er vanlig påkledd og bruker hansker under transport, vil det holde.
"Øyeblikkelig hjelp"-opsjonen har ingen funksjon, men den er tilstede som avkrysningsboks nederst i skjemaet . Det har ingen konsekvens om den krysses av eller ei, da taxiene sendes så raskt det er ledig bil uansett. Dette er regulert i avtalen mellom Pasientreiser og taxiselskapet. Grunnen til at krysset fortsatt er tilstede er av teknisk art og man trenger altså ikke å forholde seg til dette i praksis.