Pasient transport via Pasientreiser - Nissy

14.05.2024Versjon 0.19Forfatter: Tale S. Brokstad Anders Martinsen

Bestille pasienttransport via Pasientreiser 

Pasientreiser - Nissy- Innlogging

 

 

Pasientreiser - forside

 

Ved innlogging: Bruk eget navn eller legens navn som regvirent. "Asker og Bærum legevakt" skal ikke brukes som rekvirent.

 

Tlf.nummer pasientreiser: 05515

Åpningstid hverdag: 07.00-19.00

Åpningstid lørdag: 9.00-15.00

 

Ved behov for kontakt med pasientreiser utover åpningstiden, brukes fortsatt tlf.nummer 05515 men man viderekobles da til transportør.

Avbestille oppdrag bestilt via Pasientreiser 

Avbestillinger og endringer må ringes inn til 05515. Ha pasientens rekvisisjonsnummeret og personnummer klart.

 

Se hele prosedyren vedrørende avbestilling i vedlegg nederst på siden

Responstid 

Forventet responstid fra behandling med vanlig taxi: inntil 45 min ( dag/ kveld/natt)

Forventet responstid fra behandling med rullestoltaxi: 1,5 timer) ( dag/kveld/natt)

Forventet responstid til behandling med vanlig taxi: 30 min ( dag/kveld/natt)

Forventet responstid til behandling med rullestoltaxi: 45 min ( dag/kveld/natt)

 

Avvik kan forekomme

 

Pasientreiser prioriterer alltid reiser TIL behandling før FRA behandling

 

VIKTIG! Dersom pasienten innlegges fra legevakten til høyere omsorgsnivå, f.eks sykehus, skal det fylles inn med TIL behandling

Oppmøtetidspunkt vil si det tidspunktet drosjen skal møte opp på hentestedet.

Avvik skrives dersom tidsvinduene ikke overholdes ( Se avsnitt om avvik lenger ned)

Pasienter med svekket kognitiv funksjon 

Det er viktig at pasienter med nedsatt kognitiv fuksjon ALDRI settes av utenfor leveringsadresse, de skal ALLTID følges og overleveres til helsepersonell/omsorgspersoner, ikke bare følges inn eller settes av utenfor leveringsadresse. Dette spesifiseres i merknadsfeltet ved bestilling av transport i portalen til pasientreiser.

Tilrettelagt transport for pasienter med smitte av Covid-19  

Rutinen gjelder kun for pasienter med påvist smitte av Covid-19, ikke ved mistanke om smitte. Gjelder hele døgnet.

 

Pasienten har som hovedregel selv ansvar for å komme seg til og fra behandling på egenhånd. Denne bestillingsrutinen gjelder kun pasienter med smitte som av helsemessige årsaker ikke har mulighet til å reise til og fra behandling selv.

 

Fremgangsmåte:

  • Rekvirer transport som ved en vanlig pasientreise, men må huk i tillegg av "koronarelatert C19" under spesielle behov.
  • Under "Melding til pasientreisekontor" kan utfyllende informasjon gis. Husk å krysse av for andre behov som pasienten er avhengig av, som f.eks rullestol, på vanlig måte. Vær nøye med å angi hvor pasienten skal hentes ( bygg, inngang, ventesone, avdeling)
  • Legg inn telefonnummer til pasient eller avdeling i feltet "Annen merknad til transportør"
  • Denne type pasienter (allmennfarlige, smittsomme sykdommer) skal ikke betale egenandel. Etter å ha lagt inn pasientens personnummer og trykket "hent pasient", trykk rediger egenandel" under "frikort". Huk deretter av " Annen fritaksgrunn,§ 24". Dette gjelder så lenge covid-19 blir definert som en allmennfarlig smittsom sykdom. Rediger egenandel og endre transport type.pdf
  • Informer pasient om at det må påberegnes lengre ventetid til eller fra behandling og at det er påbudt med munnbind under transporten.

 

Se hele prosedyren for tilrettelagt transport for pasienter med covid-smitte nederst på siden.

Melde avvik 

Avvik ved transporten kan meldes til pasientreise- og syketransportavdelingen på følgende måter:

 

  • Ved å sende en e-post med rekvisisjonsnummer og en kort forklaring på avviket til ptavvik@ous-hf.no. Kopi til avd.leder LEVA 2
  • Ved å ringe 05515 i kontorets åpningstid

Betaling av egenandel 

Det er sjåførens ansvar å fakturere pasienten for egenandel i etterkant av turen dersom pasienten ikke har med kontanter eller kort.

Sjåføren kan ikke nekte å kjøre turen på grunn av manglende betaling av egenandel.

Behandlingsstedet skal ikke betale egenandel for pasienten.

 

Dersom pasienten ikke har med kontanter eller kort, bør dette spesifiseres i merknadsfeltet " annen merknad til transportør"

 

Se mer informasjon i vedlegget " Egenandel" nederst på siden

Pasienter som er smittebærere 

Koronapasienter: Transporten rekvireres som en vanlig pasientreise, men det må hukes av for "Koronarelatert C19" under spesielle behov.

Disse pasientene er fritatt egenandel. Egenandelen redigeres slik:

 

 

Generelt ved dråpesmitte:

  • Ved mistenkt dråpesmitte/ ikke påvist smitte: Ingen spesielle restriksjoner utover vanlige hygieneråd (fokus på håndhygiene)
  • Ved påvist dråpesmitte: Avklare med rekvirent om det er forsvarlig å transportere pasienten med taxi. Pasient skal bruke munnbind under transport. Pasienten skal ikke samkjøres.

 

Annen type smitte:

 

 

Ebola Virus disease:

Pasienter med mistanke eller med symptomer av EVD (Ebola Virus Disease) skal ikke kjøres med drosje, men med ambulanse.

Ved henvendelse fra behandlere angående transport av pasienter med mistanke eller symptomer på Ebola skal infeksjonsmedisinsk bakvakt ved OUS kontaktes (22 11 73 50) for medisinsk rådgivning.

 

ESBL:

ESBL er en resistent bakterie, ikke et virus. Smitte er kun via kontaktsmitte med blod, avføring, urin eller åpne sår.

Pasienter med ESBL smitte kan kjøre pasientreiser, men skal ikke samkjøres dersom PRK vet om smitte.

 

MRSA:

Pasienter med MRSA smitte kan kjøres i drosje med Pasientreiser.

For pasienter med MRSA smitte bestilles det ofte alenebil. Dersom det ikke er bestilt alenebil og vi vet om MRSA smitte skal vi allikevel kjøre pasienten alene.

Pasienter med MRSA-smitte behandles spesielt på sykehus, sykehjem og i ambulanse. Mange mennesker er bærere av MRSA bakterier, og bor hjemme og beveger seg fritt i samfunnet. Det anses ikke å være noen fare for befolkningen. Pasienter med MRSA smitte kan ferdes både i offentlig transport og Taxi.

 

SKABB:

For å unngå smitte, så holder det å unngå direkte hudkontakt. Om pasienten er vanlig påkledd og bruker hansker under transport, vil det holde.

Øyeblikkelig hjelp  

"Øyeblikkelig hjelp"-opsjonen har ingen funksjon, men den er tilstede som avkrysningsboks nederst i skjemaet . Det har ingen konsekvens om den krysses av eller ei, da taxiene sendes så raskt det er ledig bil uansett. Dette er regulert i avtalen mellom Pasientreiser og taxiselskapet. Grunnen til at krysset fortsatt er tilstede er av teknisk art og man trenger altså ikke å forholde seg til dette i praksis.